کد خبر: ۱۴۴۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 06
سکته مغزی در ایران نخستین علت ناتوانی و دومین علت مرگ و میر در کشور به شمار می‌رود. بنابراین باید صدای سکته مغزی را بشنویم و علائم خطر آن را بشناسیم.
       

سکته مغزی، نخستین علت ناتوانی و دومین علت مرگ و میر در کشور به شمار می‌رود. شناخت علائم خطر این بیماری توسط مردم می‌تواند، در کاهش مرگ و میر ناشی از سکته مغزی موثر واقع شود.


سکته مغزی<heart attack> در ایران نخستین علت ناتوانی و دومین علت مرگ و میر در کشور به شمار می‌رود. بنابراین باید صدای سکته مغزی را بشنویم و علائم خطر آن را بشناسیم. با شناختن علائم خطر سکته مغزی و پیشگیری از آن می‌توانیم از حالت بحران سکته مغزی در کشور خارج شویم، پیشگیری از سکته مغزی امکان‌پذیر است و تغییرات سبک زندگی روزمره می‌تواند در کاهش آمار سکته مغزی موثر واقع شود. همچنین چاقی،‌ فشار خون بال<اblood pressure>، دیابت، استعمال سیگار و چربی زیاد همچنین بیماری‌های قلبی از دیگر عوامل بروز سکته مغزی بوده که در بسیاری از موارد با تغذیه سالم و انجام ورزش و تحرک می‌توان حتی تا 17 برابر از سکته مغزی جلوگیری کرد. 25 درصد سکته های مغزی منشا قلبی دارد و بر اثر مکث لخته از قلب به مغز رخ می دهد. 90 درصد سکته‌های مغزی بر اثر تشکیل لخته در عروق مغزی به وجود می‌آید و 10 تا 15 درصد سکته های مغزی بر اثر پاره شدن رگ مغزی رخ می دهد. یک چهارم سکته های مغزی از طریق لخته ای که از قلب به سمت مغز حرکت کرده و موجب سکته مغزی می شود.


مهم‌ترین بیماری‌های قلبی که باعث سکته مغزی می‌شوند، بیماری های آریتمیک هستند. یعنی بر اثر نامنظم بودن ضربان قلب و تپش‌های قلب نامنظم موجب ایجاد لخته می‌شود که این لخته به سمت عروق مغزی حرکت می کند. فردی که بیماری قلبی دارد باید، تحت نظر پزشک متخصص قلب باشد. قطعاً کنترل بیماری‌های قلبی احتمال بروز سکته‌های مغزی در 25 درصد موارد را کاهش می‌دهد. عمده‌ترین مشکلات قلبی که در بروز سکته‌های مغزی موثر هستند، با یک نوار قلب ساده نیز قابل تشخیص است و نیاز به انجام تست‌های تخصصی در تشخیص اولیه نیست، مگر اینکه پزشک متخصص درخواست تست‌های تخصصی‌تر داشته باشد. سپید
احسان شریفی‌پور
متخصص مغز و اعصاب

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: