کد خبر: ۳۴۴۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 02
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: اختلالات تیروئید می‌تواند موجب تولید کم و یا زیاد هورمون‌های تیروکسین و تری ید و تیرونین شود و به همین دلیل کم‌کاری و پرکاری تیروئید ایجاد می‌شود.
شفا آنلاین:سلامت>سیما اورنگ با اشاره به برگزاری هفته اطلاع‌رسانی تیروئید از ۴ تا ۱۰ خردادماه اظهار کرد: تیروئید بزرگترین غده درون‌ریز بدن است و عملکرد آن بر بسیاری از غدد دیگر موثر است. هورمون‌های تیروییدی برای عملکرد درست و دقیق کل بدن ضروری است.

 به گزارش شفا آنلاین وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ میلیون بیمار مبتلا به اختلالات تیروییدی در جهان در حال درمان هستند، افزود: بیماری کم‌کاری تیرویید نوزادان در کشور ما شایع است و تنها روش برای تشخیص زودرس آن، انجام غربالگری نوزادان در سه تا پنج روز نخست تولد است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: اختلالات تیروئیدی در زنان باردار هم شایع است و درمان نشدن آن در سلامت جنین و مادر نقش بسزایی دارد. مهم‌ترین بیماری‌های تیروئید شامل کم‌کاری و پرکاری، گره‌ها، التهاب (تیروئیدیت) و سرطان تیروئید هستند، با این حال همه بیماری‌های تیروئیدی قابل درمان هستند.

عوامل بروز اختلالات تیروییدی

وی با اشاره به اینکه تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل است که در قسمت جلویی گردن قرار دارد و وقتی اندازه طبیعی داشته باشد، نمی‌توان آن را احساس کرد، بیان کرد: اختلالات تیروئید می‌تواند موجب تولید کم و یا زیاد هورمون‌های تیروکسین و تری ید و تیرونین شود و به همین دلیل کم‌کاری و پرکاری تیروئید ایجاد می‌شود.

اورنگ با بیان اینکه اختلالات تیروئیدی در تمام سنین و در هر دو جنس و همه جهان شایع است، با اشاره به برخی عوامل بروز این عارضه افزود: مصرف بتادین برای ضد عفونی کردن در زن باردار، می‌تواند بر تیروئید جنین اثر منفی بگذارد. همچنین کمبود ید در غذای مصرفی روزانه می‌تواند موجب بروز مشکلات تیروئید در افراد شود.

وی عنوان کرد: احتمال بروز بیماری‌های تیروئیدی به خصوص کم‌کاری تیروئید در بیماران دیابتی بالا است. همچنین مصرف مستمر بعضی از داروها مانند آمیودارون (داروی قلبی) و لیتیوم (داروی ضد افسردگی) احتمال بروز اختلالات تیروئیدی را افزایش می‌دهد.

عوارض بیماری‌های تیروییدی

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: سلامت غده تیروئید در طبیعی بودن ضریب هوشی و رشد و نمو نوزادان و کودکان نقش اساسی دارد. باید توجه شود که بیماری کم‌کاری تیروئید در زنان جوان، می‌تواند موجب ناباروری شود. همچنین اختلالات تیروئیدی در زنان ۱۰ برابر بیشتر از مردان است.

وی بیان کرد: گاه افت تحصیلی در مدارس، نشانه ابتلا به بیماری‌های تیروئیدی در دانش‌آموز است و خانواده‌ها باید به این موضوع توجه کنند.

اورنگ با بیان اینکه باید قبل از اقدام به بارداری باید از سلامت تیروئید اطمینان حاصل کرد، گفت: به هیچ وجه نباید مصرف داروهای تیروئیدی به خصوص در دوران بارداری بدون دستور پزشک قطع شود.

وی با اشاره به بدخیم بودن تنها ۵ درصد از گره‌های تیروئیدی ادامه داد: اختلالات دریافت ید خوراکی روزانه، بیماری‌های خود ایمن و التهاب‌های باکتریایی و ویروسی از عوامل خطر بروز بیماری‌های تیروئیدی هستند. سابقه فامیلی ابتلا به بیماری‌های تیروئید هم از عوامل خطر بروز اختلالات تیروئیدی محسوب می‌شود. مصرف دخانیات نیز در بروز این اختلالات موثر است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان در خصوص تاثیر طب سنتی در درمان بیماری‌های تیروئیدی گفت: هنوز مدارک علمی معتبری در ارتباط با تاثیر طب‌های سنتی و سوزنی و هومیوپاتی در درمان بیماری‌های تیروئیدی وجود ندارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: