کد خبر: ۱۲۷۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 17
شفا آنلاین>اجتماعی>فکر کنید در حال رانندگی هستید و به موزیک موردعلاقه‌تان گوش می‌کنید که ناگهان زمین دهان باز می‌کند و سقوط می‌کنید.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  این تصویر یک سکانس از یک فیلم حادثه‌ای نیست این ماجرای واقعی این روزهای تهران است. مردم پایتخت در پی فرونشست‌های مکرر و پیاپی در نقاط مختلف شهر تهران اکنون بااحتیاط در معابر تهران قدم برمی‌دارند و مادران با ترس کودکانشان را با خود به خیابان می‌آورند. این مسئله باعث می‌شود که حتی یک نشست 10 سانتی در خیابان مولوی مردم را به وحشت بیندازد. صبح روز گذشته شهروندان در تماس با سامانه 125 اعلام کردند که در قسمتی از خیابان مولوی در محدوده چهارراه مولوی اختلاف سطح در کف خیابان رخ‌داده و احتمال فرونشست آن وجود دارد که بلافاصله ستاد فرماندهی، آتش‌نشانان را به محل حادثه اعزام کرد.  عوامل شهرداری نیز با بیل مکانیکی در محل حاضرشده و پس‌ازآنکه آتش‌نشانان نوار زرد رنگ ایمنی را در محل نصب کردند، اقدامات خود برای یافتن چرایی این اتفاق را آغاز کردند .

چند حادثه بزرگ
       در چند ماه اخیر خبر نشست‌ها و فرورفتگی پی‌درپی تبدیل به مسئله‌ای عادی شده است. مسئله‌ای که رعب و وحشت زیادی در بین ساکنین تهران ایجاد کرده است. حادثه مخوف شهران که اگر در ساعت دیگری از شبانه‌روز اتفاق می‌افتاد خسارات جانی فراوانی به‌جا می‌گذاشت ، نشست خیابان ستاری که یک پژو 206 را بلعید، حادثه مترو کیان‌شهر، نشست خیابان صفی‌علیشاه چند نمونه از این حوادث دلهره‌آور است. گرچه تاریخ تهران مملو از اخبار مربوط به نشست زمین است اما در همین چند ماه آنقدر نشست زمین در گوشه و کنار تهران رخ‌داده که برای پی بردن به عمق فاجعه کفایت می‌کند. نکته قابل‌توجه مربوط به این حوادث این است که باوجود تیم‌های تحقیقاتی هیچ‌گاه مقصر اصلی پیدا نمی‌شود. شرکت مترو تقصیر را به گردن شرکت گاز می‌اندازد شرکت گاز لوله‌های فرسوده آب را علت حادثه می‌داند شرکت آب هم سستی خاک تهران را بهانه می‌کند. در بین حرف‌ها و شایعاتی در کوچه و خیابان بین مردم ردوبدل می‌شود بعضی حتی داعش را مقصر این حوادث می‌دانند.

نبود مدیریت یکپارچه
       مازیار حسینی معاون شهردار تهران علت نشست‌های مکرر زمین در تهران را خاک آبرفتی این شهر دانست و گفت: «خاک تهران آبرفتی است و با کمترین نشستی شسته شده و حفره‌ای در زیرزمین ایجاد می‌شود و تا زمانی که آسفالت مقاومت می‌کند حفره دیده نمی‌شود.»

       وی با انتقاد از شرکت‌های خدماتی گفت: «رفع مشکل نشت آب به‌تنهایی از عهده آب و فاضلاب برنمی‌آید ضمن اینکه هیچ‌کدام از شرکت‌های خدماتی حاضر نیستند تاسیسات خود را به تونل‌های مشترک ببرند.»

       معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه قانون احداث تونل مشترک شهری مصوب سال 1372 مجلس شورای اسلامی است که به‌موجب این مصوبه برای دستگاه‌های خدمات‌رسان تکالیفی در نظر گرفته‌شده است، گفت: «این قانون در شرایط کنونی قابلیت اجرایی نداشته همچنان که حاصل آن بعد از گذشت بالغ‌بر بیست سال متاسفانه منجر به احداث کانالی نگشته و اگر موردی که شهرداری تهران در زمان اجرای پل صدر اجرا کرد و کابل‌های فشارقوی برق، را با همکاری اداره برق استان تهران به داخل کانال تاسیساتی احداثی منتقل کرد را در نظر نگیریم، می‌توان گفت دستاورد این قانون تقریباً صفر است.»وی افزود: «در منطقه22 هم کانالی احداث شد که هیچ‌یک از دستگاه‌ها تاسیسات خود را به داخل این کانال منتقل نکردند و اجباری هم با توجه نبود مدیریت یکپارچه در شهر قابل‌اعمال نیست. به‌طوری‌که در حال حاضر هیچ‌یک از تاسیسات شهری در داخل کانال قرار ندارند و متاسفانه به‌رغم وجود قانون و دستورالعمل تاکنون هیچ دستگاه دولتی رغبتی به اجرای آن نشان نداده است.»

       این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه نهادهای خدماتی از کف خیابان که طبق قانون متعلق به شهر است، به‌طور رایگان استفاده می‌کنند، گفت: «شبکه‌ای از تاسیسات، بدون نظم و منطق خاصی در کف معابر گسترده شده که به‌راحتی می‌تواند محرک وقوع حوادث باشد. مادامی‌که کانال تاسیسات یکپارچه شهری وجود نداشته باشد بروز حوادثی همانند اتفاقات اخیر اجتناب‌ناپذیر بوده و مشکلات فراوانی را برای شهر فراهم می‌کند.»وی ادامه داد: «عبور تاسیسات از داخل کانال تاسیساتی می‌تواند هم طول عمر تاسیسات را بالابرده و هم با امکانی که برای بازدیدهای دوره‌ای از تاسیسات فراهم می‌آورد امکان کنترل فرسودگی و نشتی‌ها به‌راحتی وجود خواهد داشت.»این در حالی است که در ایران وقتی حرف از تاسیسات گاز بزنیم با وزارت نفت باید مذاکره کنیم و اگر تاسیسات آب و برق را بگوییم با وزارت نیرو باید مکاتبه داشته باشیم. همان‌طور که برای تاسیسات مخابراتی شهر با وزارت ارتباطات طرف خواهیم شد. به عبارت ساده‌تر علت بروز این حوادث نبود مدیریت یکپارچه شهری است که بارها و بارها از آن ضربه خورده‌ایم.
برچسب ها: فرونشست ، تهران ، سقوط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: