کد خبر: ۱۰۵۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 20
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مؤسسه تحقیقات حجامت گفت: به انحلال معاونت طب سنتی وزارت بهداشت اعتراض جدی داریم، متأسفانه مشاوران وزیر به وی اطلاعات ناقص می‌دهند و دایره وسیع طب سنتی را فقط به ۲۰۰ دانشجوی متخصص در این رشته تقلیل دادند و هنوز ۱۰درصد ظرفیت این مکتب کشف نشده است.

به گزارش شفا آنلاین، حسین خیراندیش درباره تلاش غرب برای مهار طب سنتی ایران اظهار داشت: به‌اعتراف دکتر سیریل؛ مؤلف کتاب "تاریخ طب" در ممالک خلافت شرقی از حدود سال 1600 میلادی با ورود اعضای کمپانی شرقی، میسیونرهای مذهبی برنامه داشتند تا به‌توصیه کلیسا، با ترویج طب کلاسیک در ایران، جلوی طب اسلامی را بگیرند و برای این هدف 300 سال تلاش کردند.

خیراندیش افزود: از سال 1914 تا 2014 رسماً طب سنتی، در ایران تعطیل شد تا اینکه با تأکید رهبر معظم انقلاب و با ابلاغ "سیاست‌های کلی بهداشت و درمان" رسماً تعطیلی طب سنتی در ایران پایان یافت.

وی یادآور شد: در دولت قبل سند طب سنتی به تصویب رسید و وزارت بهداشت و درمان موظف به تأسیس معاونت "طب سنتی ایرانی اسلامی" شد.

خیراندیش گفت: هدف این معاونت، توسعه طب سنتی و ساماندهی علاقه‌مندان و فعالان این عرصه بود و تأسیس آن ریشه در زمان قبل از ابلاغ سیاست‌های کلی بهداشت و درمان داشت.

وی افزود: دولت ایران از سال 1385 در راستای دستورالعمل‌های «سازمان بهداشت جهانی» که توصیه می‌کند همه کشورهای عضو، زمینه استفاده از طب سنتی خود را فراهم کنند، در ایران نیز دانشکده‌های طب سنتی تأسیس کرد که از مقطع دکترا به بعد، دانشجو می‌پذیرند و هم‌اکنون 200 دانشجوی مقطع دکترا به بالا، مشغول تحصیل طب سنتی در این دانشکده‌ها هستند.

رئیس دانشکده طب اسلامی ارمنستان ضمن گلایه از کم‌اعتنایی دولت به طب سنتی در کشور عنوان کرد: در شرایطی که همه دنیا از چین تا آمریکا و اروپا، اهتمام و تمهیداتی برای استفاده از طب سنتی خود دارند، در ایران به این مقوله کم‌اعتنایی رسمی می‌شود در حالی که طب سنتی در ایران، ظرفیت‌های بسیار بیشتری نسبت به دیگر مکاتب طب سنتی دارد؛ هم توان تلفیق با طب کلاسیک را دارد، هم بیشترین پیشینه تاریخی را نسبت به دیگر مکاتب طب سنتی دارد و با وجود آثار متعدد دانش طب سنتی، مکتب طب سنتی ایران، توان تبدیل به زبان علمی روز را نیز دارد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون در چین 500 هزار متخصص طب سنتی چینی و در خارج از این کشور، 600 هزار طبیب متخصص طب سنتی چینی، فعال هستند و نیمی از بودجه بهداشت و درمان چین در حوزه طب سنتی، تخصیص می‌یابد و دنیا، طب سنتی را به «طب سوزنی» می‌شناسد در حالی که ظرفیت‌های علمی و توان درمانی طب سنتی ایرانی ــ اسلامی، بسیار وسیع‌تر از طب سنتی چین است.

خیراندیش متذکر شد: با این همه کم‌اعتنایی دولت ایران به طب سنتی، «معاونت طب سنتی وزارت بهداشت» را که تنها نهاد رسمی طب سنتی کشور محسوب می‌شد به محاق برد و به اداره‌کل تقلیل دادند.

رئیس مؤسسه تحقیقات حجامت ایران با اشاره به تأکید چندین‌ساله رهبر معظم انقلاب به «اقتصاد مقاومتی» و شعار امسال گفت: طب سنتی، می‌تواند ضمن حمایت جدی از استقلال نظام بهداشت و درمان کشورمان و کاهش هزینه سلامت در جامعه، در اقتصاد مقاومتی نیز حرف داشته باشد.

وی گفت: به انحلال معاونت طب سنتی وزارت بهداشت، اعتراض جدی داریم و متأسفانه مشاوران آقای وزیر به وی اطلاعات ناقص داده و دایره وسیع طب سنتی را فقط به 200 دانشجوی متخصص در این رشته تقلیل دادند.

خیراندیش تصریح کرد: فقط در مؤسسه تحقیقات حجامت، 5 هزار پزشک، دوره طب سنتی دیده‌اند از این رو با وجود تعدد عطاری‌ها در سراسر کشور، عطاری‌ها سامان مناسبی ندارند و باید برای بهبود عملکرد آنها اقدام شود به‌طوری که گزارش هفته پیش روزنامه انگلیسی «گاردین» هم تصریح می‌کند استقبال جامعه ایرانی از طب سنتی بسیار زیاد و روزافزون است و فقط در استان خراسان 15 هزار عطاری دایر است که ساماندهی آنها نیاز به یک نهاد مقتدر و قوی دارد و تقلیل معاونت طب سنتی به یک اداره‌کل، نمی‌تواند پاسخگوی ساماندهی دایره وسیع طب سنتی شود.

وی یادآور شد: البته طب سنتی باید در دورنمای خود نهادی مستقل از وزارت بهداشت و درمان داشته باشد همانند نهاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در کنار ارتش شکل گرفت.

خیراندیش در خاتمه تصریح کرد: با خیزش مردمی نسبت به طب سنتی و اقبال پزشکان به مکتب طب سنتی ایرانی اسلامی، هنوز 10 درصد ظرفیت این مکتب هم کشف و مورد استفاده قرار نگرفته است و با یک چشم‌انداز 10 تا 20 ساله و اراده قوی می‌توان این ظرفیت قوی را به استخدام در آورد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: