کد خبر: ۱۳۴۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 12
تحقیقات انجام‌گرفته روی متغییر قدردانی و تشکر نشان می‌دهند که چگونه تمرین‌های ساده قدردانی موجب انعطاف‌پذیری هیجانی، بهبود روابط و افزایش شادمانی ما می‌شوند.
شفا آنلاین:در ادامه به 9 روش مهم اشاره می‌کنیم که با بکار بستن آن‌ها می‌توانید قدردانی و تشکر را در زندگی خود ترویج دهید یا تقویت کنید.

نامه‌های تشکر بنویسید
  به گزارش شفا آنلاین:     یک تمرین خوب برای ترغیب قدردانی این است که یک «نامه تشکر» برای کسی بنویسید که تاثیر مثبت و درازمدت بر روی زندگی شما گذاشته است. این نامه زمانی از قدرت بسیار زیادی برخوردار می‌شود که تاکنون از آن شخص موردنظر به خوبی تشکر نکرده باشید. علاوه بر این، وقتی‌که نامه را با صدای بلند و رو در روی شخص موردنظر می‌خوانید، تاثیر آن بیشتر می‌شود. چنین نامه‌هایی را می‌توانید علاوه بر عزیزان و دوستان خود برای استادان و معلم‌های خود بنویسید که تاثیر زیادی روی آینده شما داشته‌اند.

دفترچه قدردانی برای خود اختصاص دهید
       اختصاص دادن یک دفترچه قدردانی برای خود (دفترچه‌ای که در آن تمام چیزهایی را می‌نویسید که باید قدردان آن‌ها باشید) و انجام دیگر تمرین‌های قدردانی می‌توانند انرژی شما را افزایش دهند و همچنین باعث تسکین درد و رفع خستگی شما شوند. به‌طورکلی، هر فرد می‌تواند در طول روز قدردان چیزهایی زیادی باشد، حتی اگر آن چیز ناچیز باشد. برای مثال، می‌توان به دمای مطلوب یک روز، داشتن یک جعبه شکلات در آن روز، شنا کردن با دوستان و بازی کردن با کودکان خود اشاره کرد.

کلمات منفی را با کلمات مثبت جایگزین کنید
       کلمات می‌توانند به معنای واقعی کلمه مغز شما را تغییر دهند. حتی یک کلمه تنها این قدرت را دارد که بیان ژن‌هایی را تحت تاثیر قرار دهد که استرس فیزیکی و هیجانی را کنترل و تنظیم می‌کنند. کلمات مثبتی همچون «صلح» و «عشق» می‌توانند حالت ژن‌ها را تغییر دهند، می‌توانند باعث تقویت لوب پیشانی مغز شوند و همچنین عملکرد شناختی مغز را بهبود ببخشند. این کلمات مراکز انگیزشی مغز را به سمت عمل سوق می‌دهند و باعث انعطاف‌پذیری می‌شوند..

کارهای داوطلبانه را انجام دهید
       کمک داوطلبانه به کودکان، افراد بی‌خانمان، سالمندان و معلولان یک شیوه موثر برای تغییر دید و نگرش است، مخصوصا اگر دچار درد هستید یا از درد رنج می‌برید. نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۰۲ نشان داد که پرستارهایی که از درد مزمن رنج می‌بردند، توانستند با کمک داوطلبانه به دیگر پرستارهای مبتلا به درد مزمن از شدت درد خود و همچنین میزان ناتوانی و افسردگی خود بکاهند.

به دیگران لطف و محبت کنید
       برای نشان دادن مهربانی یا محبت خود نیاز نیست که یک فرد داوطلب رسمی باشید، بلکه در زندگی روزانه میلیون‌ها فرصت مناسب برای نشان دان مهربانی و محبت وجود دارد. ازجمله: از یک فرد غریبه تعریف و تمجید کنید، در اتاق را برای کسی باز کنید. در خواربارفروشی به فردی که توانایی حمل خریدهای خود را ندارد کمک کنید، به یکی از دوستان یا آشنایان پیر خود زنگ بزنید و با او صحبت کنید یا در خیابان به فرد سالمند کمک کنید تا سوار ماشینش شود.

به مدت 30 روز لبخند بزنید
       برای اینکه به مدت سی روز لبخند را روی صورت خود نگه‌دارید، باید این سه گام را بردارید. گام اول این است که چیزهایی را شناسایی کنید که باعث لبخند شما می‌شوند و سپس این چیزها را روی برگه جداگانه‌ای بنویسید. گام دوم این است که این برگه را کنار لبخندتان نگه‌دارید و عکسی بگیرید. سپس این عکس را با سایر افراد از هر راهی که می‌توانید به اشتراک بگذارید.

با افراد مثبت نشست ‌و برخاست کنید
       شخصیت شما میانگینی از 5 فرد است که بیش‌ترین زمان خود را با آنان می‌گذرانید. یک تحقیق اخیر نشان داد افرادی که خودشان را با افراد شادمان مرتبط می‌دانند، احساس شادمانی بیشتری می‌کنند. به عبارت دیگر، ارتباط با افراد شادمان باعث شادمانی بیشتر این افراد شده است. یک تحقیق دیگر نشان می‌دهد زمانی که محیط‌های اجتماعی ما پیوسته در حال تغییر است و عوامل خطرزای افسردگی می‌توانند واقعا مسری باشند. بنابراین، اگر خودتان را با افراد قدردان و شکرگزار احاطه کنید، احتمال قدردان‌تر و مثبت‌تر شدن شما بیشتر می‌شود.

آداب قدردانی را انجام دهید
       بعضی از خانواده‌ها هر شب سر میز شام یک آیین یا آداب قدردانی یا شکرگزاری خاص را انجام می‌دهند. برای مثال، پس از دعا کردن هر یک از افرادی که پشت میز شام نشسته‌اند در مورد چیزهایی صحبت می‌کند که در طول روز برای آن‌ها اتفاق افتاده است و قدردان آن هستند. توصیه می‌شود که اعضای یک خانواده گاهی دورهم جمع شوند و در مورد چیزهایی صحبت کنند که قدردان آن‌ها هستند. این صحبت کردن‌ها باعث می‌شود که فرد همواره داشته‌های خود را به یاد آورد و درنتیجه باعث افزایش آرامش و رفاه خود شود.

مراقبه عشق و مهربانی را امتحان کنید
       نتایج یک تحقیق اخیر نشان داد که آن تمرین هفت‌هفته‌ای مدیتیشن عشق و مهربانی (آرزو کردن بهترین چیزها برای دیگران) توانسته است باعث افزایش حس قدردانی و دیگر هیجان‌های مثبت شود. از دیگر نتایج این تحقیق این بود که اگر این نوع مراقبه ادامه پیدا کند، می‌تواند باعث دیگر مزایای بهداشتی همچون افزایش هوشیاری، افزایش حس هدفمندی در زندگی، افزایش حمایت اجتماعی و کاهش علائم ناخوشی شود.
سپید
منبع: EveryDay Health
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: