کد خبر: ۱۴۴۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 06
پژوهش‌های روانشناسی نشان داده که کودکان فقیر نسبت به بقیه کودکان، ضریب هوشی پایین‌تری دارند. در دو دهه اخیر، دانشمندان درصدد برآمدند که رابطه بین فقر، و تاثیرات آن را بر سلول‌های مغز دریابند.
شفا آنلاین:   از سال‌ها قبل جامعه‌شناسان<sociologists >مشاهده کرده بودند که کودکانی که در خانواده‌های فقیر رشد می‌کنند، نسبت به کودکان دیگر در گذراندن امتحانات مدارس، مشکل بیشتری داشته، و به طور متوسط، کمتر از دبیرستان فارغ‌التحصیل می‌شوند. به همین دلیل شانس کمتری برای ورود به دانشگاه داشته و نهایتا توانایی ورود به بازار کار را نخواهند داشت.    


به گزارش شفا آنلاین:پژوهش‌های روانشناسی نشان داده که کودکان فقیر<poor children> نسبت به بقیه کودکان، ضریب هوشی پایین‌تری دارند. در دو دهه اخیر، دانشمندان درصدد برآمدند که رابطه بین فقر، و تاثیرات آن را بر سلول‌های مغز دریابند.
پژوهش‌های نخستین روی اندازه هیپوکامپ (قسمتی از لوب گیجگاهی که مسئول حافظه کوتاه‌مدت است) به کمک تصویربرداری ام‌ آر‌ آی. مغز انجام شد. چهار گروه پژوهشی گوناگون، مشاهده کردند که، اندازه هیپوکامپوس در کودکان، در گروه‌های گوناگون مورد پژوهش، ارتباط مستقیم با توانایی مالی خانواده کودک دارد. در سال ۲۰۱۵، کیمبرلی نوبل نتیجه مطالعه گسترده خود را در مورد اثرات فقر روی تغییرات سطح، و ضخامت قشر مغز گزارش کرد. او ۱۰۹۹ کودک را در 10 شهر گوناگون آمریکا، که از نژادها و طبقات گوناگون اجتماعی بودند، مطالعه کرد. کودکانی که درآمد خانواده‌شان کمتر از ۲۵۰۰۰ دلار در سال بود، اندازه سطح قشر مغزشان، ۶ درصد کمتر از کودکانی بود که درآمد والدینشان بیش از ۱۵۰ هزار دلار بود. در یک پژوهش دیگر، همین رابطه بین ضخامت قشر مغز و درآمد والدین کودکان مشاهده شد.
ست پولاک از دانشگاه ویسکانسین و جان گابریلی از موسسه فناوری ماساچوست، نشان دادند که این تغییرات قشر مغز در کودکان فقیر، باعث اختلالات ذهنی به میزان ۱۵ تا ۴۴ درصد می‌شود. احتمالا فقر در خانواده باعث رخدادهای مکرر استرس‌زا شده، و والدین این کودکان توانایی ارتباطی مناسب را با کودکان‌شان نخواهند داشت.
پژوهش‌های کیمبرلی نوبل همچنان نشان داد، که این تغییرات مغزی در زمان جنینی رخ نمی‌دهد بلکه حداقل چهار روز بعد از تولد آغاز می‌شود.
اما اینجا یک پرسش مهم پیش می‌آید، اینکه آیا فقر باعث این تغییرات مغزی می‌شود، یا اینکه این کودکان، به خاطر مشکلات ارثی دارای اختلالات مغزی هستند؟
در چند پژوهش نه چندان گسترده، در اروپا و آمریکا، نشان داده شده که کمک مالی حتی به میزان محدود به این خانواده‌ها، می‌تواند میزان این آسیب‌های مغزی را کاهش دهد. پژوهشی دیگر در آمریکا نشان داده، کمک مالی به میزان ۳۳۰ دلار در ماه به این خانواده‌ها، بسیار به رشد مغزی سالم کودکان این خانواده‌ها کمک کرده است.
به دلیل چنین پژوهش‌هایی است که بعضی از کشورهای اروپایی، مثل سوییس و فنلاند، در حال وضع قوانین برای پرداختن نوعی «درآمد پایه کافی» برای تمام خانواده‌ها هستند.
فقر می‌تواند به رشد مغزی کودکان آسیب‌های جدی وارد کند. این‌گونه آسیب‌ها آینده تاریکی را برای کودکان آسیب‌دیده رقم می‌زند. پژوهش‌های جدید نشان داده که حتی کمک محدود مالی به این خانواده‌ها، می‌تواند از این تاثیرات مخرب پیشگیری کند.سپید
منبع: BBC Health

برچسب ها: فقر ، رشد مغزی ، کودکان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: