کد خبر: ۱۴۴۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 04
امروزه دیگر بحث وراثت در ابتلا به سرطان ها به تنهایی مطرح نیست بلکه تغییرات ژنتیکی متاثر از عوامل محیطی نیز در این زمینه بسیار مورد بحث هستند.

شفا آنلاین>سلامت>عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کمبود ریزمغذی ها از همان سال های اولیه زندگی تا دوران بزرگسالی می تواند زمینه ساز بروز بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان سینه شود.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر مینو شاهانی روز شنبه در همایش یک روزه روبان صورتی اظهار کرد: امروزه دیگر بحث وراثت در ابتلا به سرطان ها به تنهایی مطرح نیست بلکه تغییرات ژنتیکی متاثر از عوامل محیطی نیز در این زمینه بسیار مورد بحث هستند.

شاهانی ادامه داد: از این رو مادران باید از دوران کودکی فرزندان خود به این مساله توجه داشته باشند و طبق نظر پزشک ویتامین های D، E و روی و آهن را در رژیم غذایی فرزندان خود قرار دهند و از موادغذایی مصرف کنند که دارای این ویتامین ها باشند.

وی افزود: یکی از مهمترین عوامل محیطی موثر در ابتلا به سرطان ها، ریزمغذی ها هستند که ثابت شده کمبود آنها در طول دوران رشد و زندگی افراد می تواند زمینه ساز بروز سرطان ها باشد.


وی بر اهمیت توجه به رشد کودک تاکید کرد و گفت: مادران باید به میزان رشد کودک خود توجه داشته باشند؛ دور سر کودک 6 ساله باید به اندازه 90 درصد دور سر یک فرد بالغ و قد او 70 درصد قد یک فرد بالغ باشد.
شاهانی ادامه داد: یک نوزاد سالم در زمان تولد، وزنی حدود سه و نیم کیلوگرم دارد؛ این نوزاد باید در سن چهار تا پنج ماهگی دوبرابر وزن تولد (هفت کیلو) و در یک سالگی سه برابر وزن هنگام تولد (10 کلیو) خود را داشته باشد.
وی تاکید کرد: کم توجهی به این مسائل نه تنها می تواند زمینه ساز بروز بیماری در افراد در سنین بالاتر شود، بلکه در سلامت نسل های بعدی نیز می تواند تاثیر منفی داشته باشد.

 ثابت نشدن تاثیر امواج الکترومغناطیس در بروز سرطان
عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تاکنون آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، امواج الکترومغناطیس و رادیوفرکانس ها را در دسته عوامل خطرزا و ایجادکننده متاسیون های ژنومی و تغییرات ژنتیکی و تکثیر سلولی قرار نداده و تاثیر آنها در بروز سرطان را تایید نکرده است.

شاهانی خاطرنشان کرد: البته نباید به استناد این مطلب، در استفاده از وسایلی مانند تلفن همراه زیاده روی شود و بهتر است تا آنجایی که امکان دارد از این وسایل کمتر استفاده کرده و به ویژه در هنگام خواب آن را از خود دور کنیم.

دکتر سیدمحمود طباطبائی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران و چهره ماندگار جراحی مغز و اعصاب نیز در این همایش بر نقش دانشجویان رشته های مختلف پزشکی در شناخت سرطان ها و افزایش سطح دانش عمومی در راستای پیشگیری از بروز این بیماری ها در سطح جامعه تاکید کرد.

طباطبائی توضیح داد: سرطان یک ناهنجاری در روند تکامل سلول ها است؛ سلول های زاینده در نسوج نرم و سخت و همچنین پوست بدن دائم در حال تکثیر و تولید هستند و سیستم های تخریب کننده سلول های قدیمی را از بین می برند؛ و سرطان در اثر اختلال در این چرخه فیزیولوژیک طبیعی به وجود می آید.


وی گفت: در قرن حاضر، پس از بیماری های قلبی -عروقی، سرطان ها از جمله عوامل تهدیدکننده سلامت و حیات بشر هستند که عواملی مانند رژیم غذایی ناسالم مانند مصرف نوشابه ها و فست فودها و مواد افزودنی و نگهدارنده در بروز آنها نقش مهمی دارند.

وی خطاب به دانشجویان پزشکی شرکت کننده در همایش اظهار کرد: شما باید به دنبال شناخت این چرخه باشید؛ اینکه کجا این اختلالات و تخریب سلولی به وجود می آید و تغییرات ژنتیکی در کجا و به چه دلیلی ایجاد می شود.

طباطبائی ادامه داد: نگرش علم پزشکی در آینده ای نزدیک، به موضوع سلول ها و شناخت روند تولید و تکثیر سلول ها، ژن ها، بایو و نانو پزشکی شخصی معطوف خواهد بود و دانشجویان پزشکی باید همپای پیشرفت های علمی، پیش روند و منتظر این نباشند که بیمار به آنها مراجعه کند بلکه باید به دنبال عوامل ایجادکننده بیماری ها و پیشگیری از آنها باشند.

وی تاکید کرد: باید سرطان سینه را به زنان جامعه معرفی کرد و آگاهی های لازم را در مورد این بیماری به زنان داد؛ اینکه معاینات روزانه، هفتگی و ماهیانه را خودشان انجام دهند و هر تغییر یا هر علامت غیرطبیعی که مشاهده کردند، فورا به پزشک مراجعه کنند.
برچسب ها: سرطان سینه ، ژنتیک ، پوست
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: