کد خبر: ۱۲۴۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 25
شفا آنلاین>اجتماعی>دومین همایش نقش پزشکان در دفاع مقدس با همکاری بسیج جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی برگزار شد تا ضمن مرور خاطرات حضور پزشکان در سال‌های جنگ، از نقش حیاتی و کارنامه بی‌نظیر گروه پزشکی در آن دوران تقدیر شود.

   به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید    در این مراسم که با حضور سران نظامی و بزرگان و پیشکسوتان اسطوره‌ای جامعه پزشکی برگزار شد، محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران در سال‌های دفاع مقدس نکته مهمی از تاریخ جنگ را بیان کرد. رضایی گفت: «من برای اولین بار و از همین‌جا از همه پزشکان و کادر درمانی که به جبهه‌ها اعزام می‌شدند عذرخواهی می‌کنم که ما در سال‌های پایانی جنگ آن‌ها را خیلی اذیت کردیم.»

       رضایی علت این عذرخواهی را چنین توضیح داد که در ابتدای جنگ اعزام گروه‌های اضطراری پزشکی یک روال عادی داشت، اما «ما بعد از چند سال متوجه شدیم که ماهواره‌های امریکا از جابه‌جایی تیم‌های پزشکی و امدادی ما متوجه منطقه‌های عملیاتی ما می‌شوند و تصمیم گرفته شد تا مثل سابق از قبل تیم‌های پزشکی را در جریان عملیات قرار ندهیم و درنهایت 24 ساعت قبل آن‌ها را می‌فرستادیم به یک شهر دیگر و بعد به منطقه عملیاتی اعزام می‌شدند که من بابت اینکه خیلی اذیت می‌شدند از آن‌ها عذرخواهی می‌کنم و همه ما سپاسگزار تلاش‌های شبانه‌روزی آن‌ها هستیم که واقعاً از جان‌ودل کار می‌کردند.»

       دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با اشاره به روحیه جهادی آن روزها گفت: «ما باید از خودمان بپرسیم که آن روحیه انقلابی و جهادی و قدرت سازندگی روزهای جنگ را چرا الآن در زمینه اقتصادی نداریم؟ چرا امروز این‌قدر دچار معضلات اقتصادی و اخلاقی شده‌ایم؟»

       رضایی با اشاره به اینکه ما در جنگ تحمیلی یک وجب از خاکمان را از دست ندادیم، گفت: «طی 300 سال گذشته ایران 25 جنگ را پشت سر گذاشته که در تمام این جنگ‌ها شکست خوردیم و بخش‌هایی از خاکمان را از دست دادیم و این جنگ 8 ساله ما تنها جنگی بود که حتی یک‌تکه هم از سرزمینمان را از دست ندادیم. جنگ ما بی‌نظیر بود و کار جامعه پزشکی و بیمارستان‌های ما هم در هیچ جنگی در دنیا نظیر ندارد و همه این‌ها معجزه خدا بود.»

دفاع مقدس پزشکی ما را ارتقا داد
       در این مراسم حسن هاشمی، وزیر بهداشت سخن گفت و البته هم از جامعه پزشکی گله کرد که آلوده دنیا شده‌اند و هم از افکار عمومی که بی‌محابا علیه یک قشری می‌تازند که 8 سال تحت سخت‌ترین شرایط و با کمترین امکانات جبهه‌ها را خالی نگذاشتند.

       سید حسن هاشمی سخنانش را با یک جمله تمام کرد که در مورد کل جامعه پزشکی با عقل و انصاف حکم کنید: «جامعه پزشکی بی‌نقص نیست و ما این را قبول داریم، اما برخی از رسانه‌ها و جریانات همه مجموعه پزشکی را مورد خطاب قرار می‌دهند. البته میزان خوبی‌ها با بخش نازیبا و ناکارآمد قابل‌مقایسه نیست و تاسف می‌خوریم که چنین آلودگی‌هایی در صنف ما وجود دارد.»

       هاشمی با اشاره به اینکه در حوزه بهداشت و درمان ریشه‌های اعتقادی دفاع مقدس باقی‌مانده، گفت: «رفاقت و صمیمیت که مبنای آن انقلاب بوده است، همچنان پایدار بوده و جامعه پزشکی هم قبل از انقلاب و هم در دوران پس از انقلاب اقدامات زیادی انجام داده و شهدای زیادی را تقدیم کرده است. پزشکان ما در صف مقدم دفاع مقدس فعالیت کرده و در دوران جنگ تحمیلی کارنامه درخشانی دارند.»

       وزیر بهداشت اضافه کرد: «جامعه پزشکی داوطلبانه جهت فعالیت و حضور در جبهه‌های نبرد سبقت می‌گرفتند و جنگ و دفاع مقدس واقعاً آموزش‌ها و مهارت‌های پزشکی را به شکل اعجاب‌انگیزی ارتقا داده، مثلا در حوزه جراحی گنجینه‌های بی‌نظیری را به‌دست آوردیم که قابل‌عرضه به همه دنیا است.»

       او در ادامه افزود: «یک‌شب جبهه با همه عمر ماها که هرکدام بعداً استاد،‌ دانشمند و وکیل شدیم، قابل عوض کردن نیست، ضمن اینکه جای دوستان ما اکنون خالی است و آن‌ها دین به گردن ما دارند و ما نباید تحت هیچ شرایطی این را فراموش کنیم.»

       وی بابیان اینکه برای انقلاب و پایداری آن هزینه‌های زیادی شده، به نسل سوم و چهارم انقلاب اشاره کرد و گفت: «اکنون مهم‌ترین تهدید بی‌اخلاقی است و ما غیر از توجه به اخلاق، سلاحی برای جذب نسل سوم و چهارم انقلاب نداریم.»

       هاشمی افزود: «معتقدم جامعه پزشکی به موضوع اخلاق توجه دارد، همچنین راه‌های بسیار ارزشمندی پیش روی ما است و با درست آموزش دادن و پیشرفت علم می‌توانیم این انقلاب را تبلیغ کنیم و جهت کاهش وابستگی بیش‌تر گام برداریم و آرزو می‌کنم کشور با وحدت ارزش‌های انقلاب و آرمان‌های شهدا را دنبال کند و این مسئله مدنظر ما نیز قرار دارد.»

       هاشمی گفت: «در مورد جامعه پزشکی در قضاوت‌ها باید مراقب سلامت مردم باشیم، چراکه احترام به پزشکان، احترام به مردم است و این مسئله باید مدنظر قرار گیرد، البته سازمان نظام پزشکی و دستگاه‌های قضایی اگر خلافی وجود داشته باشد، بر اساس انصاف بررسی کرده و حکم می‌کنند.»

       در ادامه محمدرضا ظفر قندی یکی از پزشکانی که حضوری بسیار موثر در جبهه‌ها داشت و از مجروحان شیمیایی جنگ هم محسوب می‌شود از خاطرات جنگ گفت و تعریف کرذ: «عملیات کربلای 4 یکی از سخت‌ترین عملیات ما بود که آن‌قدر تعداد مجروحان زیاد بود که کنترل آن‌ها از دستمان خراج شده بود. در کربلای 5 کادر پزشکی که در منطقه بودیم واقعاً سه شبانه‌روز نخوابیدیم یعنی امکان استراحت وجود نداشت یا در عملیات والفجر 4 که برای اولین بار با بمباران شیمیایی مواجه شدیم. دود سفیدرنگی بودکه اول نمی‌دانستیم اصلاً چی است. تابه‌حال در هیچ جنگی در دنیا چنین چیزی وجود نداشت که ما در کتاب‌ها خوانده باشیم و اصلاً هیچ وسیله و امکاناتی نداشتیم و رزمنده‌های ما در آن بمباران‌ها خیلی اذیت شدند.»

       ظفرقندی تاکید کرد: «ما مظلوم‌ترین کشور جهان بودیم. کسی در دنیا حملات شیمیایی ما را ندید یعنی نخواستند ببینند و بچه‌های ما درنهایت مظلومیت از دست می‌رفتند. اما خدا کمکمان کرد و ما الآن باافتخار می‌گوییم که پرچم جامعه پزشکی در زمان جنگ بالا بود، ‌اما نباید فراموش کنیم ما هنوز 100 هزار مجروح شیمیایی داریم که نباید اجازه بدهیم در هیاهوی جامعه فراموش شوند. هنوز ما خیلی از اثرات این گازهای شیمایی را نمی‌دانیم باوجود تحقیقات زیادی که در این زمینه انجام دادیم اما همچنان درگیر تبعات سلاح‌های شیمیایی هستیم.»

بیمارستان ما را با بمب شیمیایی زدند
       در ادامه این همایش سردار فتحیان و سردار سلامی هم طی سخنانی از حضور جامعه پزشکی در دوران جنگ تقدیر کردند. سردار فتحیان از فرماندهان سپاه گفت: «در عملیات والفجر 8 و کربلای 4 تیم‌های پزشکی ما زیر بمباران مستقیم دشمن ایستادند و کارکردند. در هیچ کجای دنیا بیمارستان‌ها را بمباران شیمیایی نمی‌کنند ولی بیمارستان صحرایی فاطمه‌زهرای ما را زدند و تمام کادر پزشکی شیمیایی شدند و ما مجبور شدیم کل بیمارستان را تخلیه کنیم اما 48 ساعت بعد بیمارستان را به‌سختی پاکسازی کردیم و دکتر صحت و تیم همراهش خط شکنی کردند و در بیمارستان مستقر شدند که این حرکت در نوع خود بی‌نظیر بود.» او در ادامه افزود: «بیمارستان‌های صحرایی ما و تیم‌های درمانی ما در کل دنیا بی‌نظیر بودند.»

خوشحالی از حضور در میان پزشکان باغیرت
       در پایان این مراسم از 11 تن از پزشکان حاضر در جبهه‌ها قدردانی شد. دکتر کلانتر معتمدی، غلامرضا اصغری، معصومه آباد، بهزاد عین‌اللهی، شاهین محمدصادقی، دکترمرتضی آرمیده؛ جانباز 70 درصد، حسن عراقی‌زاده، علی حیدری و آرش عباسی؛ فرزند سرلشکر عباسی ازجمله تقدیرشدگان این مراسم بودند.

       همچنین از محمدحسین لطیفی کارگردان فیلم‌های موفقی چون «روز سوم» هم به‌پاس نگاه متعهدانه به جنگ تقدیر شد.

       لطیفی طی سخنانی کوتاه در این مراسم گفت: «من تابه‌حال در جمع این‌همه پزشک باغیرت نبوده‌ام و افتخار می‌کنم که در جمع شما هستم و قول می‌دهم در آینده با هر آنچه در توان دارم فیلمی درباره نقش پزشکان در جنگ بسازم.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: