کد خبر: ۳۴۴۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - 2024May 24
با رعایت چند باید و نباید ساده، می توانید از تبدیل یک عمل جراحی ساده به یک بحران بزرگ پزشکی جلوگیری کنید.
شفا آنلاین:سلامت>مهم نیست که چه نوع جراحی انجام داده اید، به یاد داشته باشید که هرنوع از جراحی یک جراحی به حساب می آید. بعضی افراد تصور می کنند که برای یک جراحی کوچک در مقایسه با یک جراحی بزرگتر نگرانی کمتری وجود دارد، اما قوانین برای بایدها و نبایدها ی بعد از جراحی همیشه ثابت می مانند. زیرا هر روشی که در آن برش و بیهوشی انجام شود، خطر عوارضی را به همراه دارد.
 به گزارش شفا آنلاین با رعایت چند باید و نباید ساده، می توانید از تبدیل یک عمل جراحی ساده به یک بحران بزرگ پزشکی جلوگیری کنید.

خیلی زود رانندگی نکنید

ممکن است فکر کنید قانون ممنوعیت رانندگی پس از جراحی فقط مربوط به دلیل بیهوشی است. زیرا مهارت های حرکتی و قدرت تصمیم گیری فرد می تواند به طور جدی توسط داروهای بیهوشی و مسکن تحت تاثیر قرار بگیرد. اما این بخشی از دلیل ممنوعیت رانندگی است. داشتن زخم حاصل از برش جراحی نیز می تواند به واسطه حرکت هایی که در حین رانندگی انجام می دهید منجر به درد یا اختلال در ترمیم زخم و یا آسیب بخیه ها شود.

طبق دستور از داروهای ضد درد استفاده کنید

برخی از مردم تمایلی به مصرف داروهای ضد درد ندارند، زیرا تصور می کنند احساس خواب آلودگی یا سستی خواهند کرد و متاسفانه این باور غلط که خوردن داروهای ضد درد عوارض زیادی را دربر خواهد داشت ممکن است مانع مصرف آن توسط فرد بیمار شود. اما نکته مهم این است که اجتناب از مسکن ها در واقع می تواند بهبودی شما را به تعویق بیندازد.

چرا؟ زیرا افرادی که درد دارند نسبت به کسانی که کنترل درد خوبی دارند، همیشه کمتر حرکت می کنند . حرکت کمتر منجر به افزایش خطر لخته شدن خون به خصوص در پاها می شود. همچنین افراد مبتلا به درد برای جلوگیری از سرفه کردن عمیق نفس نمی‌کشند که این موضوع می‌تواند خطر عفونت‌های تنفسی و ذات‌الریه را پس از جراحی افزایش دهد.

تا زمانی که مجاز نیستید وسیله سنگین بلند نکنید

حتی اگر درصورت برداشتن وسیله یا بار سنگین احساس فشار نداشته باشید فراموش نکنید که زخمی دارید که نیاز به بهبود دارد. حتی جراحی های لاپاراسکوپی حداقل پنج تا ده روز طول می کشد تا به اندازه کافی بهبود پیدا کنند، در حالی که جراحی های شکمی بزرگتر ممکن است دو ماه یا بیشتر طول بکشد.

فشار آوردن بیش از حد به محل جراحی از جمله ورزش در باشگاه نه تنها ممکن است باعث باز شدن زخم ها شود، بلکه می تواند عفونت را به نواحی شکسته یا آسیب دیده پوست نیز وارد کند.

مراقب عفونت باشید

برش های جراحی در معرض خطر بالایی برای عفونت هستند. برای جلوگیری از عفونت ، باید زخم را خشک نگه دارید، پانسمان را طبق دستورالعمل جراح خود تغییر دهید و بتوانید تشخیص دهید که زخم به درستی در حال بهبود است یا خیر.پس از جراحی، ممکن است درد، خارش، سوزن سوزن شدن و بی حسی در اطراف محل برش را تجربه کنید یا متوجه مقداری تورم یا ترشح کمی شوید. این موارد طبیعی است و نباید باعث نگرانی شود.

از سوی دیگر، اگر چرک، خونریزی بیش از حد، تب، درد مداوم، تورم یا قرمزی پیش رونده یا هر تغییری در بوی ناشی از زخم وجود دارد، با پزشک خود تماس بگیرید. اینها اغلب نشانه های عفونت در حال توسعه هستند که نیاز به توجه فوری دارند.

مراقب باشید که دچار یبوست نشوید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث اگر جراحی دستگاه گوارش انجام داده‌اید یا از مسکن‌های تجویزی استفاده می‌کنید، در معرض خطر ابتلا به یبوست هستید . ایجاد یبوست باعث افزایش ناراحتی شما می شود، زیرا، فشار آوردن برای دفع مدفوع، فشار بیشتری را بر برش جراحی وارد می‌کند . نرم کننده های مدفوع یا ملین های توصیه شده مورد نیاز برای بهبود وضعیت خود را به درستی مصرف کنید. علاوه بر این:

  • حتما مصرف آب خود را افزایش دهید.
  • افزودن فیبر به رژیم غذایی، وزن مدفوع را افزایش می دهد و به حرکت آنها در روده کمک می کند.
  • رژیم غذایی شامل میوه ها و سبزیجات تازه و نان و غلات کامل داشته باشید.

دوره کامل آنتی بیوتیک خود را بگذرانید

همیشه داروهای خود به خصوص آنتی بیوتیک ها را طبق دستور مصرف کنید،. فقط به این دلیل که محل جراحی شما خوب به نظر می رسد و احساس خوبی دارید، تصور نکنید که می توانید بقیه آنتی بیوتیک های خود را قطع کنید. قطع زودهنگام آنتی بیوتیک ها خطر ابتلا به مقاومت آنتی بیوتیکی را به میزان زیادی افزایش می دهد . اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است به این معنی باشد که دفعه بعد که به آنتی بیوتیک نیاز داشتید، به خوبی یا اصلاً اثر نخواهند کرد.

سیگار نکشید

واقعیت ساده این است که اگر در دوران نقاهت از مصرف سیگار اجتناب کنید، زخم شما سریعتر بهبود می یابد و جای زخم کمتری ایجاد می شود. سیگار میزان اکسیژنی که می‌تواند به زخم برسد را کاهش می‌دهد و در عین حال با سلول‌های التهابی که برای تسریع بهبودی هستند، تداخل می‌کند. همچنین سیگار می‌تواند زمان بهبود زخم‌های جراحی را اغلب هفته‌ها افزایش دهد، در حالی که خطر عفونت‌های پس از عمل و ذات‌الریه را افزایش می‌دهد./سلامت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: