کد خبر: ۲۰۹۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۹ - ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - 2018September 29
روزهای آغازین جنگ، روزهای سختی بود؛ چرا که همه چیز به‌هم ریخته بود و ارتش و سپاه با مشکلات متفاوتی دست و پنجه نرم می‌کردند.ولی اتفاقی که افتاد این بود که مردم با همدلی و همبستگی خود مقابل این دشمن ایستادند و هشت سال دفاع کردند
شفاآنلاین> اجتماعی> مشاور وزیر بهداشت در بهداری رزمی اظهار کرد: کشور با حداقل‌های پزشکی در زمان جنگ تحمیلی مقابل دشمن ایستاد.

به گزارش شفاآنلاین،  سردار نصرالله فتحیان در برنامه‌ای که به مناسبت هفته دفاع‌مقدس در سالن همایش‌های بین‌المللی روزبه دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان برگزار شد،  اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی توطئه‌ها علیه کشور شروع شد و همواره در این ۴۰ سال این توطئه‌ها ادامه داشت که یکی از این توطئه‌ها تحمیل جنگ به کشور ایران بوده است. 
  فرمانده سابق بهداری رزمی قرارگاه خاتم‌الانبیاء، افزود: روزهای آغازین جنگ، روزهای سختی بود؛ چرا که همه چیز به‌هم ریخته بود و ارتش و سپاه با مشکلات متفاوتی دست و پنجه نرم می‌کردند.  در این شرایط، از شرق و غرب به عراق کمک می‌کردند تا یک ملت را به ستوه برسانند و از پای در آورند ولی اتفاقی که افتاد این بود که مردم با همدلی و همبستگی خود مقابل این دشمن ایستادند و هشت سال دفاع کردند.  

وی افزود: در روزهای اول جنگ، در حوزه بهداشت با مشکلات فراوانی روبه‌رو بودیم و کار در این حوزه، کار سختی بود؛ چرا که بیشتر پزشکان فعال در ایران، خارجی بودند و با شروع جنگ، ایران را ترک کردند و همین امر موجب بروز مشکلاتی در زمینه پزشکی شد.  زنان نیز در جنگ نقش مهمی داشتند و زن ایرانی با عفاف و حجاب خاص خود در زمان جنگ بدون ترس و با شجاعت تمام در مقابل دشمن می‌ایستاد و کارهای بزرگی انجام می‌داد و از رزمندگان جنگ پرستاری می‌کرد. 

وی خاطرنشان کرد: کشور با حداقل‌ها در زمان جنگ مقابل دشمن ایستاد و باید اذعان کرد که در حوزه سلامت ما با مشکلات دارو به شدت مواجه بودیم و با حداقل‌ها درمان را مدیریت می‌کردیم. بیمارستان‌های صحرایی و اورژانس‌ها توسط بهداران برپا می‌شد و در نزدیک‌ترین مکان به میدان جنگ به درمان آسیب‌دیدگان می‌پرداختند. 

فتحیان تصریح کرد: در این دوران، کشور توانست رکورد زمان تخلیه مجروح را از لحاظ زمان بشکند و این جزو افتخارات ما محسوب می‌شود؛ چرا که پیش از ما این رکورد را آمریکا داشت که ۹۰دقیقه بود و این رکورد در زمان جنگ ایران به۳۰ دقیقه تقلیل یافت. 

 وی با بیان اینکه جامعه پزشکی در دفاع‌مقدس بسیار خوش درخشید و این حوزه نقش کلیدی خاصی داشت، گفت: در طی این سال‌ها علیه کشور بمب‌های شیمیایی استفاده شد و امروز بالغ بر ۱۰۰ هزار قربانی شیمیایی در جنگ داریم و هنوز هم شهدای شیمیایی بعد از گذشت زمان طولانی که از جنگ گذشته است، جان خود را با مظلومیت تمام از دست می‌دهند. ملت ما امروز یک ملت قدرتمندی است و این طور نیست که دشمن بتواند امنیت ما را بر هم بزند و امروز جزو کشورهای برتر در منطقه در زمینه مقابله با دشمن هستیم و دفاع‌مقدس ما را قدرتمند کرده است.

وی افزود: ممکن است ما در زمینه تجهیزات در کشور مشکل داشته باشیم اما در زمینه نیروی انسانی جزو رتبه‌های برتر جهان هستیم و پزشکان ما به خصوص در زمینه جراحی جزو رتبه‌های بالا هستند. امروز در اکثر شاخص‌های پیشرفت ما جزو ۱۰ کشور برتر جهان هستیم و در تولید سلول‌های بنیادین ‌کارهای بزرگی انجام داده‌ایم و در جراحی جزو بزرگ‌ترین‌های جهان هستیم که همه این‌ها از دستاوردهای پس از دفاع‌مقدس است. همچنین در حوزه دارو پس از جنگ بالغ بر ۱۰۰ کارخانه دارویی داریم و بیش از ۹۵ درصد تولید دارو توسط متخصصان داخل کشور انجام می‌شود و بیش از ۵۰ درصد مواد اولیه دارو را خودمان تولید می‌کنیم و کیفیت داروهای‌مان هم خوب است. ‌ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: