کد خبر: ۱۰۴۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 17
شفا آنلاین>سلامت> مدت زمان زیادی است که محققان دریافته‌اند هپاتیت Cخطر ابتلا به سرطان کبد و لنفومای غیرهاچکین را بالا می‌برد.
به گزارش شفا آنلاین، اما حالا براساس تحقیق جدید، این ویروس می‌تواند خطر سرطان‌های خاص سر و گردن را هم، شامل سرطان‌های حفره دهانی و لارنکس، افزایش دهد. نتیجه این تحقیق در Journa- of the Nationa- Cancer Institute. منتشر شده است. این نتایج که برای نخستین بار این ارتباط را نشان داده‌اند، اهمیت انجام غربالگری HCV و درمان این سرطان‌ها را نشان می‌دهد.

       برای رسیدن به این نتایج، تیم تحقیقاتی مذکور 34 هزار و 545 بیمار را یافتند که در فاصله سال‌های 2004 و 2014، در مرکز سرطان MD Anderso- از نظر HCV آزمایش شده بودند. از میان این افراد، 409 بیمار مبتلا به سرطان‌های سر و گردن بودند و در میان این دسته از بیماران، 164 بیمار سرطان دهانی‌حلقی و 245 بیمار نیز سرطان‌های غیر دهانی‌حلقی داشتند. البته درنظر گرفتن وضعیت مصرف دخانیات هم در این بیماران بسیار مهم بود، زیرا یک عامل خطر کلیدی برای سرطان‌های سر و گردن است. برای این 409 بیمار، 694 بیمار به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد که مبتلا به سرطان‌های مرتبط با سیگار بودند، مانند ریه، مثانه و مری.

       تمامی بیماران گروه مورد و کنترل، تحت تست‌های آزمایش آنتی‌بادی HCV قرار گرفتن و در مواردی هم که امکان‌پذیر بود، بیماران تست‌های ویروسی RNA هم انجام دادند تا وجود عفونت HCV مزمن اثبات شود.

       محققان با آنالیزهای بیشتر دریافتند که 20 درصد بیماران مبتلا به سرطان‌های غیر دهانی‌حلقی و 14 درصد بیماران مبتلا به سرطان‌های دهانی‌حلقی از نظر آنتی‌بادی‌های HCV مثبت بودند، در حالی که فقط 5/6 درصد بیماران در گروه کنترل از این نظر مثبت بودند.

       با ارزیابی خطر برای سرطان‌های خاص سر و گردن، محققان دریافتند که بیماران مبتلا به عفونت HCV 4/2 مرتبه بیشتر در معرض سرطان‌های حفره دهانی، 04/2 بار بیشتر در معرض ابتلا به سرطان‌های اوروفارنکس و 96/4 بار بیشتر با خطر سرطان‌های لارنکس مواجه می‌شوند.

این یافته‌ها به ما می‌گویند که ارتباط میان عفونت
       هپاتیت C و سرطان‌های اوروفارنژیال و غیر اوروفارنژیال به همان اندازه قوی است که ارتباط این عفونت با لنفوم غیرهاچکین است. مطالعات قبلی نیز نشان داده بودند که بیماران مبتلا به عفونت هپاتیت C ممکن است 2 تا 3 بار بیشتر به لنفوم غیرهاچکین مبتلا شوند.

       این تیم تحقیقاتی متذکر می‌شود که 145 بیمار مبتلا به سرطان‌های اوروفارنژیال از نظر پاپیلوماویروس انسانی هم تست شدند تا مشخص شود ارتباطی میان HPV، HCV و سرطان‌های سر و گردن وجود دارد یا خیر.

       محققان دریافتند که بیماران مبتلا به سرطان‌های اوروفارنژیال که از نظر HCV مثبت بودند،بیشتر احتمال داشت که از نظر HPV هم مثبت باشند، ارتباطی که محققان تاکید دارند باید در مطالعات آینده بررسی شود.سپید
Medical News Today
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: