کد خبر: ۱۰۵۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 24
شفا آنلاین>سلامت>دانشمندان دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور یک روش جدید برای انتقال داروهای سرطان به اعماق سلول‌های تومور با استفاده از حباب‌های گاز ابداع کرده‌اند که ممکن است برخی مشکلات عاجل در شیمی‌درمانی را حل کند.

به گزارش شفا آنلاین،محققان میکروحباب‌های گاز با پوشش ذرات داروی سرطان و نانوذرات اکسیدآهن را ساخته و سپس از آهنربا برای هدایت این حباب‌ها به منظور تجمع در اطراف یک تومور خاص استفاده کرده‌اند.

آن‌ها سپس از فراصوت برای ارتعاش میکروحبابها استفاده کرده و انرژی لازم برای هدایت ذرات دارو به یک منطقه هدف را ارائه کردند. این میکروحباب‌ها با موفقیت بر روی موش‌ها آزمایش شده است.

روش جدید می‌تواند برخی از عاجل‌ترین مشکلات پیش رو در شیمی‌درمانی را که برای درمان سرطان استفاده می‌شود، حل کند. مشکل اصلی این است که داروهای رایج شیمی‌درمانی تا حد زیادی غیرهدفمند هستند. ذرات دارو در جریان خون جاری شده که هم به سلول‌های سالم و هم سلول‌های سرطانی آسیب می‌زنند.

معمولا این داروها به سرعت از اندام‌هایی مانند ریه و کبد خارج شده و اثرگذاری آن‌ها را محدود می‌کند. داروهای باقیمانده نیز از نفوذ به اعماق هسته تومور ناتوان هستند و از این رو برخی سلول‌های سرطانی زنده مانده و منجر به عود مجدد رشد تومور می‌شوند.

به گفته محققان، این ابتکار نخستین نمونه در نوع خود برای ارسال مستقیم دارو به درون تومور طی چند میلی‌ثانیه است که می‌توانند تا عمق 50 لایه سلول یا بیشتر نفوذ کنند.

فراصوت از امواج صوتی با فرکانس‌های بالاتر از انواع قابل شنود توسط گوش انسان استفاده می‌کند. این فناوری معمولا برای تصویربرداری پزشکی استفاده می‌شود.

جزئیات این تحقیق در مجله Asia Materials منتشر شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: