کد خبر: ۱۷۳۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 09
مراقبت از خود گاهي اوقات مي تواند با اصطلاحاتي مانند به ميل خود رفتار كردن يا خودخواهي، اشتباه گرفته شود- اما هيچكدام از اينها نيست». «مراقبت از خود، يك كار روزانه است، كاري حساب شده و پيش انديشيده و فرايند توجه به ذهن، بدن و روح است
شفا آنلاین: اخيرا زياد شنيده مي شود، زيرا بحث در مورد كارهاي خوبي كه براي خودتان انجام مي دهيد تا بهترين پرورش دهنده خود باشيد، متداول شده است. براي درك اين موضوع، كه اين مفهوم چگونه در زندگي روزمره بكار مي رود، از دكتر كريستن لي- "دكتر كريس"- خواستم تا تعريف خود از اين عبارت را به ما ارائه دهد.
 
به گزارش شفا آنلاین:او به من گفت «مراقبت از خود گاهي اوقات مي تواند با اصطلاحاتي مانند به ميل خود رفتار كردن يا خودخواهي،<Selfishness> اشتباه گرفته شود- اما هيچكدام از اينها نيست». «مراقبت از خود، يك كار روزانه است، كاري حساب شده و پيش انديشيده و فرايند توجه به ذهن، بدن و روح است».
 
دكتر كريس،عضو هيات علمي رشته علوم رفتاري دانشگاه شمال شرقي و پزشك سلامت رفتاري است كه زمان خود را "وقف بررسي مسايلي مانند مراقبت از خود و انعطاف پذيري كرده است". من با جولي بارتون صحبت كردم كه متخصص سلامتي و مراقبت از خود، سخنران و برنده جايزه و نويسنده "راه حل مراقبت از خود: يك مادر مدرن بايد سلامت و تندرستي را هدايت كند" است. با استفاده از دانش اين دو متخصص زن و با كمك كمي تحقيق علمي، ليستي از هفت كاري را ارائه كردم كه مثال هاي مفيدي براي مراقبت خوب از خود هستند و هفت كاري كه انجام آنها باعث عدم مراقبت از خود مي شود.

مراقبت از خود: پذيرش كمك
 
مراقبت از خود در مورد آماده سازي خود براي موفقيت در زندگي تان است و گاهي اوقات به معني پذيرفتن اين موضوع است كه هر كاري را نمي توانيد به تنهائي انجام دهيد. همچنين گاهي اوقات به معني اين است كه براي هدف كاملي كه به سختي به دست مي آيد، تلاش را رها كنيد.
 
بارتون به من گفت كه يك مثال خوب براي مراقبت از خود، به عنوان مثال براي يك مادر پر مشغله، «بله گفتن به پيشنهاد كمك مادر شوهرش براي نگهداري فرزندان اش است، حتي اگر كارش را دقيقا به شيوه اي كه دوست داريد انجام ندهد، اما اين كار را انجام دهيد و از آن زمان خالي، براي انجام كاري كه واقعا براي خودتان دوست داريد استفاده كنيد (حتي چرت زدن)».
 
به گفته بارتون، زمانيكه شما، كمك را قبول مي كنيد، قدرداني واقعي تان را نشان دهيد. ايجاد رابطه و حفظ رابطه با افراد پيرامون تان (در صورت امكان)، نمونه اي از مراقبت عملي خوب از خودتان است.
 

 
 
عدم مراقبت از خود: سعي كنيد با انجام فعاليت بيشتر، روي افراد تاثير گذاريد.
 
طبق گفته بارتون، «مراقبت از خود در مورد راضي كردن افراد ديگر نمي باشد.» اين گفته، يكي از نقل قول هاي مورد علاقه من از همه تحقيقاتي است كه انجام داده ام، زيرا بسياري از زنان تلاش مي كنند تا ديگران را راضي كنند، گاهي اوقات بدون اينكه حتي خودشان متوجه باشند، حتي با به خطر انداختن سلامت و شادي شان اين كار را انجام مي دهند. احتمالا مصاحبه آخر ونيتى فر با آنجلينا جولي را به ياد داريد كه بازيگر معروف و بيمار گفت، «گاهي اوقات زن در خانواده، خود را در مرتبه و اولويت آخر قرار مي دهد تا زماني كه تاثير اين كار در سلامت اش نمايان مي شود».
 
دنيس پورتنوي، روان درمانگر و نويسنده كتاب، سوء تغذيه و فعاليت بيش از حد: راهنماي مراقبت از خود براي كمك به نقش افراد، گفت كه يكي از اشتباهات رايج براي سرپرستان و خيرخواهان مردم كه لازم است مورد تاكيد قرار گيرد «... رفع نياز ديگران به قيمت توجه به نيازهاي آنها مي باشد».
 
او و متخصصان ديگر ادعا كردند، نه تنها انجام فعاليت بيش از حد براي ديگران، براي شما مفيد نيست، بلكه براي همه طرفين درگير در انتها بد خواهد بود، زيرا «علاوه بر استرس و پريشاني بوجود آمده به دليل انجام نقش يك فرد ياري رسان، افرادي كه بيش از حد كمك مي كنند اغلب عادت مي كنند كه كمتر براي مراقبت از خود تلاش كنند و احتمال بوجود آمدن خستگي ناشي از دلسوزي، زياد مي شود»، باعث مي شود در انتها كمتر اين خصلت و ويژگي بخشندگي و كمك رساني را داشته باشند.
 

 
مراقبت از خود: استراحت و آرامش كافي
 
طبق گفته يكي از روان شناسان مشاور داراي مجوز، به نام رافائيل مايكل، كه براي شبكه اجتماعي روانشناسي مركزي مي نوشت، استراحت و آرامش، قطعا بخشي از كاري است كه بايد به طور عادي براي مراقبت خوب از خود صورت گيرد. او گفت «خواب كافي...هفت تا هشت ساعت»، علاوه بر «تمرين آرامش روزانه» و «انجام يك فعاليت آرامش بخش در روز» بسيار مهم است، چه صحبت، قدم زدن يا استراحت و تمدد اعصاب به مدت 30 دقيقه باشد». ايده اين است كه نوعي از استراحت را انتخاب كنيد كه شما را آرام كرده و به شما انرژي مجدد دهد.
 
دكتر كريس توصيه كرد كه "عادت تفريح و استراحت منظم" را براي خودتان ايجاد كنيد، كه با اين كار مي توانيد از هر چيزي كه شما را خسته يا دچار استرس تا حد عصبانيت و انفجار مي كند جلوگيري كنيد. او به من گفت «زمانيكه تا رسيدن زمان استراحت طولاني يا اصلي يا براي خلاصي از استرس منتظر مي مانيم، فرصت هاي روزانه خود براي استراحت كوتاه براي گروه بندي مجدد مغز و بدن مان را از دست مي دهيم».
 
 7 كار خوبي كه براي مراقبت از خود بايد انجام دهيد و 7 كاري كه براي مراقبت از خود نبايد انجام دهيد
 
 
عدم مراقبت از خود: پرت كردن حواس در جلوي برنامه هاي تلويزيوني واقع نما در كل شب و در نتيجه دير خوابيدن
 
تصور كنيد كه بعد از يك روز پرمشغله و طولاني، در هفته پر مشغله و طولاني اي كه داشتيد به خانه آمديد. اگر قادر به استراحت منظم براي رسيدن به آرامش و خلاصي از استرس نباشيد، ممكن است كاملا از هر مسئله به وجود آمده در زندگي و هر مسئله كاري، خسته شويد. اين حس وسوسه انگيز است كه مغزتان را جلوي يك برنامه تلويزيوني، مانند فيلم همسران واقعي نيويورك، تعطيل و غير فعال كنيد، كلا توجه خود را از يك موقعيت دور كنيد و بعد از اينكه زمان بيدار شدن رسيد، در آن لحظه در حاليكه زير ملافه، با خستگي اين طرف و آن طرف مي شويد، خود را از تخت جدا كنيد.
 
آيا اين كار باعث شارژ مجدد شما مي شود؟ احتمالا خير. صبح روز بعد، شما بايد راس ساعت هميشگي بيدار شويد و در حليكه خواب كمي داشتيد، شروع به كار كنيد، يا دير بخوابيد و ساعت بازدهي صبح تان را از دست بدهيد.
 
دكتر كريس به من گفت، «در حاليكه براي فرد مقصر، اين كار لذت بخش است و آرامش موقتي به همراه مي آورد»، اما فعاليت هاي واقعي مراقبت از خود « مي تواند در واقع به خط پايان سلامت ما اضافه كند.» پس به جاي انجام كاري كه او «بي توجهي و پرت كردن حواس از طريق تلويزيون يا خيره شدن به صفحه تلويزيون» مي نامد، براي رهايي از استرس و خستگي»، يك فعاليت سالم مانند خواندن كتاب در حمام و سپس رفتن به بستر خواب به موقع براي استراحت كافي، ممكن است در انتها به شما نتيجه بهتري دهد.
 
 7 كار خوبي كه براي مراقبت از خود بايد انجام دهيد و 7 كاري كه براي مراقبت از خود نبايد انجام دهيد
 
 
مراقبت از خود: به شيوه اي لباس بپوشيد كه حس خوبي به شما دست دهد
 
براي موفقيت، لباس بپوشيد. براي تحت تاثير قرار دادن، براي شغلي كه مي خواهيد، لباس بپوشيد، اين لباس است كه انسان را مي سازد.
 
ترديدي وجود ندارد كه داشتن عادات خوب مراقبت از خود و لباس پوشيدن خوب در كل نشانه عملكرد و شخصيت بالا در جامعه ما است. و صرف زمان براي به دست آوردن حس خوب در مورد ظاهرتان، راهي براي بيان اين موضوع است كه براي خودتان و بقيه جهان، ارزش قائل هستيد.
 
بارتون به من گفت كه انجام كارهايي براي نشان دادن اين باور كه براي خودتان و ديگران ارزش قائل هستيد،يكي از مولفه هاي اصلي مراقبت از خود است. اما او نيز به من يادآوري كرد، «درحالي كه احساس خوب و اعتماد به نفس (نسبت به ظاهرتان) براي سلامت و تندرستي تان بسيار اهميت دارد مراقبت فيزيكي از خود، يكي از جنبه هاي مراقبت كلي از خودتان است كه شامل مراقبت از سلامت ذهن، سلامت عاطفي، رابطه اي و معنوي است.» طبق گفته كارشناسان، مجدد به نظر مي رسد كه اين موضوع، همانند يافتن تعادل سلامتي، يكي از بهترين روش هاي مراقبت از خود باشد.
 

 
عدم مراقبت از خود: درگيري در "خريد درماني" با هدف تغيير حال و هوا و خلق و خو، بدون هيچ توجه به بودجه تان
 
مطمئنا، پوشش لباس به گونه اي كه حس ظاهر خوب و اعتماد به نفس داشته باشيد، نمونه عالي از مراقبت از خود است. اما زماني كه مي خواهيد حس يك كارفرما و رئيس داشته باشيد، و يا زماني كه براي خريد چيزي كه احتياج نداريد بيرون مي رويد، يا وام كارت اعتباري را به دست مي آوريد، تفاوتي بين انتخاب بهترين كت و شلوار يا لباس تان براي پوشيدن وجود دارد، پس مي توانيد مانند خواننده معروف، بيانسه، لباس بپوشيد.
 
دكتر كريس، در مصاحبه با ما، "خريد درماني" را نوعي از مكانيزم مقابله ناسازگارانه ناميد. او توضيح داد «گاهي اوقات مي توانيم ديگر ثروت را صرف حفاظت از خود...لباس.. غيره نكنيم. هيچ كدام از اين كارها، به خودي خود بد نيستند، اما اگر بخواهيم زندگي خوبي داشته باشيم، بايد تلاش بيشتري كنيم تا زندگي خوبي كه روان شناسان از آن ياد مي كنند را داشته باشيم... زندگي اي كه با روابط مثبت، رفتارهاي سالم، قدرداني و آگاهي مشخص مي شود.»
 
پس خريد درماني به چمدان و بار خريداري شده ارتباط دارد، حتي اگر پول براي خريد خرت و پرت براي خودتان داشته باشيد. اين موضوع در صورتي بد است كه قصد كنيد تا براي خريد، قرض بگيريد. قرض، نقش اصلي در مشكلات استرسي دارد، پس خود را به قعر چاه بردن، روش خوبي براي مراقبت از خود نمي باشد. بارتون حتي استفاده از خريد را، به عنوان يك مكانيزم مقابله ناسالم، با ميل افراطي به "نوشيدن، غذا خوردن، قرص خوردن يا رابطه جنسى" مقايسه مي كند.
 

 
مراقبت از خود: گاه گداري به خودتان اجازه تجربه كاري مانند خوردن بستني قيفي با دوستانتان را بدهيد
 
تصميم گيري در مورد اينكه براي مراقبت از خود چه كارهايي بايد انجام دهيد و چه كارهايي نبايد انجام دهيد، به عادات عادي شما ارتباط دارد. آيا كلا فردي هستيد كه هيچ اهميتي به غذايي كه وارد بدنتان مي كنيد نمي دهيد؟ آيا همه نوع ميوه و سبزيجات با هر غذايي مي خوريد و از خوردن زياد هله و هوله دوري مي كنيد؟ پس ممكن است بخواهيد كمي انعطاف پذيري به اين عادتان بدهيد و گاه گداري چيزهاي لذت بخش بخوريد، بخصوص اگر فرصت تجربه اين مورد را به طور اجتماعي با دوستانتان داشته باشيد.
 
اما اگر مكررا از خوردن قند براي رسيدن به حس لذت بخش استفاده مي كنيد، تقويت اين عادت بد به شما سودي نمي رساند. بارتون به من گفت، زماني كه مي خواهيد در مورد انجام كارهايي كه براي مراقبت از خودتان خوب است تصميم گيري كنيد، مهم است كه به "علت مراقبت از خود" توجه كنيد. او گفت اگر بتوانيد اين كار را انجام دهيد، «راحت مي توانيد تعيين كنيد كه انجام چه كاري براي مراقبت واقعي از خودتان خوب است» و كدام كار به شما سودي نمي رساند.
 
پس آيا بايد اين خوراكي لذت بخش را بخوريد؟ زمانيكه در مورد مراقبت از خود صحبت مي كنيم، طبق گفته امي كورتز ، مربي بهداشت و سلامت جامع انجمن آمريكائي پزشكان، انجام عمل خوب براي خودتان، به معني سالم و خوب نگه داشتن خودتان است، نه با غذاهايي كه باعث مي شود احساس گناه برايتان ايجاد شود و به ياد داشته باشيد كه بهترين رژيم، رژيمي است كه بتوانيد هميشه از آن استفاده كنيد- گاهي اوقات مي توانيد كمي انعطاف پذير شده و اجازه تجربه ديگر به خود دهيد.
 
 7 كار خوبي كه براي مراقبت از خود بايد انجام دهيد و 7 كاري كه براي مراقبت از خود نبايد انجام دهيد
 
 
عدم مراقبت از خود: مصرف مكرر ميان وعده از غذاهايي كه باعث مي شود احساس بدتري در شما ايجاد شود
 
به گفته دكتر كريس، «زمانيكه مصرف مكرر يك خوراكي، به سلامتي تان آسيبي نمي رساند، خوردن بيش از حد قند يا افراط مكرر در مصرف غذا، فقط باعث فراهم كردن يك آرامش موقتي مي شود و اين كار مي تواند زمينه اي براي ايجاد مشلات بيشتر مانند چاقي بيش از حد، بيماري و اعتياد را مهيا كند.»
 
پس زماني كه نصف سيني كلوچه مي خوريد، ممكن است در آن لحظه حس بهتري داشته باشيد، اما با اين كار مراقبتي از خود نكرده ايد، زيرا در حقيقت بعدا از انجام اين كار، حس بدتري خواهيد داشت. پس هر زمان كه مي خواهيد انتخاب كنيد كه در چه نوع فعاليت آرامش دهنده درگير شويد، به اين نكته توجه كنيد كه انجام اين كار به شما كمك خواهد كرد يا سلامت شما را در انتها به خطر خواهد انداخت.
 
 
مراقبت از خود: زمان بندي براي انجام ورزش
 
زمانيكه از دكتر كريس در مورد برخي از فعاليت هاي مطلوب مراقبت از خود سوال كردم، او "ورزش و حركت" را در اولويت و درجه اول قرار داد. او گفت: «هر چه بدن خود را بيشتر حركت دهيم، به طبيعت برويم و نفس بكشيم، و در همين حال پياده روي كنيم، يا عرق كنيد، براي سلامتي تان حياتي خواهد بود».
 
سعي نكنيد فقط جايي براي ورزش منظم در برنامه تان قرار دهيد، بلكه بدن تان را سالم نگه داريد، در بسياري از موارد مشخص شده است كه انجام اين كار به اندازه مصرف دارو در مديريت خلق و خو، اضطراب و افسردگي موثر بوده است. دكتر كيت هيز به انجمن روان شناسي آمريكا گفت، «فعاليت ها و ورزش هاي هوازي، دوچرخه سواري يا شنا را انتخاب كنيد كه اين ورزش ها باعث آزادسازي ماده عصبي شيميايي مسول حس خوب مي شود.» همچنين مي توانيد از ورزش براي پرت كردن حواستان و آرامش و استراحت دادن به ذهن تان استفاده كنيد- به عنوان راهي براي پرت كردن توجه و حواستان از ديگران، روش هاي توجه و تمركز كمتر روي برخي از مسايل، مانند تماشاي تلويزيون يا خوردن ميان وعده در حالي كه به هيچ چيز فكر نمي كنيد را امتحان كنيد.
 
مثال خوب از ورزشي كه به مراقبت از خودتان كمك مي كند چيست؟ بارتون توصيه كرد «رفتن به باشگاه بعد از يك صبح سخت با كودك كوچكتان يا يك روز كاري پر از اعصاب خورد كني، به طوري كه بتوانيد از استرس خلاص شده، ذهن تان را پاك كنيد، انرژي تان را زياد كنيد، از بدن و ذهنتان مراقبت كنيد تا به داشتن حس خوب، شاد و سالم به خودتان كمك كنيد».

عدم مراقبت از خود: فشار وارد كردن به خود و سختي دادن به خود با بكارگيري محدوديت هاي گذشته به بهانه رسيدن به ظاهر بهتر
 
آيا در رسانه هاي اخير در مورد، دوره هزاره جديد ويكتورين و پيوريتن چيزي خوانده ايد؟ تصور بر اين است كه نسل بزرگسال جوان فعلي، "رفتارهاي با فضيلت و پرهيزكارانه" شبيه به فرهنگ سخت گيرانه ويكتورين و پيوريتن را از طريق انتخاب سبك زندگي سخت، خيالبافي مي كنند، مانند دو مارتن، جنبش غذاي خام، روزه آبميوه و غيره. پس در حاليكه ورزش مكرر و حتي روزانه، بخش بسيار مهمي براي مراقبت از خودتان مي باشد، اما ورزش بيش از حد هم ممكن است اثر وارونه داشته باشد.
 
بارتون در مصاحبه با ما گفت، «مراقبت از خود، جهش از يك رژيم سخت به رژيم ديگر يا تلاش بيش از حد براي ايجاد بدن تراشيده  نيست». او توضيح داد «ورزش به عنوان روشي براي مراقبت از خود، زماني موثر واقع مي شود كه باعث ايجاد حس خوب، سالم و اعتماد به نفس شود، زماني كه فقط به نيت سوزاندن چهار دونات خوراكي كه خورديد به باشگاه ورزشي مي رويد، تاثيري ندارد زيرا مي خواهيد تا براي تعطيلات آخر هفته بدنتان را آماده پوشاندن بيكيني تان كنيد.»
 

 
مراقبت از خود: زماني را صرف قرار با دوستتان كنيد.
 
انسان ها، موجودات اجتماعي هستند در حاليكه ميل به درونگرائي و تنها ماندن، خوب است و در كل ميلي طبيعي و عادي مي باشد، اما هيچ زني، نمي تواند مانند يك جزيره، تنها باشد. دكتر كريس "ايجاد و حفظ روابط مثبت متقابل پرورش يافته" را به عنوان شكلي مهم و حياتي از مراقبت از خود فهرست كرد. اين موارد كيفي، در حفظ رابطه شما با خانواده تان مهم هستند (انتخابي يا زيستي)، اما جمع كردن اين موارد كيفي در روابط دوستي نزديك، نيز اهميت دارد.
 
در يك نقطه خاصي در زندگي، شغل، خانواده، فرزندان، خانه داري و كارهاي ديگر مي تواند باعث شود حس كنيد كه زماني براي سپري كردن با دوستان تان نداريد. اجازه ندهيد كه در اين دام افتاده و دوستانتان را كنار نگذاريد! دكتر كريس توصيه مي كند «اختصاص زمان براي روابط با ديگران به رشد افرادي كمك مي كند كه به رشد و شادي خود متعهد اند. اين توصيه مي تواند انگيزه شود كه اين روابط را دنبال كنيد.»
 

 
 
عدم مراقبت از خود: معاشرت و بيرون رفتن زياد به قيمت از دست دادن چيزهاي ديگري كه برايتان مهم است
 
گذاشتن وقت براي دوستان و سرگرمي، قطعا مهم است اما اگر دائما بيرون مي رويد به قيمت اينكه برخي از مسوليت ها، امور تهيه بودجه يا امور عادي مرتبط با مراقبت از خود را از دست دهيد، پس احتمالا بايد از خود اين سوال را بپرسيد كه آيا چيزي وجود دارد كه آن را ناديده گرفته باشيد يا در مورد آن، (غير عمدي يا عمدي) سهل انگاري كرده ايد.
 
اگر متوجه شديد كه بودجه، تحصيل، تميزي خانه و غيره از مواردي هستند كه به طور منفي تحت تاثير حضور دائم شما در اجتماع قرار مي گيرند، پس نشان دهنده چيزي است كه دكتر كريس از آن به عنوان "افراط يا آزادي بيش از حد ناهنجار" ياد مي كند و اين افراط، هيچ سنخيتي با مراقبت از خود ندارد.
 
پس راه حل چيست؟ دكتر كريس گفت، «آگاهي و هوشياري، راه حل خوبي است. اين يك حس زودگذر نيست- اين عقل با تجربه، كه به ما كمك كند تا روي زمان حال و روي كار، بدون قضاوت، متمركز شويم، و زندگي را به شيوه هاي جديد جذب كنيم.» اگر متوجه سهل انگاري خودتان شديد، يا متوجه شديد كه از طريق افراط و آزادي بيش از حد با استرس تان برخورد مي كنيد، تمرين تمركز حواس يا مديتيشن مي تواند راه حلي براي رفع اين مشكل باشد.
 

 
مراقبت از خود: تنظيم حدود و مرزهاي سالم با دوستان، خانواده يا همكاراني كه به شما نياز دارند
 
قطعا در مورد اين نكته مهم شنيده ايد كه آموختن چگونگي "نه" گفتن، مهارت مهمي براي تحت فشار قرار نگرفتن است. بارتون به من گفت، «مراقبت از خود، يعني تعيين حدود و مرز عاطفي براي حفظ سلامت و تندرستي تان، و همچنين به معني نه گفتن به افراد در زندگي است، افرادي كه سعي مي كنند تا شما را به درياي ميل خود يا روابط غير عادي بكشانند و نمي خواهند كه خودشان به خودشان كمك كنند.»
 
پس اگر دوست يا دشمن تان از شما بخواهد كه هر كاري كه انجام مي دهيد را رها كنيد و به داستان احمقانه نقل شده براي بار دهم در اين هفته گوش دهيد، يا مادري كه شما را ضعيف مي كند و دستور مي دهد كه با نگاهي عميق تر به رفتار افراد بزرگتر نگاه كنيد، شما ممكن است مجبور باشيد بي رحمانه رفتار كنيد، و مرز و حريمي سالم براي خود ايجاد كنيد.
 

 
 
عدم مراقبت از خود: عقب نشيني از روابط مثبت و منزوي كردن خودتان
 
در حاليكه تعيين حدود و حريم سالم براي حفظ تندرستي و سلامت عقل شما حياتي است، اما احتمال دور شدن خيلي زياد از ديگران هم وجود دارد، و ممكن است منزوي شدن از رابطه با افراد مهم هم صورت گيرد. دكتر كريس به من گفت، «خزندگي چالش هايي دارد و نمي توانيم سلامت بهينه را در صورت گوشه گيري و منزوي شدن حفظ كنيم. منزوي شدن، خطر جديدي است زيرا در حال حاضر درخواست ها و نقش افزايش يافته فناوري در زندگي افراد، به اين مسئله دامن زده است.»
 
گاهي اوقات، عقب نشيني از استرس جامعه، حسي وسوسه انگيز مي شود و فقط گاهي اوقات دور شدن از ديگران و تماشاي شبكه اينترنتي نت فليكس و گذراندن وقت، خوب است. اما كلا با اين انگيزه وارد شدن اشتباه مي باشد. همانطور كه بارتون گفت، "مراقبت از خود، مواجه شدن با حقيقت و باور داشتن خودتان و توانايي تان براي رسيدگي به مسايلي است كه جلوي روي شما قرار مي گيرد." و طبق گفته هر دو متخصص كه من با آنها صحبت كردم، يكي از بهترين راه ها، سرمايه گذاري براي روابط مثبت تان است. اين كار مي تواند شامل "اختصاص زمان و انرژي بيشتر براي شريك تان باشد ... يا درخواست حمايت از دوستان مورد اعتماد يا درمانگر باشد» بارتون گفته است كه «مراقبت از خود، به معني اين نيست كه دوست صميمي هر فردي باشيم».
 
به نظر مي رسد با هر منبعي كه مشورت كردم، به تعادل به عنوان بخشي از راه نهائي براي تشخيص حقيقي مراقبت از خود تاكيد كردند، و گاهي اوقات مراقبت خوب از خود، به معني اين است كه به گونه اي خود را وفق دهيد كه مراقبت خوب از ديگران دريافت كنيد. به خاطر آوريد كه بايد به ديگران عشق بورزيد و از آنها مراقبت كنيد، تا عشق و مراقبت از ديگران را دريافت كنيد، و با اينكه تنظيم حدود و مرز ، كار خوبي است، در كل عقب نشيني از زندگي اجتماعي و مجموعه حمايت كننده تان، ايده خوبي نمي باشد.
 

 
 
شما هستيد كه بايد كاري انجام دهيد
 
مراقبت از خود، خودخواهي نيست. بخشي از راه هدايت كننده به سوي زندگي شاد و سالم است. اما انجام اين كار هميشه راحت نيست. به جاي درمان علايم استرس يا فرسودگي، ممكن است نياز به تلاش واقعي و آگاهانه و برنامه ريزي شده براي تصميم گيري و انتخاب داشته باشيد كه در واقع اين امر، به سلامتي كلي تان كمك خواهد كرد.
 
همانطور كه دكتر كريس بيان مي كند، «در حاليكه گناه هاي لذت بخش مانند خوردن شكلات يا رفتن به خريد مي تواند لذت دهنده باشد و آرامش موقتي، و تاثير زياد به همراه داشته باشد، اما فعاليت هاي مراقبت علمي از خود، مي تواند در واقع به بهره كلي سلامت بيافزايد.» پس با نكات به دست آمده از همه اين كارشناسان كه در مورد مراقبت از خود به شما گوشزد نمودند، براي پرورش خودتان، امروز چه تصميمي گرفته ايد؟برترین ها
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: