کد خبر: ۱۰۵۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 24
شفا آنلاین>سلامت> وقتی صحبت از محاسبه‌گرهای خطر بیماری قلبی می‌شود، 3 نوع ملاحظه را باید در مورد آنها در نظر گرفت.
به گزارش شفا آنلاین، هر کدام از آنها رویکرد دقیق خود را دارند، اما ایده‌ای که پشت سر آنها ایستاده، مشابه هم هستند. نخستین مورد، اندازه‌گیری و سنجش سلامت قلبی‌عروقی و آنالیز آنها برای راهنمایی در مورد مشکلات بالقوه قلبی در آینده و راه‌های پیشگیری از آنها است.

       با توجه به آنکه در هر محاسبه‌گری که استفاده شود، فاکتورهای یکسانی بررسی می‌شوند، پزشکان فقط یکی از آنها را توصیه می‌کنند.

       متخصصان اندازه‌های خطر قلبی را گرفته و به فهم نتایج کمک می‌کنند و در مورد آنها توضیح می‌دهند که چه باید کرد تا از سکته مغزی و حملات قلبی پیشگیری شود.

       مورد سوم، پیش‌بینی شانس ابتلا به مشکلات قلبی در آینده است، البته فقط پیش‌بینی می‌کند، بنابراین قرار نیست از نتایج چیز ترسناکی درست شود یا به همان اندازه که ممکن است جنجال به پا کنند، جدی باشند.

       خطرها می‌توانند چشم‌انداز آینده را مشخص کنند و تا زمانی که ارزشی نداشته باشند، محاسبه نمی‌شوند. زمانی صرف وقت برای این خطرها ارزش دارد که راهکارهایی برای کاهش آنها داشته باشیم. برای بعضی افراد، خطر قلبی پیش‌بینی شده بسیار کم است و نیازی نیست در مورد آنها آنقدر نگرانی داشته باشیم که به دنبال تست‌های غربالگری بیشتری باشیم.

       دلیل آنکه چرا پزشکی محاسبه‌گرهای خطر بیماری قلب‌عروقی را توسعه داده‌اند، تلاش عظیم برای تمرکز و کاهش عوامل خطر شایعی است که می‌توانند اپیدمی (همه‌گیری) بیماری قلبی‌عروقی را شعله‌ور کنند. بعضی از این تلاش‌ها تا کنون به تغییرات بسیاری در سطح جهانی منجر شده‌اند.

محاسبه‌گر خطر قلبی چیست؟
       یک محاسبه‌گر خطر قلبی داده‌های یک فرد را برای پیش‌بینی کننده‌های بیماری فرد به کار می‌گیرد و با استفاده از آمار و ارقامی که در سطح جامعه وجود دارد، سعی می‌کند شانس افراد را برای ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی پیش‌بینی کند. درنهایت، عددی به صورت درصد به فرد می‌دهد که نشان از خطر بیماری قلبی در وی دارد.
ابزاری که کار آنها پیش‌بینی احتمال بروز حمله قلبی در طول زمان است، برای همه مناسب نیست و کارآیی ندارد. این اطلاعات برای افرادی که مبتلا به بیماری‌ قلبی‌عروقی مشخصی هستند، مفید نیستند، زیرا خطرات آنها به‌طور فعال در یک مسیر درمانی مدیریت می‌شود، به جای آنکه راه پیشگیرانه را در پیش گیرند.

محاسبه‌گرها از چه عواملی استفاده می‌کنند؟
       تمامی محاسبه‌گرهای خطر بیماری قلبی از نوعی فاکتورهای بیولوژیکی استفاده می‌کنند که در مطالعات با مقیاس بزرگ، شانس آماری آنها در بروز بیماری‌های عروقی به اثبات رسیده است. بعضی از این شاخص‌ها امکان درمان دارند که از آنها با عنوان «عوامل خطر قابل اصلاح» نام برده می‌شود. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که بعضی از عوامل گرفتگی عروق و بیماری قلبی قابل پیشگیری بوده یا می‌توان آنها را به حداقل رساند.

       گرفتگی عروق که در پزشکی به آن «آترواسکلروز» می‌گویند، باریک شدن شریان‌ها به دلیل تشکیل پلاک‌ها است و می‌تواند در شریان‌های تغذیه کننده قلب (شریان‌های کرونر) رخ دهد.

       پیشگیری از بیماری قلبی، به پیشگیری از بروز مشکلات دیگر هم به جز گرفتگی عروقی کمک می‌کند، یعنی عوامی که ممکن است منجر به بروز سکته مغزی شوند.

       به یاد داشته باشید، زمانی که خطر بیماری قلبی محاسبه می‌شود، 3 عامل کلیدی قابل اصلاح و تعدیل نیستند: سن، نژاد و جنسیت بیولوژیکی. دیگر عوامل همگی قابل تغییر هستند. نکته دیگر آنکه همه اجزای به کار رفته در محاسبه‌گر بیماری قلبی ساده هستند. پزشکان می‌توانند از دستورالعمل‌های ارزیابی خطر که آخرین نسخه آن در سال 2013 منتشر شده‌اند، برای هر فرد 20 تا 79 سال که هنوز نشانه‌ای از بیماری قلبی‌عروقی بروز نداده‌اند، استفاده کنند.

       یکی از مثال‌های این محاسبه‌گرها که بوسیله کالج بیماری‌های قلبی آمریکا و انجمن قلب آمریکا ایجاد و توسعه یافته، از اطلاعات شماری از عوامل استفاده می‌کند. زمانی که داده‌های بالینی از منابع زیر در جای خود قرار گرفتند، یک ابزار محاسبه‌گر نتایج را نشان می‌دهد. این منابع عبارتند از: 1) خصوصیات بیمار و پاسخ‌ها، 2) داده‌هایی که در مطب پزشک گرفته شده‌اند، 3) نتایج تست‌های آزمایشگاهی.

       محاسبه‌گر پیش‌بینی کننده از تمامی متغیرهای زیر که از منابع بالا به دست آمده‌اند، استفاده می‌کند تا نمره خطر هر فرد را محاسبه کند: سن بیولوژیکی، سن، نژاد، سطح کلسترول کل و کلسترول بد (LDL)، فشار خون، درمان برای پرفشاری خون، وضعیت دیابت، وضعیت سیگار کشیدن.

       نمره‌ای که درنهایت از این محاسبه‌گرها بیرون می‌آید، درصد شانس حمله قلبی یا سکته مغزی را در طول عمر فرد و در 10 سال آینده پیشنهاد می‌دهد.

       انجمن قلب آمریکا در صفحه اینترنتی خود برای محاسبه خطر بیماری قلبی‌عروقی، لینکی دارد که شما را به یک محاسبه‌گر آنلاین هدایت می‌کند. همراه آن، نسخه اپلیکیشن این محاسبه‌گر هم ارائه شده است.

       انجام این ارزیابی خطر سنجی به داده‌های دقیق از تست‌های بالینی و تفسیرهای بادقت نیاز دارد. پزشکان مقصود هر فرد را برای محاسبه خطر در نظر گرفته و نتایج را تفسیر می‌کنند. اینکه هر چند وقت یکبار ارزیابی خطر انجام شود، به سن بیمار بستگی دارد. افراد مسن‌تر هر 4 سال یکبار باید ارزیابی شوند.

       نتایج به دست آمده شاخصی به دست می‌دهد که آیا تعدیل سبک زندگی یا دیگر قدم‌های پیشگیرانه برای کاهش خطر بیماری قلبی‌عروقی مورد نیاز است یا خیر.

       (در شماره آینده، بهترین محاسبه‌گرها، نتایجی که نشان می‌دهند و چگونگی استفاده از آنها توضیح داده می‌شوند.)سپید
Medical News Today
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: