کد خبر: ۱۲۸۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 30
مهرداد کریمی، متخصص طب سنتی و استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران است. وی دید مثبتی نسبت به ترغیب دانشجویان علوم پزشکی به طب سنتی داشت و راه این دو را جدا از هم نمی‌دانست، بلکه معتقد بود بسیار به یکدیگر نزدیک هستند
شفا آنلاین:درباره آموزش طب سنتی به دانشجویان و سپس متخصصین پزشکی با وی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  به اعتقاد برخی، دانشجویان علوم پزشکی علاقه و رغبت کمتری نسبت به طب سنتی نشان می‌دهند، این حرف تا چه اندازه می‌تواند درست باشد؟

چنین چیزی درست نیست. اخیراً در دانشگاه تهران مطالعه‌ای انجام شده است که می‌گوید بیش از 70 درصد دانشجویان نسبت به طب سنتی گرایش مثبت دارند و برای دریافت اطلاعات بیشتر از این دانش رغبت نشان می‌دهند، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم دانشجویان از طب سنتی و مکمل اجتناب می‌کنند.

غیر از رغبت، تا چه حد این دانش در اختیار آنها هست تا بتوانند با مبانی آن آشنا شوند؟
دو حالت وجود دارد یا دانشجویی به مبحثی که علاقه‌مند است رجوع می‌کند و مطالعه شخصی دارد و یکی هم آموزش رسمی و تخصصی است. در دوره آموزش پزشکی عمومی، دو واحد آشنایی با تمدن اسلامی و طب را دارند که آنها را با مبانی این دانش مکمل آشنا می‌کند. اما آنچه می‌تواند موثر باشد، گذراندن دوره‌های کارورزی است. همانطور که یک ماه کار در بخش ارتوپدی نمی‌تواند یک دانشجو را با مباحث، مشکلات و جزئیات دانش ارتوپدی آشنا کند، کارورزی طب سنتی هم همین کار را انجام می‌دهد.


 پس از دوران تحصیل چطور؟ متخصصان حوزه‌های مختلف تا چه حد با مباحث طب سنتی آشنا هستند؟
تمایل این دسته از متخصصان نسبت به سال‌های گذشته بسیار بیشتر از قبل شده است، چرا که تا پیش از این مسئولین طب سنتی علاقه‌ای نداشتند وارد حوزه آکادمیک شوند یا حتی دانسته‌های خود را گسترش دهند اما پس از ورود این رشته به دانشگاه، آشنایی متخصصان هم افزایش پیدا کرد و اکنون بسیاری از آنها علاوه بر داروهای شیمیایی، داروهای گیاهی طب سنتی را هم تجویز می‌کنند. به صورت کلی باید در نظر بگیریم طب خاصیتی مولتی پارادایمی دارد و همه نگرش‌ها و رویکردها را در خودش جا می‌دهد.


استفاده از طب مکمل یا سنتی برای متخصصین چه مزایایی می‌تواند داشته باشد؟
دو نکته در این مسئله وجود دارد. یکی اینکه با استفاده از دانش‌های گردآوری شده طب مکمل و ترکیب آن با درمان‌های شیمیایی طب مدرن، میزان اثربخشی درمان بالا می‌رود. در این صورت ما درمان کامل‌تری خواهیم داشت و بیمار سلامتی بیشتری با کیفیت بالا به دست خواهد آورد. از طرف دیگر هم، استفاده از دو دانش همسو می‌تواند ضریب خطا و آسیب به فرد را بسیار کاهش دهد. با این روش، عوارض درمانی هم کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد و بیمار روند درمانی خود را بهتر طی می‌کند. باید در نظر داشته باشیم که هدف هر دو طب یکی است و آن هم سلامتی بیمار است. بنابراین زمانی که هر دو اثربخش هستند، می‌توانند در کنار هم نتیجه بسیار بهتری هم ارائه کنند.

 متخصصان چطور می‌توانند با این دانسته‌ها آشنا شوند؟
طب سنتی، دانشی نیست که بتوان با گذراندن یکی دو کارگاه آن را به دست آورد. به عنوان مثال، دولت چین برای ترویج طب سنتی خود یعنی طب سوزنی کارگاه‌های یک ماهه‌ای گذاشته بود که پزشکان در آن شرکت می‌کردند تا بتوانند پیش‌قراولان این علم در کشور باشند. در صورتی که در مورد طب سنتی نمی‌توان چنین خواسته‌ای داشت. دانش این طب در آموزش چند ماهه خلاصه نمی‌شود و پزشکان هم با اطلاعات عمومی در این زمینه متخصص نمی‌شوند.هرچند که ورود این طب مکمل به باعث شده است پزشکی مدرن ابتدا و انتها پیدا کند و پزشکی که به هردو مسلط است، هم در اجتماع عمومی و هم در اجتماع تخصصی مقبولیت پیدا می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: