کد خبر: ۹۸۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 25
شفا آنلاین>سیاسی> انتخابات یکی از مظاهر شور و نشاط در جامعه است. از دیدگاه جامعه شناسان و روانشناسان حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رأی و دقت نظر و تلاش آنها برای انتخاب افراد اصلح نشان از پویایی یک جامعه و بالا بودن امنیت روانی در آن جامعه است.

به گزارش شفا آنلاین،بررسی‌ها نشان داده است امنیت بالای اجتماعی تأثیر مستقیمی در امنیت زندگی افراد و خانواده و در نتیجه ایجاد حس همدلی دارد و بی‌توجهی و بی‌تفاوتی در رأی دادن نشان از اهمیت ندادن به سرنوشت و در نتیجه ترسیم فضای ناامنی در جامعه دارد.

دکتر مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری با بیان اینکه شور و هیجان سیاسی ارتباطی با مشکلات ندارد بر حضور مردم در انتخابات و اهمیت دادن به سرنوشت خود تأکید می‌کند و می‌گوید: انتخابات یکی از مظاهر مردم سالاری است که درتمام ابعاد خود بر سرنوشت همه افراد جامعه اثر مستقیم  دارد. در کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انتخابات در جایگاه یک آزمون و ارزیابی میزان علاقه و وفاداری مردم به نظام جمهوری اسلامی ارزیابی می‌شود.

  آثار انتخابات بر جامعه نخستین مرحله از ایجاد وحدت و همدلی و افزایش سرمایه اجتماعی در مرحله رشد مشارکت مردم در مدیریت کلان جامعه است. چه در انتخابات مجلس خبرگان که ارتباط با بالاترین سطح جامعه یعنی رهبری دارد و چه در ارتباط با مجلس شورای اسلامی که در جایگاه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: امسال دهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی به اجرا درخواهد آمد. آثار فرهنگی و اجتماعی انتخابات را می‌توان در محورهای زیر ارزیابی کرد.

نخستین اثر انتخابات از نظر رفتاری و روانی  تمرین مردم سالاری توسط مردم با حضورشان در مراکز رأی‌گیری است. گام نخست در اجرای مردم سالاری  انتخابات است و در کشور ما حتی در دورترین روستاها و مناطق جغرافیایی انتخابات اجرا می شود و همین موضوع وجود امنیت اجتماعی را اثبات می‌کند.

وی ادامه داد:حضور در انتخابات حکایت از رشد سیاسی و رسیدن به بلوغ فرهنگی و سیاسی مردم دارد  آنچنان که درست از نادرست و  راست از دروغ  را در زمینه‌های مختلف عرصه سیاست  تشخیص می‌دهند  و با انتخاب خود در تعیین سرنوشت و مدیریت آن مشارکت می‌کنند. نمایندگان مردم مظهر اراده عمومی جامعه هستند و انعکاس خواسته‌های آنها در ردیف نخستین وظایف آنها است.

این کارشناس افزود: باوجود برخی از تفاوت‌های سیاسی از نظر دیدگاه و ارزیابی، صلح و دوستی بعد از اجرای انتخابات در جامعه حتی میان گروه‌های سیاسی محکم می‌شود و رقابت برادرانه و دوستانه سرلوحه کار دست اندرکاران می‌شود.

در تمام دنیا اعم از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و عقب مانده درگیری‌های سیاسی در مواقع انتخابات نشان دهنده فرهنگ جامعه و بینش مردم است که در کشور ما فرهنگ اصیل اسلامی رقابت سالم را مجاز و خشونت و اهانت و تضادهای عمیق را غیر مجاز می‌شمارد. در تمام این کشورها همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند مراحلی برای ارزیابی نمایندگان چه به صورت فراخوان انتخاباتی درون اعضا و چه در قالب دخالت دولت‌ها در تعیین و معرفی نامزدها وجود دارد.

در کشور ما که فرهنگ حزب گرایی آنچنان قوی نیست  هدایت جامعه به عهده نخبگان فرهنگی و اجتماعی نظیر روحانیون و دانشگاهیان و چهره‌های سیاسی مورد اعتماد است.

دکتر ابهری درباره وظایف نمایندگان در ارتباط با مشکلاتی که جامعه با آن درگیر است، گفت:‌تصویب قوانین مورد نیاز جامعه در زمینه‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی در محورهای پیشگیری و کنترل از اعتیاد و طلاق و بعضی از مفاسد اخلاقی همچنین قوانین حمایتی برای تشویق جوانان به ازدواج، اشتغالزایی و کارآفرینی جزو وظایف نمایندگان این دوره است. مقابله با تورم و صعود قیمت‌ها در راستای کاهش فشار بر قشرهای کم درآمد دومین گروه از وظایف اصلی نمایندگان است،چرا که مردم در صحنه‌های مختلف سیاسی و دینی وفاداری و صداقت خود را به نظام و رهبری به اثبات رسانده‌اند.

  حیف است که این مردم شریف و ایثارگر مورد کم لطفی و بی‌توجهی قرار گیرند. ندادن وعده‌های غیر عملی و اهانت نکردن به دیگر افراد و چهره‌ها اصلی‌ترین رسالت انتخاباتی نامزدهاست که در راستای پررنگ کردن مشارکت مردم بسیار مفید و مؤثر خواهد بود.

وقتی که مردم با شور و نشاط پای صندوق‌های رأی حاضر شوند به جهانیان در درجه اول و به خانواده‌ها و شهروندان خود در مرحله دوم نشان می‌دهند که شور و هیجان سیاسی و اجتماعی ارتباطی با مشکلات موجود ندارد.
به خاطر بدهکار بودن نباید از ورزش و بهداشت فردی چشم پوشید و گوشه انزوا گزید. زیرا در این صورت خود زندگی مان را تیره و تاریک رقم زده ایم.

امنیت جمعی
سرنوشت 4 سال آینده یک جامعه در گرو انتخابات است و هرچه این انتخابات بی‌آلایش تر باشد   و از سر صدق برگزار شود و دیدگاه‌ها و نظرات مردمی در آن دخیل باشد، اتفاقات مثبت تری به دایره زندگی ساکنان جامعه وارد می‌شود و رنگین کمان آرامش و امنیت بر آسمان زندگی نقش می‌بندد.
دکتر امان‌الله قرائی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه با بیان این جملات ادامه داد: با ورود نمایندگان منتخب افراد جامعه به صحن مجلس می‌توان به این موضوع امید داشت که نمایندگانی واقعی، اعتدال گرا و به دور از تندروی، در تصمیم گیری‌های مرتبط با جامعه ایفای نقش می‌کنند و ابعاد مختلف جامعه را با شور و نشاط رو به رو می‌سازند.

به اعتقاد وی انتخاب یک نماینده مردمی در میزان امیدواری اعضای جامعه مؤثر است چراکه وقتی افراد به این باور برسند که در انتخاب نماینده خود مشارکت داشته‌اند و به نظرشان اهمیت داده شده است، احــساس امید، آرامش، همدلی ، شور و نشاط  می کنند.

رمز شکوفایی
دکتر قرائی مقدم با اشاره به تئوری نخبگان گفت: نمایندگان یک جامعه به عنوان نخبگان آن جامعه به حساب می‌آیند و مادامی که به تجربه و آزمون در آمده باشند و  از سوی اعضای جامعه سنجیده شده باشند و مردم هر شهر و دیاری نماینده خودشان را انتخاب کرده باشند به‌طور حتم بر میزان دلبستگی میان اعضای جامعه افزوده می‌شود ضمن اینکه به شکوفایی در اقتصاد منجر خواهد شد.
 این در حالی است که با روی کار آمدن نمایندگان منتخب و اصلح، اعتماد افقی (اعتماد میان مردم با یکدیگر) و عمودی (اعتماد میان مردم و مسئولان یک جامعه) بالاتر می‌رود.

شور زندگی
شئونات اصلی  زندگی اجتماعی را قوانین و مقررات تشکیل می‌دهند .
دکتر قرائی مقدم در تأیید این جمله خاطر نشان کرد:  وقتی از سوی نمایندگان واقعی قوانین درستی اعمال شود به گفته ویلفردو فدریکو داماسو پارتو - جامعه‌شناس، اقتصاددان، مهندس و فیلسوف ایتالیایی - نمایندگانی از آحاد جامعه سر بر می آورند، که در این زمان می‌توان به این موضوع امید داشت که نخبگانی فرهیخته برگزیده شده‌اند که با آرای مردمی و بدون  دخالت صاحبان نفوذ مشغول فعالیت خواهند شد.ایران

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: