کد خبر: ۱۲۵۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 29
شفا آنلاین>اجتماعی> موضوع تغذیه سالم و سالم‌سازی بوفه‌های مدارس ازجمله مسائلی بود که در سال گذشته نیز در ابتدای مهرماه موردتوجه قرار گرفت.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  در حالی سالم‌سازی بوفه‌های ما هنوز یک چالش محسوب می‌شود که بسیاری از کشورهای پیشرفته به جهت اهمیتی که تغذیه دانش‌آموزان در سلامت جامعه دارد، وعده‌های غذایی رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهند. سال گذشته سازمان‌هایی اعلام آمادگی کرده بودند که هم ازنظر فضا و تهیه کانکس برای بوفه‌ها و هم ازنظر محتوا یعنی موادی که در بوفه‌ها ارائه می‌شود، به بوفه‌های مدارس کمک کنند.

در تغذیه دانش‌آموزان و نظارت بر آن، وزارتخانه‌ها به کمک آموزش‌وپرورش بشتابند
       سید حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  با تاکید بر اینکه به مسئله تغذیه دانش‌آموزن کم پرداخته‌شده است، می‌گوید: «هم آموزش و پروش و هم وزارت بهداشت و درمان که نقش نظارتی بر این موضوع دارد، به تغذیه دانش‌آموزان به میزانی که نیاز است نپرداخته‌اند. این مسئله بسیار حیاتی است چون با سلامت کودکان و نوجوانان ما سروکار دارد. در کل کشور و در تمام تاریخ آموزش‌وپرورش و نه بسته به دولت‌ها معمولاً از زیر پله، پشت‌بام، زیرزمین و راهرو به‌عنوان فروشگاه استفاده‌شده و مواد غذایی در این مکان‌ها به دانش‌آموزان عرضه‌شده و در اکثر موارد نیز نکاتی که باید رعایت نشده است. هم آموزش‌وپرورش و هم وزارت بهداشت و درمان باید به این مسئله اهمیت بدهند و نقش نظارتی خود را بر مراکزی که در مدارس مواد غذایی عرضه می‌کنند، به‌درستی ایفا کنند. در غیر این صورت ممکن است موادی در این مراکز عرضه شود که نه تنها ازنظر بهداشتی بلکه ازنظر روانی هم برای دانش‌آموزان ضرر داشته باشد.»

       میرزاده ادامه می‌دهد: «البته مدارسی هم هستند که فروشگاه‌های مرتب و منظم دارند اما تعداد آنها بسیار اندک است. آموزش‌وپرورش هم یک واحد نظارتی دارد که بر این فروشگاه‌ها نظارت می‌کند و دستورالعمل می‌فرستد اما این فروشگاه‌ها در حقیقت باید در قالب شرکت‌های تعاونی دانش‌آموزی فعالیت کنند اما معمولاً این اتفاق رخ نمی‌دهد و بوفه مدارس را به خدمتکار مدرسه و ...داده می‌شود و به همین جهت نکات بهداشتی به‌درستی رعایت نمی‌شود. در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم وقتی‌که با مسئولان آموزش و پروش جلسه داریم این موارد تذکر داده می‌شود. اگر در این رابطه هم چیزی به ما ارسال شود قطعاً پیگیر خواهیم بود.»

       این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بابیان اینکه در حال حاضر تمامی مناطق ما پتانسیل‌های اولیه لازم را دارند که از همان مواد غذایی سالمی که در منطقه تولید می‌شود به دانش‌آموزان بدهند، می‌گوید: «این مسئله شدنی است و درگذشته نیز برای مدتی این کار انجام می‌شد. در حال حاضر مسئله شیر مدارس وجود دارد و مشکلات مالی آموزش‌وپرورش موجب می‌شود نتواند به‌تنهایی این شیر را تهیه کنند. آموزش‌وپرورشی که در حقوق کارکنان خود مانده است، پاداش بازنشستگان خود را سه سال است که نمی‌تواند پرداخت کند، آموزش و پروشی که مدارس بازشده است اما سرانه آنها را هنوز نتوانسته است به‌حساب مدارس واریز کند، با مشکلات بسیاری روبه‌رو است اما باید در هیئت دولت عنایت و توجه ویژه‌ای به آموزش‌وپرورش شود که بتواند این خدمات را ارائه دهد و وزارت بهداشت و درمان هم می‌تواند به کمک آموزش‌وپرورش در این راستا بشتابد، همچنین وزارت صنعت‌و معدن و جهاد کشاورزی هم در این زمینه می‌توانند به آموزش‌وپرورش کمک کنند. تصور می‌کنم در حال حاضر نیز با آغاز مدارس به دانش‌آموزان شیر داده می‌شود.»

یک وعده شیر، 50 درصد سوءتغذیه دانش‌آموزان را مرتفع می‌کند
       محمدحسن انتظاری، متخصص تغذیه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز دیر خوابیدن و صبحانه نخوردن را موجب افت تحصیلی دانش‌آموزان دانسته و گفت: «یکی از مشکلاتی که دانش آموزان ما با آن روبه‌رو هستند که موجب افت تحصیلی نیز شده و درنهایت نیز موجب چاقی آنها می‌شود، دیر خوابیدن و نخوردن صبحانه است. متاسفانه به دلایل متعددی پدر و مادران و دانش آموزان تا دیروقت بیدار هستند و صبح با خستگی بیدار می‌شوند و به همین دلیل صبحانه نمی‌خورند و همین مسئله دانش آموزان را به سمت خوردن موادی که ارزش غذایی ندارند سوق می‌دهد. از سویی این دانش آموزان دیر هم به خانه می‌روند و در این مدت عملاً ذخایر بدن تخلیه شده و اشتهای کاذب به سمت مواد غیرمغذی ایجاد می‌شود و درنهایت هم موجب مشکل چاقی می‌شود. از سویی اکثر دانش‌آموزان ما در سنی هستند که علاوه بر صبحانه‌ای که باید حتماً خورده شود باید میان وعده‌ای هم دریافت کنند. میان وعده‌ها بهتر است میوه‌ها باشد و اگر بعد از ساعت دوازده به‌ویژه اگر حدود ساعت یک یا دو ظهر ناهار می‌خورند می‌توانند به‌اندازه یک کف دست نان را با پنیر، ماست، عسل و ...مصرف کنند. اگر این کار را انجام دهند، یعنی صبحانه و میان وعده بخورند گرایش آنها به سمت موادی مانند چیپس، پفک و سایر مواد کم‌ارزش کم می‌شود.»

       انتظاری با تاکید بر اینکه برخی از مواد غذایی برای دانش‌آموزان که در حال رشد هستند الزامی است، می‌گوید: «شیر یکی از موارد الزامی است و نسبت به بسیاری از مواد گوشتی ارزان‌تر است. اما در بسیاری از اوقات کودکان مایل به خوردن شیر نیستند و در این صورت خانواده‌ها باید سایر مواد لبنی را جایگزین کنند. وقتی کودک شیر نمی‌خورد آن را با ماست، دوغ؛ کشک و حتی گاهی با بستنی جبران کنند. البته نه به این معنا که هرروز بستنی را جایگزین شیر کنند. دولت نیز باید در سیاست‌گذاری‌های خود توجه داشته باشد که بهتر است به‌جای اینکه به روغن، قند و شکر یارانه بدهد به شیر یارانه بیشتری بدهد. اگر شیر حتی یک بار در روز نیز داده شود، شاید 50 درصد از مشکلات استان‌هایی که با سوءتغذیه روبه‌رو هستند مرتفع شود. اگر بتوانیم به دانش‌آموزان استان‌هایی که فقیر هستند، حبوبات، شیر و مواد غذایی محلی که سالم است بدهیم خیلی خوب است اما بعید می‌دانم که آموزش‌وپرورش چنین بودجه‌ای داشته باشد.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: