کد خبر: ۱۲۹۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 01
در 15 آذر سال 91 در روستای شین‌آباد پیرانشهر، اتفاق دلخراشی افتاد که قلب همه مردم را به درد آورد.
شفا آنلاین: در این حادثه ۲۹ دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدند و دو نفر از آن‌ها بر اثر شدت آسیب فوت کردند. هر چند بعد از این اتفاق دلخراش مدیران آموزش و پرورش به تکاپو افتادند تا مشکلات این‌چنینی را از سر راه بردارند اما هنوز خبرهایی می‌شنویم مبنی بر کاستی‌ها در مدارس.


به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید    احمد ناصری، مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل که یکی از شهرستان‌های سردسیر ایران است در جلسه شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل  گفت: «در حال حاضر 500 مدرسه اردبیل به سیستم گرمایشی استاندارد نیاز دارد که امیدواریم با تامین اعتبارات لازم و تلاش اداره کل نوسازی مدارس استان در این زمینه گام‌های اساسی برداشته شود.»

 شنیدن چنین کاستی‌هایی با وجود تجربه‌های تلخ گذشته هراس‌انگیز است. برای جلوگیری از تکرار چنین وقایعی، قاعدتا جامعه نباید صرفا به گرامیداشت آسیب‌دیدگان این حوادث اکتفا کند، بلکه باید از این حوادث درس گرفته، آنها را ارزیابی کند و احتمال وقوع حوادث مشابه و میزان خسارات ناشی از آنها را کاهش دهد. در راستای دستیابی به مدارسی ایمن و محفوظ از خطر آتش‌سوزی و حوادث مترتب از بلایای طبیعی و غیرطبیعی، باید توجهی ویژه به رعایت و لحاظ کردن پارامترها و فاکتورهای ایمنی در چرخه مطالعات، طراحی، معماری، تاسیسات، اجرا و بهره‌برداری از مدارس معطوف داشت. همچنین باید برنامه مقابله با حادثه وجود داشته باشد و افراد مربوطه آموزش‌های لازم جهت انجام عملکرد صحیح هنگام حادثه را دیده باشند. دو پارامتر مهمی‌ که می‌تواند تلفات ناشی از این حوادث را به صفر برساند جلوگیری از بروز این حوادث و اختصاص بودجه به تجهیز مدارس است و راهکار دوم آموزش کادر مدرسه و دانش‌آموزان و نحوه برخورد درست در زمان وقوع حادثه است.

حوادث آتش سوزی در بیست سال اخیر
       در طول دو دهه گذشته 6 مدرسه روستایی دچار سانحه آتش سوزی شدند. در این آتش سوزی‌ها 63 دانش آموز دچار سوختگی شدید شدند و چندین معلم و دانش‌آموز جان خود را از دست دادند .

       آتش‌سوزی در روستای شفت در سال 76 که به علت وزش شدید باد و بلند شدن بخاری از روی زمین اتفاق افتاد، 11 دانش‌آموز را دچار آسیب کرد. معلم فداکار این دانش‌اموزان جان خودش را به خطر انداخت و آن‌ها را نجات داد. حسن امیدزاده سال‌ها رنج ناشی از سوختگی را تحمل کرد و سرانجام سال گذشته در سن 58 سالگی در گذشت. آموزش و پرورش در کتاب سوم دبستان درسی را به داستان از خودگذشتگی این آموزگار اختصاص داده است.

        آتش سوزی در مدرسه روستای سفیلان یکی از دلخراش‌ترین حوادث سال‌های اخیر است. در این حادثه 13 دانش‌آموزدر این حادثه دچار سوختگی شدید شدند و آموزگار کلاس جان خود را از دست داد. این حادثه در ۲۴ دی‌ماه ۱۳۸۳ در مدرسه‌ای در روستای سفیلان شهرستان لردگان در استان چهارمحال بختیاری رخ داد. حادثه به دلیل آتش گرفتن بخاری نفتی که تنها منبع گرمایشی کلاس بود. دولت خاتمی رئیس جمهور لایحه‌‌ای تقدیم مجلس هفتم کرد که بر اساس آن 4 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای نوسازی و تجهیز مدارس برداشت شود و در اختیار سازمان نوسازی و تجهیز مدارس قرار گیرد. مجلس تصویب آن لایحه را ۲سال به تاخیر انداخت و لایحه در فروردین ماه سال ۸۵ و در دوره احمدی‌نژاد به تصویب مجلس رسید. با این وجود در سال‌های بعدی نیز چندین حادثه مشابه در مدرسه‌های ایران رخ داد.

       آتش‌سوزی مدرسه درودزن حادثه‌ای بود که در ۱۴ آذر ۱۳۸۵در مدرسه شهید رحیمی درودزن شهرستان مرودشت استان فارس رخ داد. 8 دانش‌آموز در این حادثه دچار سوختگی شدید از ناحیه و سر و دست شدند. خبر در آتش سوختن 8 دانش‌آموز در درودزن تا 15روز رسانه‌ای نمی‌شود.

دو حادثه پی‌درپی در چابهار
       بامداد 16 آبانماه 89 به دلیل اتصال سیم‌های برق، خوابگاه مدرسه شبانه‌روزی «چاه رحمان» نصرت‌آباد زاهدان آتش گرفت و دانش آموزان در خواب غافلگیر شدند. در آن سانحه دانش‌آموزی به دلیل خفگی ناشی از استنشاق دود جان سپرد و 14 تن مصدوم و مسموم شدند. خوابگاه دانش‌آموزان مدرسه شبانه‌روزی چاه رحمان یک سالن 12 در 4 متری بود که 97 دانش‌آموز در آن ساکن بودند و شب حادثه هیچ‌یک از مسئولان مدرسه به‌عنوان کشیک شب در محل حضور نداشتند. 

       صبح چهارشنبه، چهارم آبان ماه سال 90 درست یک سال بعدازاین اتفاق، در یکی از اتاق‌های خوابگاه دبیرستان وابسته به دانشگاه علوم دریانوردی چابهار آتش‌سوزی رخ می‌دهد که طی آن سه دانش‌آموز فوت کرده و دو تن دیگر به‌شدت دچار سوختگی می‌شوند.

و در آخر داستان دل‌خراش آتش‌سوزی شین‌آباد
داستان ادامه دارد...

       خوشبختانه بعد از حادثه شین‌آباد دیگر شاهد کشته‌شدن دانش آموزان براثر آتش‌سوزی نبودیم اما این به این معنا نیست که دیگر حادثه‌ای رخ نداد. آتش‌سوزی مدرسه شبانه‌روزی علامه طباطبایی در روستای منیخ خرمشهر در مهر 92 که معلم مدرسه را دچار آسیب کرد، آتش‌سوزی جزئی در بخش ملحم از توابع شهرستان سلماس، آتش‌سوزی در مدرسه شش کلاسه روستای قوپوز از توابع بخش مرکزی شهرستان هشترود در سال 94 و آتش‌سوزی در روستای آقا سید شریف شهرستان شفت در ماه گذشته مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: