کد خبر: ۱۰۴۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 16
شفا آنلاین>اجتماعی>محققان مركز رشد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس موفق به طراحی و ساخت یك ربات پوشیدنی شدند كه علاوه بر توانبخشی بیماران ناتوان حركتی، توان بازوی افراد را تا چهار برابر افزایش می دهد.

به گزارش شفا آنلاین،رئیس مركز رشد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس به تشریح مراحل تولید این ربات پرداخت و گفت: ربات تیم فرا توانبخش، یكی از طرح های مركز رشد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس است كه فرآیند طراحی آن تیرماه 94 كلید خورد و در اسفندماه به نتیجه رسید.
دكتر 'فرزاد چراغپور سماواتی' درباره بخش های مختلف ربات فرا توانبخش توضیح داد: این ربات شامل دو بازوی اسكلت خارجی موسوم به 'اگزو اسكلتون' Exo Skeleton' است.
وی افزود: عملگرهای دست راست ربات، موتورهای الكتریكی است و دست چپ ربات به وسیله ماهیچه های نیوماتیكی و به واسطه فشار باد تحریك می شود. ورود فشار باد به داخل ماهیچه های مصنوعی دست ربات باعث می شود این ماهیچه ها همانند عضله های دست انسان، بلند و كوتاه شوند و ایجاد حركت می كند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس خاطرنشان كرد: هدف از طرح پیاده شده در دست راست این ربات، توانبخشی یا بازتوانی بیمارانی است كه به عللی همچون مشكلات نخاعی، تصادفات و عوامل مشابه، تحرك عضلات دست خود را از دست داده و یا تحرك آنها ضعیف شده است؛ این افراد با پوشیدن ربات در فرآیندی همانند فیزیوتراپی، با تمریناتی تحت كنترل پزشك، توان از دست رفته خود را بازیابی خواهند كرد.
چراغپور به استفاده از پرینتر سه بعدی برای ساخت دست راست ربات اشاره كرد و گفت: با بهره‌ گیری از تكنولوژی اسكن سه بعدی و پس از آن پرینت سه بعدی، امكان ساخت یك دست متناسب با ویژگی ها و نیاز هر بیمار و شخصی‌سازی آن فراهم شده است كه این ویژگی، به استفاده هرچه بیشتر از این وسیله در حوزه پزشكی كمك شایانی خواهد كرد.
این محقق جوان تصریح كرد: مواد (متریال) تشكیل دهنده دست نیز از مواد به اصطلاح 'سبز' و سازگار با پوست انسان انتخاب شده است.
وی افزایش توان حمل بار فرد را عمده‌ترین كاربرد برای طرح پیاده شده در دست چپ ربات فراتوانبخش ذكر كرد و گفت: طراحی اسكلت دست چپ ربات، با هدف افزایش قابلیت نیروی دست انسان صورت گرفته است؛ به عنوان مثال، در شرایطی كه یك فرد معمولی حداكثر قادر است حدود 10 كیلوگرم بار را با یك دست خود حمل كند، به كمك اسكلت خارجی با دو ماهیچه مصنوعی، توان حمل بار تا حدود چهار برابر افزایش می ‌یابد.
چراغپور یادآور شد: یكی از كاربردهای مهم دست چپ این ربات، افزایش توان بازوی پرستاران، نیروهای امدادی یا كاركنان آسایشگاه های سالمندان و معلولان است كه جابجایی مجروحان، بیماران یا سالمندان را از روی تخت یا ویلچر با سهولت بیشتر و انرژی كمتری انجام دهند.
به گفته وی، قابلیت افزایش توان دست چپ ربات برای حمل بارهای سنگینتر نیز با ارتقای ربات در مراحل آتی وجود دارد.
رئیس مركز رشد فناوری دانشگاه آزاد واحد پردیس با بیان اینكه هر دو بازوی چپ و راست رباتیك می تواند به صفحه ای رابط وصل شوند تا كاربر آن را به راحتی بپوشد، اظهار داشت: این صفحه رابط، پشت دو كتف فرد قرار خواهد گرفت و در طرح توسعه ربات، درصدد هستیم صفحه رابط را به پشت ویلچر منتقل كنیم تا بیمارانی كه قادر به تحمل وزن خود ربات نیستند دچار مشكل نشوند.
وی در خصوص مكانیزم كنترل ربات توضیح داد: كنترل دست راست توسط یك سنسور پوشیدنی كه به صورت ساعدبند طراحی شده است، انجام می‌شود و این سنسور شامل ژایرو و همچنین 8 ریزسنسور است كه عضله ساعد را احاطه می‌ كنند و سیگنا لهای EMG ناشی از تغییر جهت یك دست را حس كرده و به كامپیوتر ارسال می‌ كند.
چراغپور بیان داشت: ساعدبند، سیگنال های اندازه‌گیری شده را با بلوتوث به كامپیوتر منتقل می‌كند كه كنترل موتورهای الكتریكی نیز در اختیار آن كامپیوتر است و كنترل این دستبند می تواند توسط خود بیمار صورت گیرد و كاربر با یك حركت كوچك در قسمت ساعد می تواند دستور دهد كه اسكلت كمكی دستش باز و یا بسته شود.
این گروه تحقیقاتی مصمم هستند در فازهای توسعه‌ای ربات فراتوانبخش، یك هدبند (سربند) به ربات اضافه كنند كه از سیگنال های مغز كاربر استفاده كند و با تفكیك حالت های مختلف مغز، دستور كنترل داده شود و نیازی به كنترل ربات توسط پزشك یا فرد دیگری به جز بیمار نباشد.
ربات فراتوانبخش دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس، هفته گذشته در جریان رقابت های یازدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوكاپ آزاد ایران 2016 رونمایی شد.ایرنا
برچسب ها: فناوری ، دانشگاه ، ربات
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: