کد خبر: ۱۰۵۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 22
شفا آنلاین>سلامت>رئيس دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان اعلام كرد: براساس بررسي هاي معاونت بهداشتي دانشگاه ، هفت درصد از مردم استان به ديابت تيپ دو و حدود 15 درصد به فشار خون بالا مبتلا هستند.

به گزارش شفا آنلاین،دكتر محمد شكاري در مراسم گراميداشت هفته سلامت با اشاره به شعار امسال اين هفته كه غلبه بر ديابت نام گذاري شده، اظهار كرد: در استان هرمزگان با توجه به مهاجر پذير و چند فرهنگي بودن ، گرايش به استفاده از فست فود ها در مقايسه با شهرهاي سنتي بسيار بيشتر است.
وي افزود: خيلي از مردم كوچه و بازار امكان دارد حدود پنج تا 6سال با وجود ابتلا به ديابت و فشارخون به راحتي زندگي كنند و از بيماري خود آگاهي نداشته باشند.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان بيان داشت: اين افراد زماني متوجه بيماري خود خواهند شد كه دچار عوارض چشمي ، كليوي و ساير نارسايي هاي جسمي شوند.
شكاري ضمن تاكيد بر حساسيت خانواده ها نسبت به تغذيه فرزندانشان و استفاده از برنامه غذايي سالم و مفيد، گفت: متاسفانه 75 درصد از مرگ و ميرها مربوط به بيماري هاي غير واگير از جمله ديابت و فشار خون است كه در سنين 30 تا 70 سال اتفاق مي افتد .
يكم تا هفتم ارديبهشت ماه به هفته سلامت نام گذاري شده كه امسال شعار اين هفته غلبه بر ديابت انتخاب شده است.
همه ساله براي روز جهاني بهداشت و هفته سلامت شعارهايي انتخاب مي شود كه از جمله آنها مي توان به ايمني غذا از مزرعه تا سفره در سال 94، يك عمر سلامت با خود مراقبتي در سال 93، فشار خون را جدي بگيريم در سال 92، سالمندي و سلامت در سال 91 و مقاومت به داروهاي ضدميكروبي در سال 90 اشاره كرد.
ديابت يا بيماري قند، نوعي اختلال متابوليك در بدن است كه در آن توانايي توليد انسولين در بدن از بين مي‌رود و يا بدن در برابر توليد انسولين مقاوم شده و نمي تواند عملكرد طبيعي خود را انجام دهد و در نهايت قند خون افزايش مي‌يابد.
وجود مقدار فراوان قند در خون نيز در درازمدت به بخش‌هاي مختلف بدن آسيب مي رساند كه آسيب به قلب، رگ‌هاي خوني،‌ كليه‌ها، ‌دستگاه تناسلي و دستگاه عصبي و بينايي از آن جمله است.
بيماري ديابت داراي دو نوع تيپ يك و دو مي باشد كه ديابت نوع يك بيشتر در زمان نوجواني شروع و دليل اصلي آن توانايي نداشتن غده پانكراس در ترشح هورمون انسولين است.
انسولين وظيفه تنظيم ميزان قند خون را در بدن بر عهده دارد.
ديابت نوع دوم بيشتر در افراد با وزن بالا و تحرك كم و سن بالاي 35 سال بروز مي كند و دليل عمده آن مقاومت سلول هاي بدن در مقابل عملكرد انسولين مي باشد.
بر اساس برآوردها، در سال 2008 در جهان حدود 350 ميليون نفر به اين بيماري مبتلا بوده‌اند و شيوع اين بيماري به ويژه در كشورهاي فقير و در حال توسعه در حال افزايش است.
در سال 2012 ديابت علت مرگ حدود 1.5 ميليون نفر در دنيا بوده كه بيش از 80 درصد آن در كشورهاي فقير و در حال‌ توسعه رخ‌ داده است و برآوردها نشان مي‌دهد كه اين بيماري به هفتمين علت مرگ تا سال 2030 تبديل خواهد شد.
برچسب ها: سلامت ، ديابت ، فست فود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: