کد خبر: ۳۴۴۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - 2024May 25
رئیس دانشگاه علوم پزشکی خبر داد:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان گفت: تلاش‌ تیم‌های نظارت درمانی این دانشگاه منجر به کاهش چشمگیر سزارین‌های غیرضروری در تاریخ سوم خرداد امسال شد.
شفا آنلاین:سلامت> کورش ساکی، امروز(شنبه، ۵ خرداد) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: آمارهای رسمی وزارت بهداشت حاکی از بالا بودن نرخ سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی در کشور است که بخشنامه معاون درمان وزارت بهداشت به منظور مقابله با ترویج زایمان‌های تقویمی و غیرضروری صادر شده است.
به گزارش شفا آنلاین وی  افزود: آمار زایمان در اول فروردین ۱۴۰۱ از ۹۹ مورد زایمان، ۷۴ مورد سزارین بود و در دوم اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز از ۲۶ مورد زایمان، ۱۱ مورد سزارین ثبت شد، اما در سوم خرداد ۱۴۰۳ این رقم از ۱۹ مورد زایمان به هشت مورد سزارین رسید.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان، تأکید کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم با توجه به بخشنامه معاون درمان وزارت بهداشت، برای حضور تمام وقت کارشناسان نظارت در اتاق عمل و زایمان بیمارستان‌های دارای بلوک زایمان در روز سوم خرداد انجام شد.

ساکی تصریح کرد: همکاری مسئولان بیمارستان‌ها و پزشکان در عدم پذیرش مادران بدون اندیکاسیون برای زایمان لاکچری، سبب کاهش چشمگیر تعداد سزارین شد، اما همچنان شاهد تمایل برخی خانواده‌ها برای زایمان فرزندشان در تاریخ‌های خاص و رُند هستیم.

وی گفت: بسیاری از خانواده‌ها خبر ندارند که زایمان زودرس چه آسیب‌ها و خطرهایی برای مادر و نوزاد به همراه دارد، بنابراین به تلاش‌های خود برای ترویج زایمان طبیعی و ارتقای سلامت مادران و نوزادان ادامه خواهیم داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان ضمن قدردانی از همکاری و تعهد جامعه پزشکی افزود: والدین نباید به علت‌های غیرعلمی مانند تاریخ رُند و مناسبتی و داشتن روز تولد لاکچری و از روی نا آگاهی و هیجان به فرزندان خود در بدو تولد آسیب برسانند.

پیشگیری از ۳۵ مورد سقط جنین

همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان، گفت: مشاوره ماماها و کارشناسان بهداشت در منطقه کاشان باعث شد که سال گذشته ۳۵ خانواده از سقط جنین منصرف شوند.

مهدی دلاوری اظهار کرد: مادران باردار، بانوان و کودکان از خدمات و مشاوره ۱۵۰‌ ماما در پایگاه‌ها و مراکز بهداشت شهرستان کاشان و آران و بیدگل استفاده می‌کنند.

 وی تصریح کرد: همکاری با سامانه ۴۰۳۰ یکی از اقدامات حوزه مامایی است که ۱۷ نفر از کارشناسان مامایی پاسخگوی مشکلات مادران باردار در منطقه کاشان هستند. 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: