کد خبر: ۷۳۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 17
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو گفت: مسایل مربوط به بهداشت اسباب بازی ها، از جمله موضوعاتی است که این سازمان به عنوان متولی سلامت مردم، مسوولیت نظارت بر آنها را بر عهده دارد.
به گزارش شفا آنلاین، حسین رستگار افزود: اسباب بازی از جمله نیاز های اساسی کودکان در بهینه کردن حرکت های جسمانی و همچنین پرورش خلاقیت آنها محسوب می شود و جنبه های مختلفی مانند ایده یابی، طراحی، استتیک(زیبا شناختی)، ارگونومی و مسایل فرهنگی در تولید وسایل بازی کودکان قابل بررسی است.
وی خاطرنشان کرد: این مسایل تا آن اندازه مهم هستند که نیاز به اقدامات کارشناسی و تخصصی داشته باشد، اما آنچه بسیار مهمتر از دیگر مباحث جلوه می کند، مسایل مربوط به بهداشت آنها است که سازمان غذا و دارو به عنوان متولی سلامت مردم، مسوولیت نظارت بر اسباب بازی ها را برعهده دارد.
رستگار گفت: رنگ های مورد استفاده در اسباب بازی ها برای کودکان جذابیت زیادی دارد و آنان بویژه کودکان زیر سه سال بیشتر ترجیح می دهند کشف و شهود خود را از طریق حس چشایی انجام دهند، بنابراین اسباب بازی ها را دایما در دهان می گذارند و این عادت به راحتی می تواند آنان را در معرض بیماری های مختلف قرار دهد.
مدیرکل آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو درمورد مواد رنگی وسایل بازی افزود: چون ممکن است این رنگ ها به دلیل تماس های مکرر با صورت کودکان، بطور مستقیم به بدن آنان وارد شود، ضروریست که این رنگ ها از انواع خوراکی آن و مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد.
رستگار خاطرنشان کرد: آنالیز صحت و سلامت مواد بکار رفته در اسباب بازی ها بطور مداوم در آزمایشگاه مرجع انجام می شود؛ درج نشان ایمنی محصول و همچنین نشان سازمان غذا و دارو از جمله علایمی هستند که بیانگر رعایت قوانین تولید اسباب بازی است، به همین دلیل هنگام خرید، باید از روی برچسب راهنمای آن سلامت اسباب بازیها را مورد توجه قرار داد.
وی تاکید کرد: جنس مواد بکار رفته در اسباب بازی باید دارای ویژگی هایی از جمله قابلیت شست وشو، عدم حساسیت زا بودن و همچنین عدم قابلیت اشتعال سریع باشد.
رستگار افزود: همسویی و هماهنگی ارگان های مرتبطی مانند وزارت ارشاد، کانون پرورشی و فکری کودکان و صنایع با سازمان غذا و دارو در تولید اسباب بازی ها موضوع دیگری است که می تواند ارتقا دهنده معیارهای سلامت وسایل بازی کودکان باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: