کد خبر: ۱۴۵۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 12
نخستین پیوند مغز استخوان در اروپا نیز، در سال ۱۹۵۹ توسط یک سرطان شناس فرانسوی روی پنج کارگر صنایع هسته‌ای اهل یوگسلاوی که مغز استخوان‌شان در اثر یک انفجار در مرکز هسته‌ای وینکای یوگسلاوی به شدت آسیب دیده بود، انجام شد.
شفا آنلاین:نخستین پیوند موفق مغز استخوان در اواخر دهه ۱۹۵۰ در کوپرزتاون نیویورک روی دوقلوهای همسانی انجام شد که یکی از آنها مبتلا به لوسمی بود.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  نخستین پیوند مغز استخوان <bone marrow transplant>در اروپا نیز، در سال ۱۹۵۹ توسط یک سرطان شناس فرانسوی روی پنج کارگر صنایع هسته‌ای اهل یوگسلاوی که مغز استخوان‌شان در اثر یک انفجار در مرکز هسته‌ای وینکای یوگسلاوی به شدت آسیب دیده بود، انجام شد.

 البته هیچ یک از این پیوندها موفقیت‌آمیز نبود. نخستین پیوند مغز استخوان موفق در بیماران غیرهم‌خانواده، در سال ۱۹۷۲ در بیمار پنج ساله مبتلا به نقص ایمنی مختلط شدید انجام شد. نمونه مغز استخوان اهدایی از یک بیمار دانمارکی گرفته شده بود. اولین پیوند سلول‌های بنیادی مغز استخوان در ایران نیز ۱۳ اسفند ۱۳۶۹ در مرکز تحقیقات هماتولوژی، آنکولوژی و پیوند مغز استخوان بیمارستان دکتر علی شریعتی تهران توسط دکتر اردشیر قوام‌زاده و همکاران او انجام شد. از زمان انجام اولین پیوند مغز استخوان در ایران تا پایان شش ماه اول سال ۹۵، تعداد ۷۶۹۸ عمل پیوند مغز استخوان در مراکز پیوند سراسر کشور انجام شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: