کد خبر: ۱۲۶۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 07
شفا آنلاین>سلامت>آنچه که در پیشگیری و درمان بیماری‌های ستون فقرات اهمیت خاصی دارد، اصلاح ضعف عضلات نگه‌دارنده ستون فقرات است که این امر، نیازمند به یک برنامه تمرینی منظم و پیش رونده است تا بتوان با ورزش‌های خاص، ثبات و استحکام لازم را برای ستون فقرات فراهم کرد.
به گزارش شفا آنلاین، البته قبل از شروع برنامه‌های تمرینی، بیماران باید حتما یک مشاوره پزشکی داشته باشند تا اطلاعات کاملی از وضعیت ستون فقرات جهت بیماری و پاتولوژی به دست بیاید و متناسب با آن برنامه‌ریزی درمانی و تمرینی تجویز شود.

در گفت‌وگویی که با دکتر احمد باقری‌مقدم، متخصص پزشکی‌ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  داشته‌ایم به بهترین تمرینات ورزشی که باعث بهبود مشکلات ستون فقرات می‌شود، اشاره می‌کنیم.

در بهبود مشکلات ستون فقرات بهترین تمرین‌های ورزشی کدام‌اند!
اگرچه اصلاح ضعف عضلات نگه‌دارنده ستون فقرات با انجام تمرینات خاص در پیشگیری و درمان موثر است اما جدای از برنامه‌های ورزشی و تمرینی، اصلاح شیوه زندگی، نحوه نشستن، فعالیت‌های شغلی، بلندکردن اشیا، چگونگی خوابیدن و... از دیگر مواردی است که در بهبود بیماری‌های ستون فقرات می‌تواند موثر باشد. معمولا با احساس درد در ناحیه ستون فقرات، تصور عامه مردم بر این است که باید استراحت کنند درحالی که توصیه به تحرک و انجام تمرینات مناسب در بیماران مبتلا به مشکلات ستون فقرات است. بهترین برنامه‌های ورزشی برای پیشگیری و درمان مشکلات مربوط به ستون فقرات، شامل ورزش‌های انعطاف‌پذیری و هوازی است. 

ورزش‌های انعطاف‌پذیری: انجام حرکات کششی و حرکت‌سازی در ستون فقرات چه در ناحیه گردن و کمر، انعطاف‌پذیری در این نواحی را به حدی می‌رساند که از گرفتگی، خشکی و کوتاهی عضلات و خشکی مفاصل ستون فقرات جلوگیری کند. 

ورزش‌های هوازی: انجام تمرینات هوازی نیز در جلوگیری از خستگی عضلات نگه‌دارنده ستون فقرات بسیار کمک‌کننده است. عضلات نگه‌دارنده ستون فقرات، عضلات کوچکی هستند که باید در طول روز به صورت مستمر حالت انقباض به خود داشته باشند بنابراین انجام ورزش‌های هوازی برای جلوگیری از خستگی این عضلات لازم است. بهترین تمرینات هوازی شامل پیاده‌روی، دویدن آرام، شنا و دوچرخه است که منجر به افزایش استقامت عضلانی ستون فقرات می‌شود.

از طرفی دیگر، مهمترین بخش برنامه تمرینی برای ستون فقرات، شامل تمرینات ثبات مرکزی برای ناحیه کمر و همچنین تمرینات تثبیت‌کننده عضلات ستون فقرات در ناحیه گردنی است. بیشترین کاربرد این تمرینات در جهت متعادل‌سازی عضلات مخالف در ستون فقرات و نگه‌دارنده آن بوده که شامل تعداد زیادی تمرینات است که حتما باید انجام گیرد. می‌توان با گنجاندن تمرینات تعادلی در سنین بالاتر نیز از بروز آسیب‌های احتمالی ستون فقرات در این گروه سنی از افراد جلوگیری کرد.

ورزش‌های آبی: این نوع تمرین‌های ورزشی با توجه به شرایط مقاومت در جهت‌های مختلف محیط آبی و همچنین کاهش وزن در این محیط، اجازه می‌دهد تمرینات متعددی برای تقویت ستون فقرات انجام گیرد. 

درضمن انجام تمرینات کششی در ناحیه فوقانی تنه و یوگا برای کاهش کوتاهی عضلات ورزش بسیار مناسب است. از آنجا که استرس و فشارهای روانی در افزایش دردهای ستون فقرات تاثیر بسزایی دارند، انجام این نوع ورزش‌ها با ایجاد تمرکز و آرام‌سازی و کاهش استرس می‌تواند از فشارهای ناشی بر ستون فقرات و تشدید درد بکاهد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: