کد خبر: ۱۳۰۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 10
عوامل موثر بر سودآوری شرکت‌ها در سال‌های نه چندان دور به چندین دلیل قابل‌دسترس بود، مهم‌ترین شاخص‌ها تورم سالانه، یارانه انرژی و درنهایت ارائه طرح‌های توسعه‌ای با وام‌های بانکی بوده است.
شفا آنلاین: از زاویه دیگر پارادیم تولید محصول از تولید دستی به تولید انبوه و از تولید بدون برنامه فروش به تولید رقابتی رسیده است، همچنان معتقد هستم که مزیت رقابتی بر دو مولفه استوار است، خلق و یا ایجاد مزیت رقابتی و دیگری ارتقا مزیت رقابتی، شما خودتان بررسی کنید که در بازارتان کدام یک را کسب کرده‌اید.

  امروز که یکی از روزهای سرد آبان ماه 95 است، می‌توانیم در ارتباط با فروش ناب صحبت کنیم، اما فروش ناب از کجا حادث می‌شود، فروش ناب سلسه‌مراتبی دارد که سرسلسله آن تولید ناب است، منابع انسانی ناب و تجهیزات ناب و سرچشمه همه این‌ها مدیریت ارشد ناب است.

       تعاریف مرتبط با تولید ناب را با هم مرور می‌کنیم؛ هدف اصلی تولید ناب، حداکثر کردن ارزش برای مشتری و حداقل کردن اتلاف است. به‌طور ساده، تولید ناب یعنی تولید ارزش بیش‌تر برای مشتری با استفاده از منابع کم‌تر، در زنجیره ارزش شرکت‌های داروسازی ارزش بیشتر به اثربخشی دارو منتهی می‌شود ولی این اثربخشی از دید مشتری به برندینگ ختم می‌شود. برندینگ دارویی در همین روزهای پاییزی سه دسته بیشتر نیستند، خارجی، ایرانی با ذکر فلان برند و ایرانی بدون ذکر نام برند و متاسفانه بیش از این شناختی وجود ندارد.

       تولید ناب، یک سیستم مدیریتی و تولیدی است که این سیستم تولید که بعدها توسط جیم ووماک و دان جونز به نام تولید ناب معروف شد، مجموعه‌ای از اصول، تکنیک‌ها و ابزارهایی است که به هر شرکتی در هر محیطی امکان می‌دهد، دقیقاً محصولی را تولید کند که مشتری می‌خواهد (مشخصات فیزیکی و خدماتی محصول)، دقیقاً به میزانی تولید کند که مشتری می‌خواهد (از نظر تعدادی) و دقیقاً درزمانی تولید کند که مشتری می‌خواهد (نه زودتر و نه دیرتر)، و البته با قیمتی ارائه کند که غیرقابل‌رقابت باشد، درحالی‌که همگان سود جویند: یعنی مشتریان، مالکان، کارکنان، تامین‌کنندگان و کل جامعه. به تعبیر دیگر، در تولید ناب، فرمول واقعی، فرمول برنده، برنده است. تولید ناب، تنها راه واقعی کاهش هزینه‌ها در عین سرویس‌دهی کامل به مشتریان است.

       پس سری به انبارهای شرکت بزنیم، اگر انبارها پر از مواد اولیه و جانبی و محصول است، از تولید ناب به دور شده‌ایم، اگر طرح توسعه انبارها در دستور کار است، به‌زودی با بحران فروش روبرو می‌شویم، به‌راستی کدام‌یک از شرکت‌های دارویی همیشه تولیدشان از فروش عقب است؟ این‌ها در بخش‌هایی از عملکردشان مفاهیم تولید ناب رعایت شده است، شرکت‌هایی که صادرات انجام می‌دهند بخشی از فرایندها را آن‌چنان رعایت کرده‌اند که به تولید و فروش ناب رسیده‌اند، مدیران بازاریابی این شرکت‌ها مذاکرات ناب انجام داده‌اند و توانسته‌اند در این بازار فرا رقابتی کشورهای منطقه به فروش خوب برسند.

       اگر برخی از شرکت‌های دارویی با وصول مطالبات دست‌وپنجه نرم می‌کنند، نه فقط یک جای کار که حتماً چند جای فرایندهایشان (نگوییم چند جای کار) اشکال دارد، کافی است این فرایندها و زیر فرایندها اصلاح شود تا به تولید ناب با شاخص‌هایی برسیم که در بالا به آن اشاره شد. اگر با بحران نقدینگی مواجه شده‌اید و مواد اولیه به همین دلیل به‌موقع تامین نمی‌شود، چندین فرایند و زیر فرایند مسیر اشتباه را طی می‌کنند.

       در روزهای اخیر خبر موفقیت چندین شرکت دارویی و محصولات جانبی آن به کشورهای منطقه و حتی کره جنوبی منتشرشده است و این نشان از درک، برنامه‌ریزی و اجرای تفکرات تولید ناب است.سپید
حسین بحیرایى
تحلیلگر صنعت دارو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: