کد خبر: ۱۰۵۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 23
شفا آنلاین>سلامت>بیماری های دهان و دندان از جمله مهم ترین بیماری های عفونی است که شمارزیادی ازدانش آموزان به آن مبتلا هستند؛از این رو با همکاری وزارت بهداشت و آموزش و پرورش خدمات پیشگیرانه و درمانی برای آن درنظر گرفته شده است.
به گزارش شفا آنلاین، اگر بخواهیم سهم افراد جامعه در ابتلا به بیماری ها را بررسی کنیم ، یکی از بیماری هایی که به شدت خودنمایی می کند، بیماری های دهان و دندان است؛ بیماری که  به جرات می توان گفت کمتر کسی است که  حتی یک بار هم با این مشکل مواجه نشده باشد.

مشکلی که به راحتی قابل پیشگیری است اما به سبب سهل انگاری و عادات غلط زندگی و عادت نداشتن به رعایت اصول اولیه بهداشت دهان و دندان  اکنون 75 درصد از جامعه با آن مواجه هستند.
 
 6 تا 12 سالگی حساس ترین سن برای سلامت دندان ها
بچه ها در به کارگیری هر رفتاری، ابتدا رفتار اطرافیان و بزرگسالان خود را به دقت بررسی می کنند و از آن برای سبک زندگی خودشان بهره می برند؛ بنابراین دربسیاری از عادات از جمله عاداتی که  به سلامتی مربوط می شوند باید توجه بیشتری شود؛ در واقع باید الگوهای سلامت برای کوچکترها بود و به جای نصیحت و توصیه های گفتاری، در عمل نشان داد.
 
عزت اله خامسی دندانپزشک درباره وضعیت بیماری های دهان و دندان در کودکان گفت: بیشترین بیماری دهان و دندان که در کودکان  دیده می شود،پوسیدگی دهان و دندان است و  شاخص DMFT (پوسیدگی، پرشدگی و بی‌دندانی) در سال های اخیرروند افزایش داشته باوجود آنکه تعداد دانشکده های پزشکی روند افزایشی به خود گرفته است.
 
وی با بیان اینکه در کشورهای اسکاندیناوی توانسته اند این بیماری را با تدابیر مناسب کاهش دهند، عنوان کرد: در کشور ما نیز به همت وزارت بهداشت و با همکاری آموزش و پرورش اقدامات مناسب و درخور توجهی برای ارتقای وضعیت بهداشت دهان ودندان انجام می شود.
 
این دندانپزشک درباره پیشگیری از پوسیدگی دندان نیزگفت: نوع تغذیه، استفاده از لبنیات ، میوه و سبزیجات ، پروتئین و گوشت ، اقداماتی نظیر فلوراید، وارنیش تاثیر بسزایی در این مورد دارد.
خامسی با اشاره به اینکه پوسیدگی دندان در بزرگسالی هم ایجاد می شود، بیان کرد: بیشترین سن ابتلا 6 تا 12 سالگی است و نهایتا تا سن 18 الی 25 سالگی شیوع پیدا می کند و از 25 سالگی به بعد روند نزولی دارد البته زمینه های ژنتیکی هم نیز دربروز بیماری بی تاثیر نیست.
 
وعده هایی که جامه عمل می پوشند
ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در روزهای آخر سال 94 از ارائه طرح هایی برای بهبود وضعیت درمانی در خصوص بیماری های دهان و دندان خبر داد و اظهار کرد: در سال 95 بسته خدمات دندانپزشکی ارائه می شود.
 
وی یادآور شد: در کشور ما دندان‌های پوسیده، کشیده شده و پر شده آمارهای بالایی را به خود اختصاص داده است لذا بسته ارائه خدمات دندانپزشکی برای بیماران را با دو ماهیت پیشگیرانه و خدمات ارزان در نظر گرفتیم؛ برای این منظور ایجاد بیمه تکمیلی خاص برای دندانپزشکی و فراهم کردن مکان مناسب و نیرو در دستور کار است و تا پایان سال (سال 1395) تمامی دانش آموزان را در اقدامات پیشگیرانه دندانپزشکی حمایت کنیم.
 
اکنون این برنامه ها در مرحله اجرایی قرار گرفته اند و همزمان با آغازهفته سلامت در سال جاری ، خبرهای خوبی از توجه به ارائه خدمات دندانپزشکی به ویژه برای دانش آموزان به گوش می رسد.
 
تدبیری برای تسکین دردهای دندانی
همانطور که همیشه دیده و شنیده ایم "پیشگیری بر درمان مقدم است" اما گاه سایه سنگین غفلت اتفاقاتی را برایمان رقم می زند که چاره ای جز درمان نیست؛ مشکلات دهان و دندان نیز از این قبیل مشکلات هستند، مشکلی که به استناد آمارهای معتبر بعد از سرماخوردگی دومین بیماری شایع عفونی است و قریب به 75 درصد افراد  به آن دچار شده اند.
 
با توجه اقداماتی که مسئولین وزارت بهداشت برای این مشکل داشته اند و بنابر آماری که علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت گفته است؛ در طرح تحول دهان و دندان در حال حاضر 4 میلیون نفر دارای پرونده سلامت دهان و دندان شد .
 
 هم چنین وی افزود: با کمک وزارت آموزش و پرورش 60 هزار مدرسه وارد عمل شدند و در این راستا 15 هزار نیروی آموزش دیده برای ارائه خدمات پایه دندانپزشکی و با قیمتی ارزان تربیت شدند و مشغول به فعالیت‌اند و  8 میلیون دانش‌آموز در دو نوبت مختلف از خدمات دندان پزشکی مدارس بهره‌مند شدند و  از سال 94 تا کنون میزان ارائه خدمات دندانپزشکی به ویژه در مدارس 4 برابر افزایش یافته است.
 
گفتنی است در سال گذشته هم  طرح وارنیش فلوراید به همت وزارت بهداشت نخستین بار برای دانش آموزان  اجرا شد و در این باره حمید صمدزاده رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در سال گذشت گفت: که یک میلیون و 700 هزار نفر دانش آموز در سال اول این طرح تحت پوشش قرار گرفتند و عملیات وارنیش فلوراید( فلوراید تراپی) برای دانش آموزان اجرا شد و قرار بر این بود که چنانچه طرح با موفقیت انجام شود ؛ هر ساله، یک پایه به جمعیت تحت پوشش این طرح افزوده شود.
 
 دندانپزشکی سیار در مدارس
حسن ضیا‌ء الدینی  مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش؛ درآغاز هفته سلامت به توسعه یونیت‌های دندانپزشکی سیار در مدارس اشاره کرد و گفت: توسعه یونیت‌های دندانپزشکی سیار را امسال در دستور کار داریم. سال گذشته نیز در هراستان کلینیک‌های سیار دندانپزشکی در برخی مدارس دایر شد تا بتواند دانش آموزان را در مناطق مختلف تحت پوشش قرار دهد.

رفیعی فر،سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت نیز بیان کرد: در دوسال گذشته کارهای ارزشمندی در وزارت بهداشت برای ارتقای سطح کیفی سلامت دانش آموزان انجام شده است و از جمله مهم ترین آن می توان به طرح  تحول سلامت دهان و دندان در مدارس ابتدایی کشور اشاره کرد و هم چنین  اقدام خوبی که برای دانش آموزان متوسطه دوم انجام شد وطرح سفیران سلامت نام دارد و 500 هزار دانش آموزان در این طرح مورد آموزش قرار گرفتند؛ سفیران سلامت فرصت خوبی است تا دانش آموزان خود مراقبتی و سبک زندگی سالم را یاد بگیرند و به همسالانشان نیز بیاموزند. آتوسا دولتیاری
برچسب ها: جامعه ، دندان ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: