کد خبر: ۱۰۵۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 23
شفا آنلاین>سلامت>معاون وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: بیشتر مرگ ومیرها در كشور به علت سكته های مغزی و قلبی ناشی از فشار خون، دیابت، چربی خون و چاقی است؛ یعنی 80 در صد مرگ ومیرها در كشور را این عوامل تشكیل می دهد.

به گزارش شفا آنلاین، رضا ملك زاده روز شنبه در حاشیه همایش تجلیل از برگزیدگان پزشكی گفت: میزان مصرف نمك و شكر در كشور بالاست و موجب بیماری و مرگ و میر شده كه باید این مواد در غذاها كم شود.
وی افزود: برای مقابله با این معضل طرحی در سطح ملی داریم تا با مشاركت سایر وزارتخانه ها مصرف نمك و قند و شكر را بویژه در نوشیدنی ها كاهش دهیم.
ملك زاده ادامه داد: آنچه وزارت بهداشت تاكنون انجام داده ؛ شناسایی افراد مبتلا به فشار خون، قند خون و چربی و چاقی است.
وی ادامه داد: یكی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در بحث بهبود سلامت جامعه این بوده كه با كنترل بیماری های عفونی امید به زندگی از بدو تولد از50 سال پیش از انقلاب به 74 سال افزایش پیدا كرده است.
ملك زاده افزود: تلاش داریم در آینده این امید به زندگی به 80 سال افزایش یابد.
معاون وزیر بهداشت گفت: طرح ما برای كاستن از میزان مصرف نمك و قند در جامعه، اقدامات فرهنگی و تبیین مضرات این مواد است.
براساس آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، در ایران حدود 6 میلیون نفر به دیابت، حدود 10 میلیون نفر به فشارخون و 15 میلیون نفر به چربی خون مبتلا هستند.
سالانه حدود 70 هزار نفر براثر سكته و بیماری های قلبی و عروقی در كشور جان می بازند كه فشار خون بالا، چربی و قندخون بالا از عوامل آن است.
كاهش مصرف نمك در حد پنج گرم در روز كه حد مجاز مصرف است، خطر بیمار یهای قلبی را 18 درصد و خطر سكته مغزی را 24 درصد كاهش می دهد.
میزان نمك مجاز مصرفی در افراد كمتر از 50 سال كمتر از پنج گرم در روز یعنی باید كمتر از یك قاشق مرباخوری در روز باشد و افراد بالای 50 سال و بیماران قلبی و مبتلا به فشارخون بالا باید كمتر از سه گرم در روز نمك مصرف كنند و نمك مصرفی باید از نوع تصفیه شده یددار باشد.
برای پیشگیری از اضافه وزن وچاقی، كل قند و شكر مصرفی در برنامه غذایی روزانه باید كمتر از 6 قاشق چایخوری باشد.
این مقدار شامل قند پنهان در مواد خوراكی مثل عسل،مربا، بستنی، نوشابه و آب میوه، شیرینی و شكلات هم می شود.
اگر هر روز یك قوطی نوشابه 300 میلی لیتری به مدت یك سال مصرف شود، منجر به افزایش وزن حدود هفت كیلوگرم در سال می شود .
شهرستان كازرون در 120 كیلومتری غرب شیراز قرار دارد. ایرنا
برچسب ها: همایش ، پزشكی ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: