کد خبر: ۱۰۴۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 12
شفا آنلاین>اجتماعی>سال گذشته بیش از ٦٠٠ اثر ثبت و ١٥٠ اثر مانند شوش یا تپه‌حصار تعیین حریم شدند
به گزارش شفا آنلاین، فرودگاه مهرآباد ثبت ملی شد. معاون میراث فرهنگی کشور دیروز از ثبت ملی ترمینال شماره یک مهرآباد خبر داد. «مجموعه فرودگاه مهرآباد جزو معماری‌های ارزشمند کشورمان به‌حساب می‌آید، بر همین اساس دوازدهم فروردین‌ماه ترمینال شماره یک آن ثبت ملی شد.»

حسن طالبیان یادآوری کرد که «با این کار قصد داریم این مجموعه فرودگاهی را به مرور به اصالت خود برگردانیم.»  او با اشاره به این‌که موضوع ورود حضرت امام(ره) از پاریس به ایران از ترمینال شماره یک فرودگاه مهرآباد رخ داد و به همین دلیل در روز ١٢ فروردین که روز جمهوری اسلامی است، ترمینال شماره یک ثبت ملی شد، گفت: «در آن روز نتوانستیم، این رخداد را رسانه‌ای کنیم و تصمیم گرفتیم ٢٢ فروردین به مناسبت روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی این ثبت ملی را اعلام کنیم.»

معاون میراث فرهنگی کشور در جمع خبرنگاران با بیان این‌که در نگهداری و حفاظت از آثار تاریخی نسبت به گذشته، هنوز فاصله‌های بسیاری داریم، ادامه داد: «در دوره‌ای طولانی در چند‌سال گذشته ناگهان همه چیز به حال خود رها شد. سال‌های خیلی سختی را پشت سر گذاشتیم و به‌ویژه‌ سال گذشته فشار زیادی را از نگهداری آثار تاریخی تا حفاظت و غیره تحمل کردیم.»
او با اشاره به وجود برخی مشکلات در بناها و محوطه‌های جهانی کشور هم گفت: «مدت‌ها نگران ایجاد آسیب به کانال‌های زیر زمین در کاخ گلستان بودیم که آتش‌سوزی یا هر نوع آسیبی به وجود نیاید. پس از وارد شدن به این کانال‌ها، متوجه شدیم حدود ١٥‌سال است که به این بخش از کاخ هیچ توجهی نشده است، البته موفق شدیم این مشکلات را برطرف کنیم و خوشبختانه در ‌سال گذشته اتفاقات بد در حوزه میراث فرهنگی به نسبت تخریب‌ها بسیار کمتر بود.»

ایران برای پالمیرای سوریه هزینه‌ای نمی‌کند
در ادامه این نشست، معاون میراث فرهنگی کشور درباره خبر امضای قطعنامه پشتیبانی از محوطه تاریخی پالمیرا توسط ایران هم گفت: «با امضای این قطعنامه در جهت پشتیبانی از این محوطه تاریخی منتظر نتیجه هستیم تا در صورت تصویب از سوی یونسکو ما هم در آن مشارکت کنیم.» او در پاسخ به این سوال که آیا بودجه و اعتباری برای مشارکت در طرح پشتیبانی از پالمیرا هزینه خواهد شد یا خیر، اعلام کرد که «این نمونه مانند حضور کارشناسان ایرانی در مسجد کبود ایروان برای مرمت این بنا و آسیب‌شناسی آن است. محوطه‌ای که حتی قرار است پرونده ثبت جهانی آن را نیز تهیه کنیم، بنابراین برای سوریه و محوطه پالمیرا نیز ما از کارشناسان استفاده می‌کنیم.

قرار است یونسکو نخست با تامین یک ظرفیت، کارشناسانی را با هدف بررسی محوطه به سوریه بفرستد، پس از آن اعلام می‌شود که هر کشور چه نوع پشتیبانی می‌تواند داشته باشد. بر همین اساس، ایران هیچ بودجه‌ای را برای پشتیبانی از محوطه تاریخی پالمیرا هزینه نمی‌کند.» 

روز شنبه در جریان بازدید «ژان‌ لوک مارتینس» رئیس موزه لوور فرانسه از کاخ گلستان، او با اشاره به این‌که هزاران اثر متعلق به ایران در موزه لوور وجود دارد، اعلام کرد که «تاکنون دولت ایران هیچ‌گاه درخواست بازگشت آثار موجود در فرانسه را نداده است، اما در صورتی که طرف ایرانی درخواست نمایش آثار ایرانی موجود در موزه لوور در ایران را داشته باشد، این آثار را به تهران می‌آوریم.» طالبیان درباره این اظهارات و حضور «ژان‌ لوک مارتینس» در ایران هم گفت: «در سال‌های گذشته دولت ایران توافقی با فرانسه برای آثار تاریخی که می‌تواند به فرانسه برده شود، داشت. در همان زمان نیز هیچ درخواستی از ایران برای بازگرداندن این آثار نداشت. اما براساس توافقاتی که کرده‌ایم، حتی قرار است از آثار ایران در موزه لوور نمایشگاه‌هایی را برگزار کنیم.»  او یادآوری کرد که «در حال حاضر ما امکان امانت گرفتن آثار ایرانی از موزه لوور را داریم. قراردادها و بحث‌هایی که برخی از آنها روز گذشته مطرح شد مربوط به دوره‌های گذشته بود.»

معاون میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به برخی اقداماتی که سازمان میراث فرهنگی در ‌سال ٩٤ داشته است، گفت: «سال گذشته موفق شدیم دو پرونده بیابان لوت و ارسباران را برای ارایه به یونسکو تهیه و ارسال کنیم. همچنین تصمیم گرفته شد توسط شورای سیاست‌گذاری سازمان ١٠ اولویت ملموس و ١٠ اولویت ناملموس انتخاب تا در یونسکو به‌عنوان پرونده موفق ارایه شود.»

طالبیان همچنین به موضوع مشارکت میراث فرهنگی با دارندگان و مالکان آثار تاریخی اشاره کرد و گفت: «بیش از ٧٠٠ تفاهمنامه با مالکان بناهای تاریخی امضا کردیم. امیدواریم امسال اعتبارات در این حوزه به بیش از دو برابر افزایش یابند.»  او با اشاره به متوقف شدن لکوموتیو ثبت و حریم آثار تاریخی در کشور در سال‌های گذشته، یادآوری کرد: «سال گذشته بیش از ٦٠٠ اثر ثبت و ١٥٠ اثر مانند شوش یا تپه‌حصار تعیین حریم شدند.»  معاون میراث فرهنگی همچنین به ثبت ١١ زورخانه باستانی، مجموعه سوارکاری فرح‌آباد، زورخانه بیرجند و کشتی گیله‌مردی در‌ سال گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: «این اقدامات نشان می‌دهد کشور به میراث ورزش توجه زیادی دارد.» 

طالبیان در ادامه، بحث گسترش جاده ابریشم را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های معاونت میراث فرهنگی در‌ سال ٩٥ و شاید در‌ سال ٩٦ دانست و تاکید کرد که «٢٣ قطب فرهنگی، تاریخی و طبیعی برای این پرونده در نظر گرفته شده‌ است تا بتوانیم آن را تکمیل کنیم. البته نقاط جهانی مانند گنبد سلطانیه، بازار تبریز و کاخ گلستان نیز در مسیر جاده ابریشم وجود دارد که به آنها نیز توجه می‌شود. درواقع مسیر جاده ابریشم می‌تواند قطب همکاری‌های جهانی و منطقه‌ای  باشد.»شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: