کد خبر: ۱۴۲۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 14
به گفته وزیر کشور در حال حاضر ۲۵۰ میلیون نفر معتاد در دنیا وجود دارد. این در حالی است که برخی از آمارها از حضور یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر و برخی ۲ میلیون نفر معتاد در ایران صحبت می‌کنند که اگر همان ۲ میلیون نفر را هم در نظر بگیریم، براساس شیوع‌شناسی که اخیرا در کشور انجام شده نرخ اعتیاد در ایران نسبت به دنیا کمتر از ۵۰ درصد است.
شفا آنلاین:وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر شامگاه شنبه ۲۳ بهمن ماه نخستین نشست هم اندیشی و اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را با هنرمندان، ورزشکاران و خیرین در مجتمع شقایق تهران برگزار کردند و در این جلسه چهره‌های مطرحی چون علی نصیریان، ایرج راد، پوران درخشنده، مجید صالحی، فرهاد اصلانی، پروانه معصومی، امین زندگانی و ... حضور داشتند.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید رحمانی فضلی، وزیر کشور در اولین نشست هم‌اندیشی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر گفت: «مسئله اعتیاد یکی از موضوعات حاد آسیب‌های اجتماعی است تا جایی که در نیویورک و مقر سازمان ملل هم معاونت مخصوص این آسیب شکل گرفته و اهمیت این مسئله در تمامی جوامع محسوس و مشهود است. در حال حاضر در سازمان ملل پروتکل‌های بسیار زیاد و تفاهم نامه‌های متعددی برای مقابله با اعتیاد تدوین و تصویب شده است. بدین ترتیب باید بدانیم که امروز مسئله اعتیاد یک معضل جهانی است.»
به گفته وزیر کشور در حال حاضر ۲۵۰ میلیون نفر معتاد در دنیا وجود دارد. این در حالی است که برخی از آمارها از حضور یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر و برخی ۲ میلیون نفر معتاد در ایران صحبت می‌کنند که اگر همان ۲ میلیون نفر را هم در نظر بگیریم، براساس شیوع‌شناسی که اخیرا در کشور انجام شده نرخ اعتیاد در ایران نسبت به دنیا کمتر از ۵۰ درصد است.
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: «در ایران هر ساله ۷۵۰ هزار نفر وارد چرخه ترک اعتیاد می‌شوند که این شناسایی‌ها ۸۰ درصد از طریق مردم و سازمان‌های مردم نهاد بوده و بخشی که به عنوان معتادان متجاهر شناخته می‌شوند هم توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر و یا سایر سیستم‌های قضایی شناسایی و جمع‌آوری می‌شوند.»
به گفته رحمانی فضلی از این تعداد که با زحمت وارد چرخه ترک اعتیاد می‌شوند حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مانایی در پاکی دارند. این در حالی است که در دنیا هم میزان مانایی در پاکی حدود ۲۰ درصد است؛ یعنی از هر ۱۰۰ نفر که وارد چرخه ترک اعتیاد می‌شوند، حدود ۲۰ نفر پاک می‌مانند و ۸۰ نفر دیگر مجددا به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند. در حال حاضر نرخ مانایی در پاکی در ایران هم ۱۰ تا ۱۵ درصد است.
وزیر کشور گفت: «نمی‌توان تنها فقر را علت اعتیاد دانست. این در حالی است که شاهد آن هستیم که بیش از ۵۰ درصد از معتادین شاغل هستند. پس بیکاری را هم نمی‌توان به‌طور ۱۰۰ درصد از علل اعتیاد معرفی کرد. در محافل دانشگاهی هم شاهد رشد اعتیاد هستیم. بدین ترتیب عدم ادامه تحصیل و یا صرف تحصیل‌کردگی هم نمی‌تواند از عوامل ایجادکننده و یا مانع اعتیاد باشد. این در حالی است که ما حتی شاهد رشد اعتیاد در زنان نسبت به مردان هستیم.»
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: «سال گذشته در تهران و شهرهای بزرگ تصمیم به جمع‌آوری معتادان گرفتیم که نتیجه آن کاهش ۴۰ درصدی سرقت‌ها شد. این در حالی است که بیش از ۶۴ درصد از زندانیان ما به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با اعتیاد و مواد مخدر ارتباط دارند.»
وزیر کشور در ادامه بابیان آنکه بهترین راه برای جلوگیری از اعتیاد اتخاذ سیاست‌های اجتماع‌محور است، گفت: «امروز در راستای اتخاذ سیاست‌های اجتماع‌محور در دولت یازدهم دور یکدیگر جمع شده‌ایم، زیرا معتقدیم آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد را نمی‌توان جز به همکاری و مشارکت با مردم حل کرد و صد درصد کار را دولت نمی‌تواند انجام دهد. این در حالی است که همین امروز نیز ۸۰ درصد بار مسئولیت‌ها بر دوش دولت است، اما مردم باید پای کار بیایند و پیش از هر چیز مواظب خود و خانواده‌شان باشند.»

پرویز افشار، معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر هم در ادامه این جلسه بابیان آنکه هیچ ولعی بالاتر از ولع یک معتاد در اوج خماری نیست، گفت: «بر اساس جمع‌بندی‌های علمی، ولع معتاد بین ۴۰ تا ۶۰ درصد بالاتر از ولع گرسنگی است.»

به گفته معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر، ۱۷۰ کشور در سال گذشته اعلام کردند که مشکل اول و اصلی آن‌ها اعتیاد به مواد مخدر است.

افشار در ادامه بابیان آنکه در بهترین شرایط و بر اساس میانگین جهانی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد معتادان بهبودیافته می‌توانند به جامعه بازگردند، گفت: «در جامعه ایران همه شرایط کامل نیست و این میزان به ۱۵ تا ۲۰ درصد رسیده است.»

او با تاکید بر آنکه اولویت اول کشور مقابله با آسیب‌های اجتماعی است و ام‌الفساد آسیب‌های اجتماعی مواد مخدر و اعتیاد است، ادامه داد: «باید در برابر مسئولیت خود در خانواده، جامعه، محل و کشور حساس بوده و اقدامات مشترکی را به انجام برسانیم.» رحمانی فضلی با تاکید بر آنکه هر فرد در حیطه نفوذ خود باید نسبت به گرایش به مصرف مواد مخدر ایجاد حساسیت کند، ادامه داد: «امروز نیاز است که هم کودکان متوجه حجم آسیب و بلای اعتیاد شوند و هم خانواده ها بیش از پیش حواسشان به یکدیگر باشد.»

به گفته دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، متاسفانه شاهد آن هستیم که هر ماه مواد مخدر با شکل و شمایل مختلف نظیر تمبر، آدامس، شکلات و غیره در دنیا توزیع می شوند. این در حالی است که شاهد آن هستیم که در شبکه‌های اجتماعی مختلفی مواد مخدر به فروش رسیده و توزیع می‌شود. با این حال با وجود آنکه این معضلات در کل دنیا وجود دارد باید برای حل آنها یک عزم و اراده ملی صورت گیرد. او با تاکید بر اینکه باید در عرصه مبارزه با مواد مخدر هوشیار عمل کنیم، گفت: «به هر حال قاچاقچیان هم به دنبال سودهای چند صد میلیونی و چندین میلیاردی خود هستند و از روش‌های جدید غافل نمی شوند . به همین دلیل نیاز است که ما در امر مبارزه با مواد مخدر همواره هوشیار عمل کنیم.» وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه برگزاری چنین جلساتی را با هنرمندان، ورزشکاران و خیرین در حوزه مبارزه با مواد مخدر به فال نیک می گیریم، ادامه داد: «باید با همفکری و مشارکت اجتماعی به این نتیجه برسیم که در بسیاری از حوزه‌ها برای مقابله و مبارزه با اعتیاد چه کنیم. برای مثال در بحث تحصیلکرده ها باید چه کار کنیم؟ وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی را چگونه سازماندهی کنیم؟ چرا که این قشر می‌فهمند و تحصیل کرده اند و با این حال باز هم به مصرف مواد گرایش پیدا می کنند و یا باید بدانیم فردی که شاغل است چرا به مصرف مواد گرایش پیدا می کند.»

افشار در ادامه بابیان آنکه ۱۱ بند از ابلاغ ایشان در سال ۸۵ درباره مبارزه با مواد مخدر جامعیت کاملی دارد، گفت: «در این ابلاغ علاوه بر مقابله با عرضه مواد مخدر، پیشگیری، درمان و صیانت از معتاد و بازگشت معتاد بهبودیافته به اجتماع هم مطرح‌شده است.»
او ادامه داد: «در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی در راستای اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته و گروه‌های مرجع جامعه نظیر اهالی فرهنگ و هنر، ورزشکاران، فرهیختگان، خیرین، منتفذین اجتماعی می‌توانند برای درد مشترک مبارزه با مواد مخدر و تاثیر بر معتادان و همچنین عدم گرایش به این بلای خانمان‌سوز از سوی جوانان اقدامات و طرح‌های مشترکی را به انجام برسانند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: