کد خبر: ۷۹۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 28
شفا آنلاین>اجتماعی>متوسط مصرف انواع کود در کشور نسبت به میانگین جهانی و بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه کمتر می‌باشد.
به گزارش شفا آنلاین،محمد‌مهدی‌ تهرانی متخصص تغذیه گیاه رییس بخش تحقیقات شیمی، خاک، تغذیه گیاه  گفت: تامین امنیت غذایی بشر یکی از وظایف اصلی بخش کشاورزی بوده و برای نیل این هدف بسیاری از روش‌های مختلف ژنتیکی و مدیریتی ابداع و مورد توجه قرار گرفته است.در این بین حاصلخیزی خاک و مدیریت مصرف انواع کودها بعنوان یکی از تاثیرگذارترین عوامل مدیریتی  مورد توجه محققین و سیاستگذاران بخش کشاورزی بوده و به عنوان کلید تولید پایدار محصولات کشاورزی عنوان گردیده است.

وی افزود: طبق گزارشات سازمان خواربار جهانی(FAO) 30 تا 50 درصد از تولیدات کشاورزی در جهان مرهون مصرف انواع کودها می‌باشد. متوسط مصرف انواع کودها (برچسب عنصر غذایی) در دنیا حدود 101 کیلوگرم در هکتار بوده و این مقدار در کشور 89 کیلوگرم می‌باشد.

محمدمهدی‌تهرانی عنوان کرد: در حال حاضر به دلایل مختلف از جمله گران‌شدن کودهای یارانه‌ای، میزان مصرف کودهای شیمیایی حدود دو میلیون تن می‌باشد که با توجه به سطح زیر کشت، مقدار عنصر غذایی در هر هکتار حدود 55 کیلوگرم است و این مقدار در کشورهای استرالیا150، بلژیک354،آلمان220، ایرلند527، انگلیس313، هند79 و اتحادیه اروپا200 کیلوگرم در هکتار می‌باشد.

وی با اشاره به متوسط مصرف انواع کود در کشور تصریح کرد: مشهود است که متوسط مصرف انواع کود در کشور نسبت به میانگین جهانی و بسیاری از کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه کمتر می‌باشد.

 محمدمهدی تهرانی متخصص تغذیه گیاه خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی محصولات و مدیریت‌های کشاورزی با معضل بد مصرفی کود مواجه هستیم و این بدان معنی است که در برخی محصولات به دلیل سودآور بودن کود بیشتری مصرف می‌گردد و از مصرف کود در برخی زراعت‌ها خودداری می‌گردد لذا مدیریت مصرف بهینه کود از طریق آموزش و ترویج می‌تواند نقش مؤثری در کاهش عوامل ناشی از مصرف بیش از نیاز در برخی محصولات کشاورزی داشته باشد.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: