کد خبر: ۱۰۴۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۰ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 17
شفا آنلاین>سلامت>سرطان پروستات در سطح جهان، دومین گونهٔ سرطان رایج و پنجمین عامل مرگ‌ومیر مربوط به سرطان در مردان است.
به گزارش شفا آنلاین،سال ۲۰۱۲، ۱/۱ میلیون مرد به سرطان پروستات دچار شدند که از این تعداد، 300 و هفتاد هزار نفر از آنها جان خود را از دست دادند. این سرطان رایج‌ترین سرطان در میان مردان در ۸۴ کشور بوده که بیشتر میزان را در کشورهای توسعه‌یافته داشته و در کشورهای در حال توسعه نیز رو به افزایش است.

سرطان پروستات از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان ایرانی نیز شمرده می‌شود. با این‌حال مردان کمتر به سلامت خود توجه و درنتیجه دیرتر به پزشک مراجعه می‌کنند. به همین خاطر است که متأسفانه گاهی این مراجعه آن‌قدر دیر است که کار از کار گذشته و سرطان به سایر قسمت‌های بدن نیز سرایت کرده است.

چندی پیش دومین همایش دوروزه سرطان پروستات در امارات متحده عربی در حالی برگزار شد که بیش از 100 متخصص انکولوژیست و هماتولوژیست منطقه‌ای و بین‌المللی در این همایش شرکت داشتند.

این همایش را یک شرکت دارویی ژاپنی تحت عنوان آستلاس، برگزار کرده است. این شرکت در سال ۲۰۰۵ راه‌اندازی شد اما در همین زمان کوتاه توانست گام‌های مهمی درزمینهٔ تحقیقات دارویی بردارد، به‌طوری که 17 درصد از سهام این شرکت صرف تحقیقات دارویی و نوآورانه درزمینهٔ سرطان می‌شود.

آخرین دستاوردهای منطقه‌ای درزمینهٔ سرطان پروستات
این همایش که در دو بخش آخرین دستاوردهای مطالعات درمان سرطان پروستات درزمینهٔ انکولوژی و هماتولوژی برگزار شد، توانسته است در دومین سال فعالیت خود تأثیرات مؤثری در منطقه گذاشته و متخصصان این حوزه را گرد هم آورد. 


ملک بن اکلی، مدیر انجمن هماتولوژی الجزیره درباره شرکت در این همایش گفت: «اگرچه ممکن است این همایش آخرین دستاوردهای تحقیقاتی را درزمینهٔ تحقیقات سرطان پروستات به نمایش نگذارد اما رویکردهای مفیدی را در منطقه درزمینهٔ مرتبط کردن محققان و اساتید به همراه خواهد داشت و باعث ارتقاء تحقیقات علمی در منطقه خواهد شد.»


او در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به موقعیت برتر ایران درزمینهٔ درمان‌های سرطان گفت: «شاید در وهله اول جنبه تبلیغاتی این نوع همایش‌ها بیشتر به چشم بخورد اما بُعد تحقیقاتی و ارتباطی آن به‌مراتب بیشتر از سایر رویکردهای این‌گونه همایش‌هاست.» 


از سوی دیگر محسن مختار، استاد دانشکده انکولوژی القصر العینی مصر و مؤلف بیش از 50 مقاله در زمینه سرطان‌های مختلف نیز که به‌عنوان سخنران در این همایش شرکت داشت در زمینه آینده تحقیقات دارویی و دسترسی منطقه‌ای به داروها گفت: «اگرچه معمولاً تحقیقات دارویی در زمینه سرطان با مشکلات بسیاری برای دسترسی عمومی روبروست و به‌طور معمول هزینه‌های سرسام‌آوری دارد که بیماران را با محدودیت‌های بسیاری روبرو می‌کند اما با توجه به تغییرات پیش رو در نظام سلامت آمریکا و با تأثیرگذاری سیاست‌های این کشور بر سایر کشورها این امید وجود دارد که ظرف 2 تا 3 سال آینده، تغییرات مهم و عمده‌ای در زمینه دسترسی عمومی بهتر بیماران در سراسر جهان به آخرین دستاوردهای دارویی فراهم آید.»


سرطان پروستات در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا
شایع‌ترین سرطان‌ها در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا (MENA) شامل سرطان ریه، پروستات، مثانه، شکم و کولورکتال است. ابتلا به سرطان پروستات در این منطقه پنج برابر کمتر از آمریکاست، بااین‌حال میزان مرگ‌ومیر در این منطقه پنج برابر آمریکا گزارش شده است و پیش‌بینی می‌شود که این آمار در منطقه افزایش یابد. سال 2012 تعداد مبتلایان به این بیماری 29 هزار و 377 نفر گزارش شده بود که 20 هزار و 400 نفر از این میزان مربوط به مردان بالای 65 سال بود. انتظار می‌رود این آمار در سال 2020 به از 26 هزار و هشت‌صد نفر به بیش از 38 هزار و پانصد نفر افزایش یابد. تعداد مرگ پیش‌بینی شده در این زمینه در سال 2020 نیز به نزدیک به 20 هزار نفر خواهد رسید.


آگاهی‌رسانی و بالا بردن اطلاعات عمومی در مورد سرطان پروستات یکی از اصلی‌ترین و جدی‌ترین گام‌هایی است که باید در این زمینه برداشته شود و این آگاهی جز با سیاست‌های کلان بهداشتی و رسانه‌ای حاصل نخواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: