کد خبر: ۱۹۶۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 20
روزه داری فراتر از یک عبادت تبدیل به یک آئین شده است که علاوه برپرهیز از خوردن و آشامیدن و....از سحرگاه تاشامگاه،شامل مراحلی چون شب زنده داری،انجام عبادات دیگر مثل نماز با جدیت بیشتر وبصورت دسته جمعی است .
شفا آنلاین>سلامت>روزه داری فراتر از یک عبادت تبدیل به یک آئین شده است که علاوه برپرهیز از خوردن و آشامیدن و....از سحرگاه تاشامگاه،شامل مراحلی چون شب زنده داری،انجام عبادات دیگر مثل نماز با جدیت بیشتر وبصورت دسته جمعی است .

به گزارش شفا آنلاین:این رفتار باعث ایجادحس نشاط وموفقیت درفرد شده وحتی پس از چندروز ممکنست احساسی شبیه خلسه ایجاد کند.این تاثیر در فصولیکه طول روز طولانی تر است بارزتر میباشد.از این رو بر کارکرد روحی وجسمی-عصبی فرد تاثیر بسزائی دارد.تغئیرات اساسی در عملکرد سلولهای بدن و ترکیب شیمیایی خون ایجاد میشود لذاسیستم عصبی<nervous system> در این شرایط تاثیر زیادی میبیندکه در ذیل به چند مورد بیماری مهم اشاره میشود:

1- صرع : روزه داری با تغئیر در متابولیسم بدن و افزایش کتون درخون وبخصوص توام با شب بیداری سبب تضعیف مکانیسمهای محافظ در برابر بروز تشنج شده ، هر تحریکی ممکنست عامل بروز تشنج شود.بنابر این در افراد صرعی بخصوص با تشنجهای شدید که به سختی کنترل شده اند روزه داری ممنوع است.علاوه بر این روزه داری سبب وقفه در مصرف به هنگام داروها شده بیماری از کنترل خارج میشود.

2- بیماری عروقی مغز: فرد با سابقه سکته مغزی یا تنگی عروق مغزبا روزه داری احتمال لختگی خون وبروز سکته افزایش میابد.لذا در بیماران وسالمندان با چند بیماری زمینه ای مثل دیابت وپرفشاری خون روزه داری به خصوص ننوشیدن آب ممنوع است. از طرف دیگر این افراد عموما در حال مصرف چندین داروی مختلف هستند که روزه داری سبب تغئیر در نحوه اثر داروشده ممکنست خطراتی نیز برای کلیه داشته باشد.

3- مصرف هورمونهای زنانه : خانمهائی که به هر علتی هورمونهای زنانه استفاده میکنند در صورت روزه داری به شدت در معرض بروز سکته مغزی قرار میگیرند. بنابراین مصرف قرصهای ضد بارداری توام با روزه داری اکیدآ ممنوع است.

4- میگرن : طی روزه داری حملات سردرهای میگرنی تشدید میابد.در صورتی که شدت سردها خارج از تحمل فرد بوده وبا مصرف داروها تداخل دارد توصیه میشود روزه داری متوقف شده و روزه قضا در فصولیکه طول روز کوتاهتر است گرفته شود.

5- اختلالات خلقی : در اختلالاتی مثل افسردگی و اضطراب روزه داری باعث کاهش تحمل فرد شده بشدت تحریک پذیر میشود.لذا توصیه میشود تا بهبودی نسبی روزه داری را متوقف کند

پزشک آنلاین
.دکتر سید فرزاد ایزدی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: