کد خبر: ۹۵۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 01
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> مهم‌ترین اصل در رضایت بیمار و ارائه یک خدمت بهداشتی و درمانی مطلوب، این است که تمام کادر درمانی وظیفه خود را به‌درستی انجام دهند. اما تعداد نیروی درمانی هم مهم است.
مثلا باید بررسی شود، دریک بیمارستان 100 تختخوابی چند نیرو برای آموزش بیمار باید وجود داشته باشد؟ شاید حداقل‌ها وجود ندارد؟ شاید هدایت‌گری درست نیست؟ باید در این زمینه فکر کرد. اما آنچه که دراین زمینه می‌تواند، بخش‌های دولتی را آباد کند، خصوصی کردن این امور است.

آموزش به بیماران در روند ترخیص آنها موثر است. البته دراین مورد بیمارستان‌ها و بخش‌ها باهم متفاوت است. آنچه مهم است، مدیریت مجموعه درمانی و بیمارستانی است که تا چه اندازه به این موضوع توجه کند. درهر بیمارستانی که تیم حاکمیت و مجموعه پرستاری آن به مقوله آموزش به بیمار توجه بیشتری کرده، بیمار با اطلاعات بیشتری نسبت به بیماری و نحوه درمان خود، پروسه بیماری را طی می‌کند. این موضوع بین بخش های مختلف یک بیمارستان هم متفاوت است.

وقتی بخش های یک بیمارستان را که مدیریت، مترون و سوپروایزر آموزشی آن یکی است، مقایسه می‌کنید، می‌بینید که عملکرد پرستاران بازهم فرق دارد. چراکه نگرش سرپرستار هر بخش متفاوت است. یکی آموزش به بیمار را بهتر دانسته و روی این موضوع تمرکز دارد و دیگری توجه به این موضوع را جزو اولویت‌های اولیه مراقبت از بیمار نمی‌داند.

این موضوع هم ربطی به سلیقه ندارد، بلکه تفاوت‌های فردی دخیل است. در کشور ما تفاوت‌های فردی بیشتر دیده می شود. به دلیل اینکه هدایت‌گری کلان افراد را آزاد گذاشته است. در بخش آموزشی وزارت بهداشت، هدایت‌گری کلان وجود دارد که تحت شرایط این سیستم، افراد را آزاد گذاشته و افراد تحت چارچوب مشخصی مجبور به حرکت نیستند.

 بنابراین طبق علایق افراد در سیستم درمانی، تنوع زیاد است. پیشنهاد بنده این است که مسئولان ستادی کل کشور و دانشگاه‌ها و هدایت‌گران بحث آموزش به بیمار طوری عمل کنند که بخش‌های زیرمجموعه در چارچوب‌های تعیین شده راهبری شود. نکته بعدی نیز استفاده از پتانسیل بخش خصوصی است. توانمندی بخش خصوص باعث تغییر روند آموزش به بیمار خواهد شد.

 برای مثال اگر یک بخش خصوصی پکیج های آموزش به بیمار درست کند. برای نمونه برای بیماری دیابت یک پمفلت بسازند که علمای علم غدد، علم ترمیمی، علم ارتوپد و جراحی عروق و... متحدالفکر بوده و 80 درصد آنها پکیج ساخته شده را تایید کنند. این پمفلت می‌تواند آموزشی و خواندنی یا فیلم کوتاه باشد و اینکه هر فرد در هر مرحله از بیماری چه کند. مراکزی درمانی مانند بیمارستان‌ها، از این پکیج‌ها حمایت می‌کند و خریدار است.

قاسمعلی خراسانی رییس مجتمع امام خمینی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: