کد خبر: ۳۴۴۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 02
مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی:
مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: کشورهای صاحب نامی مانند انگلستان شرط معادل سازی مدرک و آزمون را برای جذب پزشکان متخصص برداشته‌اند و با تسهیل روند جذب متخصصان به زودی شاهد موج بسیار بزرگتری از مهاجرت پزشکان از ایران خواهیم بود.
شفا آنلاین:سلامت> دکتر علی سلحشور  گفت: در مورد موضوع مهاجرت پزشکان متخصص، اخیرا آگهی را دیدم که کشور انگلستان پزشکان متخصص را بدون معادل سازی مدرک و آزمون بکارگیری می کند. معنای این آگهی این است که آینده بسیار نگران کننده ای برای پزشکی ایران در راه است.

به گزارش شفا آنلاینوی ادامه داد: تاکنون اگر پزشکی می خواست از کشور برود و مهاجرت کند. یکی از نگرانی هایش این بود که باید مدرک پزشکی عمومی را معادل سازی کند بعد در کشور مقصد دوباره امتحان بدهد. دوباره دوره رزیدنتی را بگذارند و چندین ماه منتظر بماند تا بتواند اجازه طبابت بگیرد اما حالا کشور صاحب نامی مثل انگلستان چنین آگهی را منتشر کرده و شرایط را برای جذب پزشکان بسیار آسانتر کرده و این خیلی خطرناک است.

این پزشک متخصص گفت: برخی کشورها مثل انگلستان شرایط و سختگیری های گذشته را برای جذب پزشک متخصص برداشته و مانند پرستاران فقط با ارائه مدرک دانشگاهی و گواهی گوداستندینگ که از نظام پزشکی می گیرند، پزشکان متخصص را بکارگیری می کنند و این یعنی به زودی شاهد یک موج بزرگ مهاجرت پزشکان خواهیم بود.

فاصله کم درآمد پزشک و غیرپزشک در اروپا


وی افزود: بسیاری از کشورهای اروپایی درگیر مشکل کمبود پزشک شده‌اند علت آن هم این است که در این کشورها فاصله درآمدی پزشک با غیر پزشک خیلی معنادار نیست و تفاوت آنچنانی در زندگی افراد ایجاد نمی کند. به همین علت خیلی از افراد به علت سختی کار پزشکی وارد این رشته نمی‌شوند و با یک مهارت ساده‌تر زندگی خودشان اداره می‌کنند.

دکتر سلحشور ادامه داد: در عوض این کشورها برای تامین کادر پزشکی وقتی درهای کشورشان را باز کنند و اعلام نیاز می کنند، از بسیاری کشورها از جمله ایران، چین، هند و پاکستان درخواست های زیادی برای استخدام در کشورشان خواهند داشت و به راحتی مشکل کمبود پزشک را حل می کنند، در حالی که در ایران این طور نیست.

وی گفت: این شرایط در حالی که پزشکان در ایران با مشکلات بسیار زیادی رو به رو هستند، وضعیتی را به وحود آورده که بسیاری از پزشکان در ایران از دوره رزیدنتی یا حتی پزشکان متخصص در دوره طرحشان مشغول خواندن زبان خارجی هستند تا از ایران بروند.

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی افزود: گروه دیگری از پزشکان متخصص نیز که در کشور می مانند، بعد از اخد مدرک تخصص وارد کار زیبایی می شوند، زیرا تزریق ژل و بوتاکس به مراتب درآمد بیشتری از خدمات تخصصی پزشکی دارد.

دکتر سلحشور افزود: در گذشته شرایط دوره رزیدنتی و طرح خیلی سخت تر بود اما پزشکان امید داشتند که بعد از تحمل این سختی ها می توانند مطب بزنند، درآمد خوبی داشته باشند و گذشته را جبران کنند اما اکنون این طور نیست.

کارانه ۱۲ میلیون تومانی پزشکان با یکسال تاخیر پرداخت می شود


وی گفت: یک پزشک متخصص بعد از ۱۳ سال تحصیل و طی کردن دوران سخت رزیدنتی و طرح با حقوق زیر ۱۵ میلیون تومان پول و سرمایه‌ای ندارد که مطب بزند. نظام پزشکی هم توان تامین وام برای حدود چهار هزار فارغ التحصیل متخصص را ندارد و در نهایت می‌تواند برای عده‌ای ۳۰۰ میلیون تومان وام می‌دهد که کمک زیادی نیست. حقوقی که حتی خانواده متخصصان هم باورشان نمی شود.

مدیر روابط عمومی نظام پزشکی افزود: میانگین کارانه پزشکان حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است که آن را هم با حداقل یکسال تاخیر پرداخت می کنند. اگر قرار بود پزشک چنین درآمدی داشته باشد چه دلیلی دارد که از سن جوانی وارد این رشته بشود و این همه سختی را تحمیل کند.

وی گفت: درآمد یک پزشک متخصص در سیستم دولتی از طریق سامانه «کارآمد محاسبه می شود، در این سامانه اگر مثلا یک پزشک ۵۰ میلیون تومان کار کرده باشد اول ۱۰ درصد آن کسر و به حساب دانشگاه واریز می شود بعد در سامانه «کارآمد» به صورت پلکانی کسورات اعمال و حدود ۲۲ میلیون تومان می شود و بعد مالیات آن کسر می شود و به زیر ۲۰ میلیون تومان می‌رسد و همین مبلغ هم بعد از یکسال پرداخت می‌شود. با این شرایط پزشک چه انگیزه‌ای برای ارائه خدمت با کیفیت به مردم دارد./سلامت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: