کد خبر: ۱۴۲۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 16
یک مرد ۴۰ ساله با سابقه‌ ۵ هفته سردرد و تاری دید در هر دو چشم و بدون سابقه‌ طبی دیگر مراجعه کرد. او می‌گفت دچار درد قفسه‌ سینه و کوتاهی نفس نبوده است.
       

شفا آنلاین:در معاینه‌ فیزیکی وجود فشارخون ۱۳۰/۲۱۰ و تیزی دید 200/20 در هر دو چشم قابل توجه بود. در معاینه‌ ته چشم، پرخونی دیسک اپتیک و تاری (پیکان دراز)، خونروی شبکیه (پیکان کوتاه) «ستاره»ی ماکولا بارسوب لیپید (نوک پیکان) و احتقان وریدی در چشم راست (پانلA ) و چشم چپ (پانلB ) دیده می‌شد.


به گزارش شفا آنلاین:بیمار در بیمارستان پذیرش شد و تحت مراقبت اورژانس قرار گرفت. در آزمایش ادرار اسمولالیته پائین بود که ناشی از پلی‌اوری polyuria بود.

بیماران دچار هیپرتانسیون بدخیم، مانند این بیمار، دارای فشارخون دیاستولی ۱۳۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر و خاصه‌های پاتولوژیک چشمی به همراه آن هستند. ممکن است این یافته‌های چشمی به علت دیسکرازی‌های خونی، لوپوس اریتماتوی سیستمیک، نورورتینیت سارکوئیدوز یا اکلامپسی هم به وجود آید. تغییرات رتین ممکن است به از دست رفتن دائمی بینایی منجر شود. برای این بیمار آتنولول، آملودیپن و انالاپریل برای کنترل فشارخون بالا تجویز شد. یک ماه بعد، در فوندوس از نظر بالینی بهبود قابل‌توجه مشاهده ‌شد. دو ماه بعد از مراجعه، فشارخون بیمارطبیعی بود (80/128 میلی‌متر جیوه) و تیزی دید تا حد 60/20 بهبود یافته بود.سپید
منبع: NewEngland Journa- of Medicine

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: