کد خبر: ۳۴۴۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 02
«ورودسونامی‌وار مداخله‌گران بدون تخصص در طب ایرانی،سبب ضربه به این حوزه شده است» این جمله‌ای بود که محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور اخیرا در اولین کنگره طب ایرانی گفت و از اقدامات وزارت بهداشت برای جلوگیری ازسوءاستفاده‌گران این طب خبر داد.
شفا آنلاین:سلامت> صحبت از طب سنتی یا طب ایرانی گرچه موضوع جدیدی نیست و زمزمه‌های محاسن و معایب آن از دیرباز در ایران و دیگر کشورها مطرح بوده اما باوجود نظرات و دیدگاه‌های مختلف در این زمینه، چندسالی است که این طب در ایران بیش از گذشته جای خود را باز کرده و برای بسیاری از افراد جامعه جایگزین طب رایج شده است.

به گزارش شفا آنلاینگرچه سال‌هاست که به رسمیت بخشیدن طب ایرانی در میان عده‌ای پزشکان و افراد، محل مناقشه و بحث بوده است اما امروزه این طب نه‌فقط تناقضی با طب مدرن ندارد، بلکه به گفته دکتر احمد کریمی، متخصص طب ایرانی، طب سنتی با طب رایج در تضاد نیست و ضمن تکمیل و استناد به آن، راهکاری برای درمان بیماری‌هاست. با این تفاسیر اما این موضوع یک پیش‌شرط کلی دارد؛ آن هم مراجعه به متخصصان واقعی طب ایرانی است!



عزم وزارت بهداشت در کوتاه کردن دست شیادان


جولان شیادان طب ایرانی و به بازی گرفتن سلامت وجان مردم سال‌هاست که سبب بدبینی بسیاری از متخصصان و پزشکان به این طب شده است. برهمین اساس درحال حاضر کوتاه کردن دست آنها ازمداخله در امور پزشکی یکی ازمهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل جامعه پزشکی کشور است.

موضوعی که چند روزپیش نیز محمد رئیس‌زاده،رئیس سازمان نظام پزشکی کشوردرخصوص آن گفت: «یکی ازاقدامات‌مهمی که وزارت بهداشت درمان پزشکی باهمراهی نظام پزشکی انجام داده است جلوگیری ازورود مداخله‌گران غیرمجاز درحوزه‌های پزشکی است که درحوزه طب ایرانی ورود سونامی‌وار این مداخله‌گران سبب ضربه به این حوزه شده است.»

برخلاف عده‌ای ازافراد بی‌سوادودکان‌دار درطب ایرانی،متخصصان این طب پزشکانی هستند که پنج سال دوره‌های آموزشی طب ایرانی رابرای ورودبه این عرصه می‌گذرانندکه متاسفانه در سایه دروغ‌ها و سوءاستفاده‌گری متخصص‌نماها با چالش‌هایی روبه‌رو هستند. احمد کریمی،متخصص طب ایرانی دراین‌باره می‌گوید:«درحال حاضر۹ دانشکده طب سنتی در کشور وجود دارد که در آن پزشکان پنج سال دوره‌های طب سنتی رامی‌گذارنند و متخصص طب ایرانی می‌شوند اما متاسفانه به‌دلیل تعداد محدود متخصصان طب ایرانی که درحال حاضر حدود۵۰۰ نفر فارغ‌التحصیل درکل ایران هستند،کسانی به اسم طب ایرانی مشغول کار شدند که حتی دیپلم هم ندارند واغلب بیکارهستند.»به‌گفته این متخصص طب ایرانی وقتی افرادسودجو و بی‌سواد وارد این حیطه می‌شوند درمان‌های ناقص انجام می‌دهندکه نه‌فقط به بیمار کمک نمی‌کند، بلکه باعث آسیب بیشتر به او نیز می‌شوند.



طب سنتی ابزار کاسبی شیادان


کریمی می‌گوید: «پزشکان مااین افراد شیاد را به‌عنوان طب سنتی می‌شناسند درصورتی که این یک کاسبی بیش نیست،به همین دلیل علیه طب ایرانی موضع می‌گیرند. دراین میان طب ایرانی آسیب می‌بیند و بدنام می‌شوند.این درحالی است که در طب ایرانی فقط با دارو، درمان صورت نمی‌گیرد، بلکه ازطریق مزاج وسبک زندگی درمان‌می‌شوند.»

به عقیده این متخصص طب ایرانی دستاوردهای طب سنتی با طب مدرن تناقضی ندارد، بلکه استادان دوطب با یکدیگردرتعامل هستند.وی می‌گوید:«طب سنتی بسیاری از بیماری‌ها از جمله میگرن، زخم‌های دیابتی، کبد چرب و...را راحت‌تر ازطب رایج درمان می‌کند وطب سنتی سبک زندگی قوی‌تری نسبت به طب رایج دارد. درواقع طب سنتی با طب رایج در تضاد نیست وضمن تکمیل و استناد به آن، این طب نیز راهکاری برای درمان بیماری‌هاست.»


کمبود متخصص طب ایرانی؛ بسترساز جولان سوءاستفاده‌گران


شاید یکی ازدلایل رشد قارچ‌گونه شیادان طب‌سنتی،رشد تقاضا و کمبود متخصصان دراین حوزه باشد.همچنان‌که کریمی دراین‌باره می‌گوید:«به دلیل کمبود متخصصان طب ایرانی،متاسفانه درحال حاضر تبلیغات دراین حوزه نفع سوءاستفاده‌گران استفاده می‌شود، البته این طب آینده روشنی دارد؛چراکه کمبود متخصص دراین زمینه ناشی ازعمر نوپای دانشکده‌های طب سنتی است که ازسال ۱۳۸۶ به بعد شکل گرفته‌اند.»خروجی‌های این دانشکده‌ها بی‌تردید می‌توانند راه راروی افراد شیادی که از رشد تقاضا در این رشته سوء‌استفاده می‌کنند را بگیرد.



رشد طرفداران و شیادان!


متاسفانه درحال‌حاضر،افزایش روزبه‌روزعلاقه‌مندان‌وطرفداران طب ایرانی وپیداشدن سروکله شیادان وافرادی که فقط نام متخصص طب ایرانی را به خود نسبت داده‌اند، آن رابه یک تیغ دولبه تبدیل کرده است. درواقع انگار به همان نسبت که طب ایرانی طرفدار پیدا کرده، سوءاستفاده‌گران نیزازقافله عقب نمانده‌اند وامروزبه هرکجا که سرمی‌چرخانیم متخصص طب سنتی می‌بینیم که با تجویز یکسری گیاه، روغن و بعضا مخلوط‌کردن چندچیز که حتی خود بیمارهم نمی‌داند چیست،دارو تجویز می‌کنند و سلامت و جان مردم راملعبه سودجویی ودکان خود کرده‌اند.

دراین میان متاسفانه باوربسیاری ازافرادناآگاه نیزنسبت به عدم عوارض گیاهان دارویی وانواع واقسام مواردی‌که این سودجویان تجویزمی‌کنندنیزسبب ایجاد مشکلات مختلف وبعضا جبران‌ناپذیری شده است. مثلا دو سال پیش بود که در گناباد وبجستان،مدعیان طب‌سنتی‌باسوءاستفاده ازباورهای خرافی خانواده‌ها،چندنوزادراقربانی دروغ‌های خود کردند./جام جم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: