کد خبر: ۱۰۴۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 14
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی> آثار جنگ تنها به جنگ بین آمریکا و عراق محدود نمی‌شود. کشور ایران نیز در هشت سال جنگ خود با دولت بعثی عراق متحمل ضررهای بسیاری از این بابت شد.
به گزارش شفا آنلاین، به نقل از سپید علاوه بر خساراتی که بر ایران در زمینه سازندگی، صنعت و تولیدات وارد شد، بخش زیادی از عواقب جنگ نیز دامن‌گیر نیروی انسانی شد که جسمانی و روانی بودند. شایعات و گمانه‌زنی‌های بسیاری در رابطه با انواع سلاح‌های شیمیایی عراق علیه ایران وجود دارد. این گمانه‌زنی بیشتر به علت کمبود تحقیقات و اسناد کافی در این زمینه است.

به هرحال استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی بر کسی پوشیده نیست و اختلاف تنها بر سر نوع و میزان آن است. اما این سلاح‌ها در آینده تا چه اندازه می‌تواند بر سلامت عمومی جامعه تاثیر بگذارد و حد آسیب آنها تا کجاست. در همین مورد با محمدتقی جغتایی، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران و مشاور وزیر در امور توانبخشی و بهزیستی صحبت کردیم.

امکان انجام تحقیقات در آن زمان موجود نبود
       جغتایی در رابطه با تحقیقات انجام شده روی آثار بیولوژیکی جنگی گفت: «در دوران هشت سال جنگ بین ایران و عراق، موقعیت مناسبی برای تحقیقات میدانی روی مجروحان شیمیایی و خانواده‌های آنان موجود نبود. از سوی دیگر سازمان‌های بین‌المللی هم کمک چندانی به ما نمی‌کردند. در آن زمان از چند سازمان بین‌المللی مانند سازمان جهانی بهداشت برای انجام تحقیقات و تخمین میزان خسارت به ایران آمدند، اما اگر هم روی مجروحین آزمایشی انجام دادند و آماری از شدت جراحت و تاثیر آن به دست آوردند، آن را منتشر نکردند و به مسئولین ایرانی نیز چیزی ارائه نشده است.» جغتایی در رابطه با امکان انجام این تحقیقات در حال حاضر گفت: «برای اینکه بتوانیم ثابت کنیم استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی باعث تغییر ژن در نسل‌های بعدی شده است، به تحقیقات طولی نیاز داریم که باید در طول چندین نسل و طی مدت زمان زیاد انجام شود. ما این تحقیقات را باید از همان زمان آغاز می‌کردیم که به علل گفته شده امکان انجام آن نیز وجود نداشت.»

عوارض جنگ روی کودکان
       وی در رابطه با اثر جنگ روی زنان و کودکان گفت: «در بین آسیبی که به کودکان و زنان وارد شده، استرس و اضطراب ناشی از جنگ بیش از همه تاثیرگذار بوده است. در کودکانی که در دوران جنگ در مناطق جنگی یا پرخطر بوده‌اند، اختلالات رشدی و مغزی از همه بیشتر گزارش شده است. مادرانی که در این مناطق باردار یا شیرده بوده‌اند، آثار مخرب بیشتر روی مغز جنین دیده شده است. کودک از مرحله جنینی تا پیش از سه سالگی بسیار آسیب‌پذیر است و اگر کودک در این دوران تحت‌تاثیر سموم ناشی از انفجارها و آتش‌سوزی‌های جنگی، سلاح‌های شیمیایی و اضطراب‌های ناشی از شرایط اضطراری جنگی و خشونت‌های آن قرار بگیرد با مشکلات عدیده مواج خواهد شد.» جغتایی در رابطه با این مشکلات گفت: «بسیاری از کودکان با اختلالات رشدی و تکاملی مواجه شدند، اختلالاتی مانند اختلال در خواب، گفتار، نوشتار و از همه بیشتر رشد. این شرایط نامناسب باعث می‌شود ساختار سلول‌های عصبی کودکان به هم بریزد و به درجاتی از اختلالات ذهنی مبتلا شود. تعداد زیادی از این کودکان دچار بیماری‌های عصبی و روانی مانند اوتیسم، اختلال بیش‌فعالی و کم‌توجهی و در مواردی فلج مغزی شده‌اند که درمان تمامی انها هزینه‌های سنگینی بر دوش دولت و جامعه گذاشته است.»

احتمال جهش‌های ژنتیکی در آینده
       مشاور وزیر در امور بهزیستی و توانبخشی در رابطه با جهش‌های ژنتیکی احتمالی گفت: «در این مورد تغییرات اپی‌ژنتیک مطرح است. به معنای تغییری که اپی‌ژن روی ژن اصلی می‌گذارد. تحقیقاتی که اخیراً مرکز تحقیقات سلولی مولکولی دانشگاه ایران انجام داده است، نشان می‌دهد سموم و سلاح‌های شیمیایی روی کیفیت اسپرم، یعنی میزان نفوذ آن به تخمک، شکل ظاهری و حرکتی آن تاثیر منفی می‌گذارد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: