کد خبر: ۱۸۰۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۸ دی ۱۳۹۶ - 2018January 08
از دیگر دلایل لزوم ارتقای اخلاق حرفه ای در دانشگاه این است که در برنامه ششم توسعه، موضوع ارتقای اخلاق حرفه ای لحاظ شده است. یعنی در این خصوص یک سند بالادستی داریم که نه تنها در سطح وزارت بهداشت و برنامه استراتژیک دانشگاه، بلکه طبق برنامه ششم توسعه باید در این مسیر حرکت کنیم
شفاآنلاین>سلامت> چهارمین کارگاه هم اندیشی دانشگاهی پیرامون موضوعات بسته های تحول با عنوان «کارگاه توسعه اخلاق حرفه ای»، با مشارکت فعال اعضای هیأت علمی ۱۱ دی ماه در تالار شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تشکیل شد و موضوع در ۳ پانل مجزا به بحث و بررسی گذاشته شد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر ضیایی معاون آموزشی دانشگاه در این نشست با تاکید بر اهمیت موضوع اخلاق حرفه ای در دانشگاه، دلایل پرداختن به این مهم را یادآور شد وگفت: در راستای تحقق طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی پرداختن به بحث اخلاق حرفه ای و فردی و توسعه آن در دانشگاه مورد توجه است.

وی در ادامه افزود: از دیگر دلایل لزوم ارتقای اخلاق حرفه ای در دانشگاه این است که در برنامه ششم توسعه، موضوع ارتقای اخلاق حرفه ای لحاظ شده است. یعنی در این خصوص یک سند بالادستی داریم که نه تنها در سطح وزارت بهداشت(Health) و برنامه استراتژیک دانشگاه، بلکه طبق برنامه ششم توسعه باید در این مسیر حرکت کنیم.

دکتر ضیایی بر ضرورت اخلاق مندی اعضای هیات علمی تاکید کرد و افزود: موضوع انتخاب اعضای هیات علمی براساس شاخص های تعیین شده در کوریکولوم اخلاق حرفه ای باید صورت گیرد، زیرا در دنیای امروز دانشجو برای کسب علم و دانش دیگر مثل گذشته متکی به استاد نیست، در برخی موارد بدون استاد نیز به دانش مورد نیاز خود دست می یابد و در این میان  رفتار و منش استاد است که دانشجو را جذب می کند.

معاون آموزشی دانشگاه ضمن تاکید بر برنامه اجرایی بسته های تحول و نوآوری درآموزش پزشکی گفت: یک سند سیاست ملی وجود دارد که در واقع بطور کلی اشاره کرده است که دانشگاه ها درچه مسیری حرکت کنند و دانشگاه هم متناسب با سیاست های بالادستی باید سند دانشگاهی داشته باشد.

 معاون آموزشی دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود جنبه های مختلف اخلاق را برشمرد وگفت: موضوعاتی از قبیل رفتار اخلاقی چیست. رفتار حرفه ای چیست و چگونگی رفتار مناسب در مقابل گیرنده خدمت، چگونگی وضعیت کنونی دانشگاه در حیطه اخلاق و مفاهیم کلی اخلاقی را در کارگروه های اخلاق باید مفهوم سازی شود.

 وی خاطرنشان کرد: در این کارگاه و کارگروه هایی که شکل گرفته و در روزهای آتی برگزار می شود، باید برنامه های عملیاتی تدوین و تهیه کنند و شاخص های قابل اندازه گیری نیز تهیه نمایند که قابلیت اجرایی داشته باشد.

گفتنی است عناوین سه پانل کارگاه که بصورت فشرده تنظیم و ارائه شد، عبارت بودند از: ارزش ها در نظام آموزشی؛ ارزش ها در حیطه آموزش و برنامه فراگیر توسعه ارزش ها در دانشگاه که اساتید و اعضای هیات علمی حاضر پیرامون این سه موضوع به بحث و تبادل نظر پرداختند.

دکتر یزدانی رئیس دانشگده آموزش پزشکی که پانل ها را هدایت می کرد، پانل اول را با طرح موضوع کلیدی اولویت، سیاستگذاری و تصمیم گیری و الگوهای مطرح تصمیم سازی در نظام سلامت آغاز کرد.

در ادامه در روندی گام به گام اجزای مطرح برای الگوی مذکور یک به یک طرح و مورد نقد قرار گرفت و مفاهیم و شواهد، ارزش ها و ملاک ها شرح و مشخص شد به گونه ای که در آخرین مرحله آن الگوی جامع تصمیم گیری مبتنی بر شواهد با نقش مشخص ارزش ها شکل گرفته و به اشتراک گذاشته شد. در ادامه وضعیت سیاستگذاری سلامت در ایران و جهان به بحث گذاشته شد و نقاط قوت و ضعف آن مشخص شد که نتیجه گیری این پانل، نظام کلی سیاستگذاری مبتنی بر ارزش با معرفی ارزش های محتوایی و ارزش های فرآیندی بود.

در پانل دوم مفهوم کوریکولوم پنهان و تمایز آن از کوریکولوم معمولی و رسمی و نقش کلیدی آن در گسترش اخلاق حرفه ای مورد بحث و نظر قرار گرفت. بدنبال آن یادگیری ضمنی و ابعاد آن که مفهوم محوری کوریکولوم پنهان محسوب می گردد، تشریح و گستردگی آن مطرح شد.

با طرح محیط های انسانی، سازمانی، اجتماعی(social) و تخصصی سطوح مختلف انتقال کوریکولوم مشخص شد و در ادامه به نحوه تحقق یادگیری ضمنی و تشدید یا تضعیف کننده های آن اشاره شد.

موضوع بعدی عناوین مختلف مطرح در کوریکولوم پنهان و وجوه مثبت یا منفی آنها بود. ارزیابی کوریکولوم پنهان در محورهای ارزیابی سیگنال های محیطی، ارزیابی چارچوب و قضاوت ارزشی و ارزشیابی یادگیری ضمنی مطرح شد که مدیریت کوریکولوم پنهان حاصل این پانل بود که محورهای کنترل سیگنال، کنترل فیلتر، مدیریت یادگیری و مدیریت دانش اجزای آن را تشکیل می دهد.

آخرین پانل درباره برنامه فراگیر توسعه ارزش ها در دانشگاه بود که با محوریت ارزش های اسلامی در دانشگاه های علوم پزشکی برگزار شد. در این پانل شرکت کنندگان به این جمع بندی رسیدند که در راه حصول هدف در سطح نظام آموزشی به چارچوب ارزشی، مرجعی برای سیاستگذاری آموزشی مبتنی بر ارزش در سطح موسسه ای، به برنامه جامع مدیریت کوریکولوم پنهان برای نهادینه سازی ارزش های اسلامی، در سطح برنامه آموزشی، به مدلی برای «برنامه درسی مبتنی بر ارزش» و نهایتاً در سطح تدریس، به مدل سازی تدریس اخلاقی بر اساس آموزه های اسلامی نیاز خواهیم داشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: