کد خبر: ۳۴۴۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - 2024May 24
دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان اعلام کرد میزان کیفیت هوا در شهر رفسنجان در شرایط ناسالم برای عموم قرار دارد.

شفا آنلاین:سلامت> توصیه شده با توجه به شرایط کنونی کیفیت هوا در رفسنجان؛ افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان، کودکان دارای مشکل تنفسی، زنان باردار و افراد دارای نقص ایمنی فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

به گزارش شفا آنلاین میوه و سبزیجات زرد و نارنجی زیاد استفاده کنید، مصرف بالای هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی، طالبی، موز و انبه اکیدا توصیه می‌شود. میوه‌ها و سبزی‌های دارای بتاکاروتن بالا که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود به بدن کمک می‌کند تا اثرات مضر ناشی از استنشاق ذرات سمی هوا کاهش یابد.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان به منظور کاهش اثرات ناشی از آلودگی هوا بر سلامت جامعه و کاهش انتشار آلاینده‌ها، اصول بهداشتی زیر را به شهروندان توصیه می‌کند:

خودداری از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود تا شرایط به حالت مطلوب برگردد. همه ورزشکاران و شهروندان از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده‌روی در این شرایط در هوای باز خودداری کنند.

نوشیدن مایعات به ویژه آب در شرایط آلودگی هوا نه تنها باعث شستشوی دستگاه گوارش می‌شود بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می‌برد. از طرفی با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی‌های وارد شده به بدن توسط ادرار دفع می‌شود.

افرادی که مبتلا به سرماخوردگی (زکام همراه با حساسیت)، کرونا ویروس و یا مشکلات تنفسی هستند و افراد مبتلا به آسم بدون علامت، در زمره گروه‌های آسیب‌پذیر هستند. بنا براین به گروه‌های آسیب‌پذیر ذکر شده توصیه می‌شود از تردد در محیط‌های باز خودداری کنند.

ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی‌توانند مانع ورود آلاینده‌های هوا به سیستم تنفسی شوند. بنابراین استفاده از آنها توصیه نمی‌شود. لذا ماسک‌های ویژه‌ای که با عنوان P1 , P2 (ماسک‌های سوپاپ دار) که در داروخانه‌ها عرضه می‌شود برای این شرایط تا حدی مناسب است. (مخصوصا برای افرادی که مجبورند در فضای باز فعالیت داشته باشند).

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: