کد خبر: ۱۳۰۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 09
انوشیروان محسنی‌بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به چالش وجود سازمان‌های متعدد در مدیریت مقوله آسیب‌های اجتماعی گفت: «قانون خیلی مشخص و واضح، سازمان‌های متولی، چه در رابطه با زنان سرپرست خانوار، چه کودکان کار یا خیابانی و چه در رابطه با بحث اعتیاد را مشخص کرده است.
شفا آنلاین:متاسفانه برخی از دستگاه‌ها خیلی این تقسیم وظایف و تقسیم‌کار را در اقدام و عمل جدی نمی‌گیرند.»

      به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  محسنی‌بندپی ادامه داد: «ماهیت آسیب‌های اجتماعی، برعکس سلامت جسمی است. چنین نیست که با یک یا چند قرص و دارو، بهبود یابد. مبارزه، کنترل و کاهش آسیب‌ها یک کار فرابخشی می‌خواهد و موفقیت آن در گرو این است که همه دستگاه‌ها پای‌کار بیایند.»
 بر این اساس، وظایف روشن‌تر و شفاف‌تر شده است و هرگونه کم‌کاری در هر حوزه‌ای، خیلی زود خودش را نشان می‌دهد.

       وی با اشاره به مسئله کودکان کار و خیابان گفت: «آیین‌نامه‌ای مصوب شده است که طبق آن نیروی انتظامی مسئول پذیرش یا جمع‌آوری این افراد است. شهرداری کلان‌شهرها مسئول تامین فضای فیزیکی برای آنان هستند و سازمان بهزیستی هم متعهد و مکلف به ارائه مراقبت، حمایت‌های اجتماعی و توانمندسازی این افراد است.»

       محسنی‌بندپی معتقد است که این روند یک زنجیره است و اگر کسی در این زنجیره کار خود را به‌درستی انجام ندهد، این زنجیره قطع می‌شود.

       رئیس بهزیستی کشور اعلام کرد: «ظرف یک سال اخیر در همین استان تهران نسبت به پذیرش، مراقبت، نگهداری، توانمندسازی و آموزش 2647 نفر از کودکان کار و خیابان اقدام شده است.»

       او با اشاره به ضعف قانونی در نگهداری از این کودکان ادامه داد: «ما این کودکان را بیشتر از یک مدت مشخص نمی‌توانیم نگهداری کنیم و اگر والدین فرزندی سراغ او بیایند، می‌توانند او را به خانه ببرند. همین ممکن است باعث تکرار چندین و چندباره این چرخه شود.»

       محسنی‌بندپی گفت: «می‌خواهیم تفاهم‌نامه‌ای با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه منعقد کنیم تا آن کودکانی که بیش از دو بار، رها شوند و به خیابان بازگردند، سرپرستی‌شان از خانواده صلب و به سازمان بهزیستی واگذار شود.»

       او همچنین با اشاره به وضعیت زنان آسیب‌پذیر ادامه داد: «تولیت زنان آسیب‌پذیر با سازمان بهزیستی است. اولین کاری که در پنج- شش ماه اخیر انجام دادیم، جمع‌آوری آماری دقیق از تعداد زنان سرپرست خانوار بود. از مجموع دو میلیون و پانصد هزار نفر، یک‌میلیون و 800 هزار نفر از آن‌ها کسانی هستند که شوهرانشان فوت کرده‌اند، حدود 350 ‌هزار نفر از آن‌ها شوهرانشان یا زندانی و یا ازکارافتاده‌اند، 250 هزار نفر از جمله افرادی هستند که طلاق گرفته‌اند و 50 هزار نفر هم کسانی هستند که تنها زندگی می‌کنند و به‌عنوان سرپرست خانوار شناخته می‌شوند.»

       به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور تلاش بهزیستی این است که در مرحله اول، قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی را اجرایی کند که هریک از این افراد بتوانند از حمایت‌های ویژه‌ای برخوردار شوند.

       بندپی درباره زنان آسیب‌پذیر هم گفت: «ما برای این افراد خانه‌های امن را در نظر گرفته‌ایم. در این خانه‌های امن نسبت به پذیرش، اجتماع‌پذیری، حرفه‌آموزی و توانمندسازی آن‌ها اقدام می‌کنیم.»

       او با اشاره به وضعیت اشتغال این دسته از زنان اعلام کرد: «ما در سال ۹۳، پنج درصد از اعتبارات اشتغالمان، در سال ۹۴ دو برابر یعنی ده درصد و در سال ۹۵ سه برابر آن را به این افراد اختصاص داده‌ایم. حتی با فنی حرفه‌ای هم تفاهم‌نامه امضا کردیم که هرکدام از این افراد که بخواهند برای افزایش مهارت‌های خود آموزشی ببینند، هزینه‌اش را ما پرداخت می‌کنیم.»

       محسنی بندپی مدعی است که آماری از تعداد زنان آسیب‌دیده در دست ندارند اما در مورد کودکان کار در کشور حدود هفت هزار نفر کودک کار هست که چهار هزار نفر آن‌ها در تهران و بقیه‌شان در استان‌های دیگر هستند.

       رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان گفت: «اهتمام ویژه‌ای در دولت برای بهبود وضعیت اقشار آسیب‌پذیر و مستمری بگیران سازمان‌های حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد وجود دارد. اخیرا کمیسیون اجتماعی دولت با درخواست افزایش دو برابری مستمری مددجویان بهزیستی موافقت کرده‌است که می‌تواند قدمی کوچک برای حل مشکلات این بخش از جامعه باشد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: