کد خبر: ۱۳۵۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۱ دی ۱۳۹۵ - 2016December 21
گفته می‌شود بهداشت دهان و دندان به قدری اهمیت دارد که می‌تواند سلامت عمومی کل جامعه را نیز تحت تاثیر خودش داشته باشد.
شفا آنلاین:دهان یکی از مجاری ارتباطی بدن انسان با دنیای خارج پس از چشم است. به همین علت عدم توجه به این ناحیه می‌تواند تبعات خطرناکی داشته باشد

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید . بروز عفونت در ناحیه دهان و دندان باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن تضعیف شده و در صورت بی‌توجهی، عفونت به سایر بدن انتقال پیدا کند. به همین علت ارتباط زیادی بین رعایت بهداشت و بروز و شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی و سیستم ایمنی بدن دیده شده است

این مسئله می‌تواند برعکس نیز باشد. سلامت عمومی بدن و ابتلای افراد به بیماری‌های مختلف نیز می‌تواند روی وضعیت دهان و دندان آنها تاثیرگذار باشد. بسیاری از افرادی که به دیابت، بیماری کمبود کلسیم یا حتی سرطان مبتلا هستند، استحکام لثه‌ها و استخوان دندان‌های خود را از دست می‌دهند و از این بخش نیز آسیب‌پذیر می‌شوند.

       با این همه مشکلات دهان و دندان جوامع به عوامل زیادی بازمی‌گردد و امکانات آموزشی و درمانی تنها یکی از آنها است. گفته شده آب پر از املاح برخی از مناطق جغرافیایی که رسوبات زیادی در خود دارد، علاوه بر آثار منفی روی کلیه‌ها بر دندان‌ها نیز اثر منفی می‌گذارد. همچنین در آب و هوای گرم و خشک امکان اتبلا به عفونت‌های لثه‌ای افزایش پیدا می‌کند. در برخی نیز ژنتیک عاملی تعیین کننده است و دندان‌هایی با کیفیت پایین میراث آنها از نسل قبلی است. به صورت کلی در گذشته بیشترین بیماری‌های دندانی به کودکان و بزرگسالان بالای 40 سال تعلق می‌گرفت اما امروزه این بیماری‌ها در همه سنین پراکنده شده‌اند و امکان جدول‌بندی سنی جهانی وجود ندارد.

       در زمینه مرگ‌ومیر بر اثر بیماری‌های سرطان دهان و دندان دو کشور گینه نو و بنگلادش با میزان 18 و 14 مرگ در هر صدهزار نفر در صدر جدول هستند. پس از آنها، مجارستان، میانمار، هند، اسلونی، سریلانکا و پاکستان در رده‌های بعدی قرار دارند. اما گفته می‌شود در این آمار به دست آمده که از سوی سازمان بهداشت جهانی در سال 2016 تهیه و منتشر شده است، برخی کشورها آماری منتشر نکرده‌اند. به همین علت نمی‌توان به طور قطع در مورد میزان مرگ‌ومیر بر اثر سرطان دهان و دندان یا به طور کلی بیماری‌های دهانی اظهارنظر کرد.

 در بین این کشورها، آمار ابتلا به مرگ‌ومیر بر اثر سرطان دهان کشور روسیه نیز بالا است. در این کشور که پنج نفر در هر صدهزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند، شایع‌ترین عامل ابتلایی مصرف دخانیات و سیگار معرفی شده است. دولت روسیه در سال 2011، غربالگری‌های زیادی در زمینه سرطان‌های دهان انجام داد و با این کار تعداد بیماری‌های گزارش شده بالا رفت، اما میزان مرگ‌ومیر تا دو سال بعدی، 5 درصد کاهش پیدا کرد که رقم قابل توجهی است.

 کشور هند نیز تلاش‌های متعددی در زمینه بهبود وضعیت بیماری‌های دهان و دندان خود داشته است، اما مشکل این کشور کمبود منابع است و مردم در خارج از شهرهای بزرگ هندی و حتی در داخل آنها از وضعیت بهداشت کافی برخوردار نیستند و همین مسئله روی سلامت دهان آنها نیز تاثیر می‌گذارد. سازمان جهانی بهداشت در یکی از گزارش‌های خود در ماه اکتبر سال گذشته اعلام کرده است: «سلامت دهان مسئله‌ای کاملاً قابل پیشگیری است و می‌تواند سالانه میلیون‌ها دلار برای دولت‌ها صرفه‌جویی به حساب بیاید. با این همه آموزش عمومی در مورد دهان به انجام نمی‌شود و هنوز در توسعه‌یافته‌ترین کشورها، افراد زیادی هستند که نمی‌دانند چگونه می‌توانند به خوبی مسواک بزنند. این مسائل ساده در مجموع یک جامعه را مورد تهدید قرار دهد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: