کد خبر: ۱۲۶۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 07
شفا آنلاین>اجتماعی>روز اول اکتبر (۹ مهر) روز جهانی سالمندان است و هفته ملی سالمندان از چهار تا دهم مهر برگزار می‌شود.
 به گزارش شفا آنلاین، روز جهانی سالمندان فرصتی است تا بر اهمیت مشارکت‌های سالمندان برای ساختن جامعه و افزایش آگاهی درباره موضوعات و چالش‌های سالمندی در جهان امروز تاکید شود.

       مضمون امسال روز جهانی سالمندان مقابله با تبعیض علیه سالمندان و شعار آن «نه علیه هرگونه تبعیض سنی» است. تبعیض سنی می‌تواند اثرات زیانباری بر سلامت سالمندان داشته باشد.

       تبعیض سنی چالش هرروزه سالمندان است. این تبعیض باعث استخدام نکردن آنان در مشاغل، محدودیت دسترسی به خدمات اجتماعی و کلیشه‌سازی از آنان در رسانه می‌شود. تبعیض سنی سالمندان را به حاشیه می‌راند و مانع مشارکت اجتماعی آنان می‌شود.

       تبعیض سنی همیشه آشکار نیست و در بسیاری موارد به شکلی پنهانی و «عادی شده» اعمال می‌شود. این تبعیض را می‌توان تصویر کلیشه‌ای از رسانه‌ها به‌طور کلیشه‌ای همه افراد سالمند را به‌صورت آدم‌های «نحیف» و «وابسته به دیگران» به تصویر می‌کشند. این کلیشه‌ها به‌طور ناخودآگاه یا خودآگاه بر سیاست‌گذاران تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود آنان برای سازگار کردن شرایط محیطی و سرمایه‌گذاری در زیربناها برای فعال ماندن سالمندان سرمایه‌گذاری نکنند. این رویکرد فراگیر، اما نا آشکار، باعث به حاشیه راندن سالمندان در جوامعشان می‌شود و سلامت و بهزیستی آنان را به خطر می‌اندازد.

       تبعیض سنی در محیط‌های کاری وجود دارد و برای مثال به‌صورت نگرش منفی کارفرمایان به کارکنان سالمند خود را نشان می‌دهد. باوجوداینکه کارکنان سالمند لزوماً سلامت، تحصیلات، مهارت یا بهره‌وری کمتری نسبت به هم‌ردیفان جوان‌ترشان ندارند، این تبعیض ادامه می‌یابد. این تبعیض در هنگام استخدام نیز برای سالمندان مشکل ایجاد می‌کند.

       راهبردهایی که برای مقابله با این تبعیض سنی می‌توان به کار برد، شامل افزایش فرصت‌های برای ایجاد گروه‌های کاری بین نسلی و به راه انداختن کارزارهایی برای مقابله با کلیشه‌های غیرواقعی و غیردقیق است که مانع از مشارکت شغلی سالمندان می‌شود.

       یکی از شیوه‌ها برای مقابله با این کلیشه‌های منفی همراه کردن جوانان و سالمندان در محیط‌های کاری است. قرار گرفتن جوانان در به کارکنان سالمند به‌عنوان الگوهایی مثبت و آگاهی‌رسانی در این مورد به آنان می‌تواند باورهای پنهانی بر ضد سالمندان را برطرف کند.

       به‌علاوه بسیاری از کشورها قوانین ضد تبعیض برای کمک به سالمندان به تصویب رسیده است. برای مثال مقرراتی که در اتحادیه اروپا بر ضد تبعیض سنی در اشتغال تصویب کرده و کشورهای عضو ملزم هستند این مقررات را در قوانین ملی‌شان بگنجانند. در آمریکا که یکی از بالاترین میزان‌های مشارکت افراد ۶۵ سال و بالاتر در نیروی کار را دارد، قوانینی محکم بر ضد تبعیض سنی وجود دارد. برای مثال قانون تبعیض سنی در اشتغال سال ۱۹۶۷ که تبعیض بر ضد افراد ۴۰ ساله و بالاتر در استخدام را ممنوع می‌کند. کشورهای دیگری مانند هلند تا آنجا پیشرفت کرده‌اند که به‌طور فعال بر آگهی‌های استخدام نظارت دارند تا از تبعیض سنی در این موارد پیشگیری کنند.

       یک مشکل دیگر سالمندان در مشاغل تعیین سن بازنشستگی اجباری است. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) به کشورهای عضوش توصیه کرده است که سیاست‌های مبنی بر بازنشستگی اجباری را کنار بگذارند، چراکه با این اقدام درنهایت همه طرف‌ها شامل کارگران و کارفرمایان و نیز اقتصاد این کشورها منتفع خواهند شد. برخلاف آنچه در ابتدا تصور می‌شد، سیاست‌های مبتنی بر بازنشستگی به ایجاد شغل برای جوانان منتهی نخواهد شد، بلکه برعکس به کاهش توانایی سالمندان برای مشارکت اجتماعی و کاهش فرصت‌های سازمان‌ها برای سود بردن از مهارت‌ها و تجربه‌های کارکنان سالمندشان خواهد انجامید.
منبع: WHO

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: