کد خبر: ۱۲۷۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 19
شفا آنلاین>اجتماعی>یکی از حساسیت‌های مسئولین در این برهه زمانی تشویق جوانان به ازدواج و پایین آوردن آمار طلاق است
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  اما گاهی ممکن است همین ازدواج‌های عجولانه و بدون پشتوانه منجر به طلاق شود. حتی گاهی ماندن در یک زندگی نابسامان آسیب‌های جبران ناپذیری را به جامعه تحمیل کند. اما هنوز ازدواج و طلاق و صحبت درباره آن از تابوهای جامعه ما به‌شمار می‌رود. تابوهایی که منشا بسیاری از آسیب‌‌های اجتماعی است.

بسیاری از زوج‌هایی که از هم جدا می‌شوند آداب جدا شدن را نمی‌دانند و فرزندانشان را طعمه اختلافاتشان می‌کنند اما عرف و قوانین در ایران هیچ تمهیدی برای این آسیب ندارد و به کتمان و پاک کردن صورت مسئله ادامه می‌دهد. در سال گذشته سن ازدواج به‌طور محسوسی کاهش یافت و بیشترین ترکیب ازدواج ثبت‌شده، مربوط به ترکیب مردان ۲۰ تا ۲۴ ساله با زنان ۱۵تا ۱۹ ساله بوده است. در کنار این خبر آماری هم مربوط به طلاق‌های صورت گرفته در سال گذشته مشاهده می‌شود. در سال گذشته نسبت ازدواج به طلاق‌های ثبت‌شده 2/4 به یک است و به‌عبارت‌دیگر در مقابل هر 100 ازدواج 9/23 طلاق به ثبت رسیده است.

 هرچند محمدکاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی‌وقضایی مجلس شورای اسلامی ادعا می‌کند،آمار اعلام شده مربوط به طلاق واقعی نیست و این آمار به دلایل مصلحت‌جویانه کتمان می‌شود. او درباره‌ این نوع سیاست‌گذاری می‌گوید: «دغدغه مردم کشور آمار واقعی طلاق نیست بلکه آن‌ها به دنبال حل مشکلاتی هستند که در حال حاضر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند بنابراین چه آمارها واقعی باشد چه غیرواقعی، آن‌ها حقیقت را در اطراف خود خواهند دید. به‌جای کتمان آمار واقعی باید به دنبال اهداف مهم‌تر و تدوین برنامه‌های تاثیرگذار در کاهش طلاق باشیم.»

       کاظمی درباره برخورد با این معضل اجتماعی گفت: «با ریشه‌یابی علت افزایش طلاق متوجه خواهیم شد که نابسامانی اقتصادی از مهم‌ترین دلایل آن است بنابراین تقویت سرمایه‌گذاری و بنیه اقتصادی کشور در کاهش طلاق نقش بسزایی دارد و ادامه روند فعلی تهدید بزرگی در تخریب و نابودی خانواده به شمار می‌رود.» نایب‌رئیس گروه حقوقی‌وقضایی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه متاسفانه مشکلات کشور به شوخی گرفته می‌شود، گفت: «بهتر است یک مسئول عالی‌رتبه به دفتر نمایندگان مجلس مراجعه کند و از نزدیک شاهد درخواست‌ها و مشکلات مردم قرار گیرد زیرا مدیران ارشد باید از نزدیک نابسامانی‌های جامعه را لمس کنند تا در انجام وظایف خود جدی‌تر باشند.»

خشونت خانگی مهم‌ترین دلیل طلاق
‌       مجید ارجمندی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه یکی از مهم‌ترین عوامل طلاق در ایران را خشونت‌خانگی می‌داند. وی خشونت علیه زنان در محیط خانواده را یکی از انواع خشونت‌ها عنوان کرد و افزود:« متاسفانه معمولا بانوان قربانیان خشونت‌های خانگی هستند که به‌صورت ضرب و شتم همراه با جرح است.»

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ضرب و شتم علیه زنان در محیط خانواده را یکی از علل طلاق در زوجین دانست و گفت: «متاسفانه با تنگ‌کردن عرصه زندگی و به وجود آوردن شرایط نفرت در دل زنان نسبت به همسران خود زمینه‌های طلاق فراهم می‌شود .او تصریح کرد: «معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه برنامه‌های بسیاری در این زمینه داشته و با جامعه دانشگاهی و اساتید همکاری‌های اساسی دارند و تمام تلاش‌ها بر این است تا چهره رفتار مجرمانه، هرچه بیشتر از خشونت عاری شود. وی با تاکید بر این مهم که هدف ما مدیریت منازعات است، گفت: «تلاش ما این است که اقداماتی انجام دهیم که اختلافات بدون خشونت باشند به طوری‌که آثاری از ضرب‌وجرح و استفاده از سلاح‌های گرم و سرد و برنده در منازعات نباشد.»

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه عنوان کرد: متوقف کردن منازعات نیاز به زمان دارد ولی متاسفانه امروزه امکانات لازم را در دسترس نداریم. وی در پاسخ به این سوال که حمایت معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از سمن‌هایی که قصد فعالیت در حوزه ممانعت از خشونت علیه زنان را دارند چیست، خاطرنشان کرد: حضور سازمان‌های مردم‌نهاد در سطح جامعه بسیار تاثیرگذار است.» این مسئول تصریح کرد: «قانون‌گذار در ماده 66 آیین دادرسی در خصوص دخالت سمن‌ها ظرفیت‌های لازم را ایجاد کرده است و به آن‌ها اجازه تحقیقات و پیگیری داده‌شده است.جلسات بسیاری با سمن‌های فعال در تهران و دیگر استان‌ها برگزار می‌شود که همکاری‌های بسیار خوبی با این سازمان‌های مردم‌نهاد صورت می‌گیرد. مجید ارجمندی، معاون دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی برپا کردن 196 مرکز کاهش طلاق در جهت ارائه خدمات مشاوره به مراجعین و زوج‌های متقاضی طلاق است.

       معاون دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با اعلام اینکه تاکنون 150 هزار نفر در مراکز کاهش طلاق بهزیستی از مشاوره‌های این مراکز استفاده کرده‌اند، گفت: نتیجه این مشاوره‌ها سازش 30 درصد از متقاضیان طلاق است. وی ادامه داد: «علت اصلی طلاق در سال‌های اخیر تغییریافته و به ترتیب خشونت خانگی، ناپختگی زوجین و نداشتن مهارت‌ها زندگی، دخالت اطرافیان، مشکلات اقتصادی و اعتیاد به‌عنوان عوامل تقاضای طلاق مطرح است. ارجمندی در پایان خاطرنشان کرد: خانواده به‌عنوان یک‌نهاد اجتماعی و محل تربیت فرزند نقش اساسی در جلوگیری از خطرات مختلف دارد و ایمن‌سازی خانواده برای جلوگیری از فروپاشی نظام خانواده امری اساسی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: