کد خبر: ۲۹۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۵ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 03
شفاآنلاین -رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از اعلام نتایج مرحله اول کنکور سراسری 93 از ساعت 14 امروز12 مردادماه خبر داد و گفت: تمامی داوطلبان آزمون سراسری سال 1393 مجاز به انتخاب رشته شدند.
به گزارش شفاآنلاین، دکتر ابراهیم خدایی در نشست خبری با اعلام این خبر افزود: داوطلبان می‌توانند با اطلاعات کارت اعتباری و شماره پرونده و مشخصات ثبت‌نامی، کارنامه خود را از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www. sanjesh. org مشاهده کنند ضمن آن‌که ویژه نامه انتخاب رشته، فردا  13 مرداد همزمان روی سایت سنجش و پیک سنجش منتشر می‌شود. دفترچه راهنمای انتخاب رشته هم روی سایت سنجش قرار گرفته و داوطلبان می‌توانند ظرفیت و ضوابط را مشاهده کنند.
وی با بیان اینکه بیش از 992 هزار نفر حاضرین جلسه کنکور بودند، افزود: ظرفیت اعلامی دانشگاه‌ها 695 هزار و 697 نفر است و به طور میانگین 70 درصد داوطلبان شانس قبولی در آزمون سراسری و پذیرش در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را دارا هستند.
رئیس سازمان سنجش با اشاره به اینکه گروه ریاضی 65 هزار نفر مازاد ظرفیت دارد، تصریح کرد: برای 191 هزار شرکت‌کننده گروه ریاضی بیش از 254 هزار نفر ظرفیت وجود دارد. در گروه تجربی 443 هزار نفر شرکت‌کننده داریم که ظرفیت 190 هزار نفر است که شانس قبولی 43 درصد است. در گروه علوم انسانی 217 هزار نفر شرکت‌کننده داریم که ظرفیت نیز 213 هزار نفر است که شانس قبولی در آن 99 درصد است. در گروه هنر 40 هزار نفر شرکت‌کننده با 16 هزار نفر ظرفیت شانس قبولی 40 درصد و گروه زبان با 99 هزار نفر شرکت‌کننده و 20 هزار نفر ظرفیت، شانس قبولی 21 درصد است.
خدایی با اشاره به ظرفیت‌های اعلام شده دوره‌های مختلف تحصیلی در دانشگاه‌ها گفت: از 697 هزار و 695 نفر ظرفیت اعلام شده 110 هزار و 818 نفر در دوره روزانه، 28 هزار و 543 نفر در دوره شبانه یا نوبت دوم، 4 هزار و 595 نفر در دوره مجازی و بین‌الملل و پردیس‌های خودگردان، 804 نفر در دوره نیمه حضوری، 166 هزار و 83 نفر در غیرانتفاعی، 15 هزار و 52 نفر در فرهنگیان و 369 هزار و 848 نفر در پیام نور پذیرفته می‌شوند.
به گفته وی، از میان ظرفیت اعلامی، 399 هزار و 473 نفر در ظرفیت بدون آزمون یعنی معادل 58 درصد با استفاده از سوابق تحصیلی پذیرفته می‌شوند و 296 هزار نفر معادل 42 درصد در ظرفیت با آزمون پذیرش خواهند شد.
معاون وزیر علوم همچنین گفت: انتخاب رشته مجازی از فردا 13 مرداد با پرداخت 15 هزار تومان فعال می‌شود و داوطلبان از روز چهارشنبه 15 مرداد تا روز دوشنبه 22 مرداد می‌توانند در فرایند انتخاب رشته اصلی شرکت کنند. همچنین پاسخنامه 70 هزار داوطلب اول گروه‌های آزمایشی با کلید در روز چهارشنبه 15 مرداد منتشر خواهد شد.
خدایی درباره نوع پذیرش در دانشگاه آزاد گفت: داوطلبان در کارنامه، کد دسترسی به کدرشته‌های دانشگاه آزاد دارند که بر اساس آن می‌توانند کد رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد را انتخاب کنند. سال گذشته 435 هزار نفر ظرفیت از سوی دانشگاه آزاد اعلام شده بود که امسال هم همین تعداد است.
به گفته وی، انتخاب رشته در سال گذشته براساس انتخاب اول و علاقه اول بود اما امسال انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی براساس سیستم کنکور سراسری است به این معنا که داوطلبان می‌توانند 150 رشته انتخاب کنند و ترتیب در قبولی تأثیری ندارد.
وی درباره قانون افزایش تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش گفت: براساس قانون، این سهم باید به طور تدریجی افزایش یابد و پس از استانداردسازی امتحانات، کشوری و هماهنگ خواهد بود و مصوبه شورای سنجش و پذیرش این است که پوشش پذیرش در مدت 4 سال بدون آزمون به 85 درصد برسد که ما امسال به پوشش 70 درصدی رسیدیم.
همچنین براساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، یاسمن سعیدی از تهران، نگین یغمایی از تهران و صدرا صفادوست از تبریز به ترتیب نفرات اول تا سوم گروه آزمایشی ریاضی و فنی هستند.  همچنین سید شایان پورمیربابایی از آستانه اشرفیه، آناهیتا نجفی از رشت و سیده زهرا موسوی از شیراز نیز به ترتیب نفرات اول تا سوم گروه علوم تجربی هستند.
علی ولایی از شمیرانات، صدیقه ذبیحی از شمیرانات و امید شمس‌اللهی از تهران به ترتیب نفرات اول تا سوم گروه علوم انسانی شدند.  در گروه‌های هنر و زبان نیز، تارا فرسادفر از شمیرانات، مهتا منصوری تهرانی از تهران و آبا تدین ازشمیرانات به ترتیب نفرات اول تا سوم گروه هنر و محمد مرادی شهمیری از تهران، سروش ثابتی از مشهد و ریحانه باقری از اصفهان هم به ترتیب نفرات اول تا سوم گروه آزمایشی زبان هستند.
از ویژگی‌های مهم و جالب کنکور امسال این بود که 8 جایگاه از 12 جایگاه نفرات اول در اختیار دختران قرار گرفت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: