کد خبر: ۷۷۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۲ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 15
شفا آنلاین>اجتماعی>براساس يافته‌هاي يک تحقيق جديد، محققان مي‌توانند با خواندن اثر 150 ژن از هر فرد، سن بيولوژيک وي را تعيين کنند، که ممکن است با سن تقويمي وي متفاوت باشد.
به گزارش شفا آنلاین،علاوه براين، سن بيولوژيک هر فرد، مقياس بهتري براي تعيين سلامت وي، در مقايسه با سن تقويمي همان فرد است. محقق ارشد اين مطالعه از کينگز کالج لندن و نويسنده مسئول مقاله معتقد است: «بسياري از افراد قبول دارند که همه 60 ساله‌ها شبيه هم نيستند.» اما هنوز سن تقويمي يک فرد براي تعيين هر موضوعي، از حق بيمه فرد گرفته تا نياز واقعي وي به اعمال پزشکي در نظر گرفته مي‌شود.

در اين مطالعه جديد که به تازگي در نشريه Genome Biology به چند رسيده، محققان مواد ژنتيکي را از تعدادي فرد سالم 65 سال گرفته و آزمايش کردند. آنها به دنبال ژن‌هايي بودند که سالم ماندن افراد را با وجود بالا رفتن سن، تضمين مي‌کنند.

دانشمندان 150 ژني را يافتند که از آنها براي محاسبه آنچه «نمره سن ژني سالم» مي‌نامند، استفاده کردند. به‌منظور بررسي اين موضوع که آيا اين نمره‌هاي به دست آمده، واقعا وضعيت سلامت افراد رانشان مي‌دهند، پژوهشگران روش کار خود را در يک گروه جداگانه از شرکت کنندگان که همگي 70 سال سن داشتند، تکرار کردند. دانشمندان دريافتند که نمره‌هاي بالاتر واقعا با سلامت بهتر، مانند سلامت شناختي بهتر، رابطه مستقيم داشتند. به‌طور خاص، آنها دريافتند که بيماران مبتلا به آلزايمر،نمره‌هاي کمتري از نظر سن ژني سالم به‌دست آوردند.

محققان معتقدند: «اين مطالعه، شواهدي قوي مبني بر اين موضوع ارائه مي‌دهد که دمانس در انسان، در واقع نوعي تسريع پيري يا شکست در فعال کردن برنامه سلامت سن است.» به هر حال، اين موضوع مشخص نيست آيا نمره سن ژني سالم مي‌تواند احتمال ابتلاي فرد را به بيماري آلزايمر تعيين کند يا خير.

مدير برنامه‌هاي علمي در انجمن آلزايمر، در مورد اين مطالعه معتقد است: «در واقع، با انجام يک تست خوني مي‌توان احتمال ابتلاي فرد را به بيماري آلزايمر در 10 سال آينده پيش‌بيني کرد.»

در هر صورت، از هر زاويه‌اي که به اين موضوع نگاه شود، با داده‌هاي ارزشمندي روبرو هستيم. اکنون، محققان مي‌توانند تمامي افراد هم‌سن را با هم ديده و تعيين کنند، چه کسي قدرت شناخت سالم‌تري داشته و چه کسي از اين موهبت برخوردار نيست. اين موضوع، بدين معناست که اين تست ژنتيکي مي‌تواند به تفاوت‌هاي ژنتيکي پي ببرند که يک فرد 70 ساله مبتلا به آلزايمر را از فرد 70 ساله ديگري که به اين بيماري مبتلا نيست، جدا مي‌کند، پي ببرند.
محققان اميدوارند با انجام تحقيقات بيشتر روي اين 150 ژن کليدي، کليدهاي تشخيصي بيشتري را در مورد علل ايجاد کننده بيماري آلزايمر بيابند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: