کد خبر: ۳۴۴۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 01
یک مطالعه علمی اخیر آسیب ناشناخته ناشی از تنفس هوای آلوده، علاوه بر مشکلات معمول سلامتی، مانند بیماری مزمن ریوی، حملات قلبی، سکته مغزی و سرطان را نشان داد و توضیح داد که می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.
شفا آنلاین:سلامت> این مطالعه که در هند انجام شد، تأیید کرد که افزایش جزئی قرار گرفتن در معرض ذرات آلوده در جو منجر به افزایش سطح قند خون می‌شود که نشان می‌دهد این امر به دلیل یک اختلال غدد درون ریز است.
به گزارش شفا آنلاین دکتر V. Mohan گفت: "ما اکنون می دانیم که PM۲.۵ یک مختل کننده غدد درون ریز است که بر ترشح انسولین تأثیر می گذارد و همچنین منجر به مقاومت به انسولین می شود."

این مطالعه با عنوان: "آلودگی هوا: آیا علت جدیدی برای دیابت نوع ۲ است؟" اشاره کرد که آلودگی هوا یکی از بزرگترین چالش ها در مناطق شهری در هند است. با اشاره به این که سالانه حدود ۲۰۰۰۰ نفر در بمبئی و ۵۰۰۰۰ نفر دیگر در دهلی کشته می شوند.

محققان توضیح دادند: "افزایش ۱۰ گرم در متر مکعب در قرار گرفتن متوسط ماهانه در معرض PM۲.۵ با افزایش ۰.۴ میلی گرم در دسی لیتر در آزمایش خون انگشت برداری و ۰.۰۲۱ واحد افزایش در آزمایش HbA۱c مرتبط بود."

در تحقیقات خود، دانشمندان به دنبال کردن ۱۲۰۶۴ بزرگسال ساکن دهلی و چنای در طی یک دوره هفت ساله تکیه کردند و قرائت روزانه غلظت PM۲.۵ نه تنها از طریق یک مدل قرار گرفتن در معرض هیبریدی مبتنی بر ماهواره مشاهده شد، بلکه خوانش های زمینی نیز تحت نظارت قرار گرفت. سطح قند خون شرکت کنندگان در ویزیت های بعدی گرفته شد.

این مطالعه نتیجه گرفت که افزایش متوسط سالانه قرار گرفتن در معرض ذرات PM۲.۵ به میزان ۱۰ گرم در متر مکعب با افزایش ۲۲ درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است.

دکتر انوپ میسرا، متخصص غدد در دهلی، گفت: "رابطه بین آلودگی هوا و دیابت از قبل شناخته شده است."

وی افزود: "مهمترین عامل برای دیابت افزایش چربی بدن است" و بر لزوم گنجاندن آن در مطالعه به منظور تجزیه و تحلیل قوی تاکید کرد.

دکتر منگش تواسکار، یکی از نویسندگان این مطالعه، با اشاره به اینکه هند به عنوان پایتخت دیابت در جهان شناخته می شود، گفت: آلودگی هوا یکی از عوامل متعددی است که به همه گیری دیابت در هند کمک می کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: