کد خبر: ۳۴۶۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024June 26
شاهد طوفانی از مطالبات معوقه در داروخانه‌ها هستیم که زنگ خطر کمبود دارو و به خطر افتادن سلامت بیماران را به صدا درآورده است.
شفا آنلاین:سلامت>در حالی که طرح دارویار در تیر ماه سال ۱۴۰۱ با هدف ساماندهی نظام دارویی کشور، جلوگیری از قاچاق معکوس دارو و عدالت در توزیع یارانه دارو و مهم‌تر از آن ساماندهی ارز تخصیصی به حوزه دارو کلید خورده بود، اما پس از آن همچنان خبرهایی به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد شاهد طوفانی از مطالبات معوقه در داروخانه‌ها هستیم که زنگ خطر کمبود دارو و به خطر افتادن سلامت بیماران را به صدا درآورده است.
به گزارش شفا آنلاین سازمان‌های بیمه‌گر بر اساس قانون موظف‌اند ظرف مدت یک ماه نسبت به پرداخت مطالبات داروخانه‌ها اقدام کنند، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد این پرداخت‌ها بیش از سه ماه طول می‌کشد و سبب کمبود نقدینگی و فلج شدن اقتصاد داروخانه می‌شود.
آبان ماه سال گذشته بود که شهرام کلانتری، رییس انجمن داروسازان ایران، در گفتگویی رسانه‌ای پرده از ابعاد هولناک این بحران برداشت و هشدار داد: «اگر وضعیت فعلی ادامه پیدا کند، دیری نخواهد پایید که شاهد تعطیلی داروخانه‌ها و کمبود دارو در سطح کشور باشیم.»
به گفته کلانتری، بیمه‌ها نه تنها سهم خود را به موقع به داروخانه‌ها پرداخت نمی‌کنند، بلکه در پرداخت مابه‌التفاوت ارز دارو نیز تعلل می‌کنند. این امر باعث شده تا داروخانه‌ها با کمبود نقدینگی شدید مواجه شده و برای تامین دارو با چالش‌های جدی روبرو شوند. سهم ارز ترجیحی داروها تا پیش از این برعهده سازمان‌های بیمه‌گر بود اما با اجرای طرح دارویار پرداخت سهم ارز ترجیحی داروخانه‌ها بر عهده سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفته و از عهده سازمان‌های بیمه‌گر خارج شده است.
اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود! در این میان، پاسکاری مطالبات بین سازمان تامین اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه، بر آشفتگی و سردرگمی داروخانه‌ها افزوده است. گویی هیچکس در این میان دغدغه سلامت بیماران را ندارد و فقط به دنبال بازی‌های قدرت و رها کردن مسئولیت‌ها هستند.
همچنین نبود سازوکاری برای نظارت بر عملکرد بیمه‌ها موجب شده بیمه‌ها بدون هیچگونه نگرانی از عواقب، به تعهدات خود عمل نکنند.
داروخانه‌ها، قربانیان بی‌صدا در بحران نظام سلامت
هادی احمدی مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران در گفتگو با اکونگار در خصوص آخرین وضعیت مطالبات معوقه داروخانه‌ها از شرکت‌های بیمه‌گر گفت: بیمه سلامت تا پایان اسفند سال گذشته، سهم ارز و داروی خود را به طور کامل به داروخانه‌ها پرداخت کرده اما متاسفانه سازمان تامین اجتماعی تا پایان آذر ماه سال گذشته مطالبات خود به داروخانه‌ها را پرداخت کرده و از آن زمان تاکنون، سهم ارز و سهم داروی را پرداخت نکرده است.
احمدی با اشاره به چگونگی روند پرداختی معوقات به داروخانه‌ها عنوان کرد: با وجود اعتراضات متعدد داروخانه‌ها و تهدید به عدم ارایه خدمات به دلیل عدم پرداخت مطالبات، انتظار می‌رود که روند پرداخت‌ها به طور مستمر و منظم ادامه یابد و دیگر نباید شاهد این باشیم که همانند دو سال اخیر هر بار برای دریافت مطالباتمان مجبور به اعتراض و پیگیری شویم./آرمان امروز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: