کد خبر: ۳۴۴۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024May 31
پیوند روده کوچک که به عنوان پیوند روده نیز شناخته می‌شود، عملی جراحی است که در طی آن قسمت ناسالم یا کوتاه شده روده کوچک را با یک روده کوچک سالم از یک فرد اهداکننده جایگزین می‌شود.
شفا آنلاین:سلامت>این درمان نجات‌دهنده جان معمولاً برای بیماران مبتلا به نارسایی غیرقابل‌بازگشت روده که تهدیدکننده زندگی شده است، انجام می‌شود.

 به گزارش شفا آنلاین در این عمل قسمت بیمار روده کوچک با جراحی برداشته می‌شود و یک روده کوچک سالم از فرد اهداکننده به جای آن کاشته می‌شود. رگ‌های خونی روده فرد بیمار و رگ‌های خونی روده اهدایی برای ایجاد خون‌رسانی به هم متصل می‌شوند. به علاوه روده اهدایی به دستگاه گوارش فرد متصل می‌شود.

بیمارانی که از پیوند روده باریک سود می‌برند، شامل بیماران مبتلا به بیماری شدید روده کوچک، نشانگان روده کوتاه (از دست رفتن بخش بزرگی از روده کوچک به دنبال جراحی، تروما و آسیب‌ یا نقائص هنگام تولد) یا نارسایی روده (عدم توانایی روده کوچک در هضم و جذب غذاها) هستند.

نارسایی روده ممکن است به دلایل گوناگون رخ دهد، از جمله بیماری مزمن التهابی روده (بیماری کرون یا کولیت زخمی‌شونده)، انسداد روده، التهاب روده ناشی از پرتوتابی.

این عوارض ممکن است مانع از دریافت مواد مغذی کافی به دنبال گوارش طبیعی شوند. بخش عمده هضم یا گوارش غذا و بیشترین میزان جذب مواد مغذی در روده کوچک یا روده باریک انجام می‌شود.

پیوند روده در چنین بیمارانی جایگزینی «تغذیه کامل وریدی» (TPN) می‌شود و کیفیت زندگی افراد را بالا می‌برد.

پیوند روده کوچک می‌تواند برای افرادی که نارسایی روده آنها غیرقابل‌بازگشت است و خطر قابل‌توجهی برای سلامتی آنها دارد نجات‌بخش باشد.

پیوند روده کوچک ممکن است به تنهایی انجام شود (که شایع شکل این پیوند است) یا در موارد آسیب کبدی به همراهی پیوند کبد باشد (پیوند ترکیبی روده و کبد) یا به شکل پیوند چنداحشایی باشد که در آن روده به همراه اندام‌های شکمی دیگر مانند معده، لوزالمعده یا روده بزرگ انجام می‌شود.

پیوند موفق روده کوچک کار مشکلی است، چرا که احتمال بروز عوارض به دنبال پیوند روده کوچک بالا است. میزان بقای بین‌المللی تاریخی کلی بیمارانی که پیوند روده شده‌اند، ۴۰ تا ۵۰ درصد بوده است که بیانگر چالش‌هایی است که پزشکان در این پیوند با آن مواجه هستند.

خطرات و عوارضی که ممکن است به دنبال پیوند روده رخ دهند، شامل رد پیوند، عفونت، خونریزی، لخته‌ها خونی و مرگ هستند.

یک دلیل مشکلات پیوند روده این است که روده حاوی مقدار زیادی بافت است که به رد پیوند حساس هستند و یکی از پیامدهای رد پیوند روده از دست رفتن پوشش سطحی درونی روده است که بیمار را در معرض عفونت ناشی از باکتری‌های موجود در محتوای روده قرار می‌دهد.

پیوند روده با همکاری گروهی از جراحان، متخصصان پیوند و سایر متخصصان مراقبت پزشکی انجام شود. تکمیل جراحی برای پیوند زده روده ممکن است ساعت‌ها به طول بینجامد. بعد از جراحی تجویز داروهای مهارکننده دستگاه ایمنی برای جلوگیری از رد پیوند انجام می‌شود و بیمار از لحاظ بروز نشانه‌های عوارض بعد از عمل زیر نظر قرار می‌گیرد.

بیماران گیرنده پیوند روده پس از عمل به طور معمول چندین هفته در بیمارستان بستری می‌مانند. ممکن است برای این بیماران عمل ایلئوستومی (متصل کردن مستقیم ایلئوم یا بخش انتهایی روده کوچک به پوست) هم انجام شود تا مواد زائد به طور مستقیم از بدن خارج و در کیسه مخصوصی تخلیه شوند. اما با گذشت زمان در اکثر بیماران می‌توان این ایلئوستومی را بست و اتصال روده کوچک و روده بزرگ را دوباره برقرار کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: