کد خبر: ۱۰۵۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 23
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>قائم مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی تاثیر بانك ژن گیاهی ملی ایران در امنیت غذائی كشور را بسیار مهم ارزیابی كرد و گفت: نسخه امنیتی منابع ژنتیكی گیاهی به عنوان پشتیبان این بانك ایجاد می شود.
به گزارش شفا آنلاین، غلامحسین طهماسبی روز شنبه در حاشیه بازدید از بانك ژن گیاهی ملی ایران كه به منظور طرح مدرن سازی این بانك و تهیه نسخه امنیتی از منابع ژنتیكی انجام شد، به ایجاد نسخه امنیتی منابع ژنتیكی گیاهی به عنوان پشتیبان این بانك اشاره كرد و افزود: با محدودیت های موجود ایجاد نسخه امنیتی از اولین اقداماتی است كه باید برای بانك ژن انجام شود.
طهماسبی اظهار داشت: با توجه به اینكه در بانك ژن نسخه امنیتی یا بك آپ وجود ندارد، امروز تلاش شد از ستاد زیست فناوری بتوانیم اعتباراتی را برای تهیه این نسخه امنیتی جذب كنیم تا در صورتیكه اتفاقی برای بانك بیافتد این ذخایر را از دست ندهیم و بتوانیم آن ها را در جائی دیگر محفوظ داشته باشیم.
وی ادامه داد: مقرر شد برنامه ای برای تهیه این نسخه امنیتی روشن شدن اهمیت این بانك ژن و اقتصادی بودن این فعالیت ها تهیه شود تا بتوانیم از كمك های ستاد زیست فناوری برای ایجاد این نسخه امنیتی استفاده كنیم.
طهماسبی تصریح كرد: بر اساس توافقات انجام شده قرار شد تا شش ماه آینده این برنامه آماده شود و در ستاد زیست فناوری مطرح شود تا اعتباراتش را دریافت كنیم.
وی در ادامه ایران را به عنوان یكی از تمدن های بشری خاستگاه بسیاری از گونه های بسیار ارزشمند گیاهی دانست و گفت:‌دراین مجموعه تلاش شده تا ذخایر ژنتیكی حفظ شوند ولی این تلاش ها با محدودیت های زیادی روبرو است.
وی بیان داشت: این بانك به عنوان مجموعه ذخایر ژنتیكی گیاهی كشور نقش بسیار مهمی در امنیت غذائی كشور دارد و پشتیبانی بسیار قوی برای موسسه اصلاح بذر است.
قائم مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی با اشاره به اینكه در این بانك با تولید ارقام مختلف باغی زراعی برای امنیت غذائی كشور تلاش می كنند، گفت: برای تولید محصولات كشاورزی در شرایط مختلف آب و هوائی از مجموعه ارقامی كه در این بانك تهیه و نگهداری می شود، استفاده می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: