کد خبر: ۹۸۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 24
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش بالای 10 درصدی زایمان طبیعی در کشور خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین،سید اسماعیل مطلق افزود: وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برای کاهش سزارین و افزایش زایمان طبیعی برنامه های خوبی در سالهای اخیر آغاز کرده و در این راستا در مدت 9 ماهه بارداری مادران آموزش های لازم را از سوی ماماها و متخصصان به آنان ارائه می کند.
وی ترس را مهمترین عامل عدم تمایل مادران باردار از زایمان طبیعی دانست و گفت: کارشناسان و ماماها در بیمارستانها آموزش های لازم را به مادران باردار ارائه می کنند تا ترس مادر از بین برود ضمن اینکه از همسران آنان نیز خواسته می شود تا همسران باردار خود را به سمت زایمان طبیعی تشویق کنند.
مطلق بدون اشاره به تعداد زایمان های طبیعی امسال در سطح کشور گفت: امسال میانگین تعداد زایمان های طبیعی در کشور بالای 10 درصد افزایش داشته است.
وی بیان کرد: در صورتی که مادر باردار مشکلی برای زایمان طبیعی داشته باشد به ناچار از سزارین استفاده می شود که هزینه سزارین نیز طبق تعرفه اعلام شده می باشد.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به وضعیت ایران در کاهش مرگ مادران باردار نیز اشاره کرد و گفت: طبق آخرین آمار بهداشت جهانی و یونیسف ایران شتاب ویژه ای در کاهش مرگ و میر مادران باردار داشته است و در حالی که بهداشت جهانی میانگین مرگ مادران باردار را 20 تا 25 مورد در هر 100 هزار تولد را ملاک قرار داده در کشور ایران این رقم 19.2 در هر 100هزار زایمان است.
وی با اشاره به اینکه ایران از نظر کاهش مرگ مادران باردار رتبه نخست را در کشورهای منطقه دارد، افزود: طبق برنامه ششم هدف گذاری کاهش مرگ مادران باردار به زیر 15 در 100هزار تولد و تا سال 2030 به هفت مورد در 100 هزار تولد خواهد رسید.
وی اظهارکرد: مرگ نوزادان در ایران قبلا 12 مورد در هر هزار تولد بوده که اکنون به 9.5 مورد در هر هزار تولد رسیده است.
مطلق گفت: ایران از نظر کاهش تعداد مرگ کودکان زیر یکسال نیز حرف اول منطقه را می زند.
وی در خصوص سلامت بوفه های مدارس نیز گفت: طبق تفاهم نامه امضا شده بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تمام مدارس مروج سلامت موظف به رعایت موازین بهداشتی می باشند و از عرضه سوسیس، کالباس و چیپس نیز باید خودداری کنند.
وی افزود: در بازرسی که توسط کارشناسان بهداشت محیط از مدارس انجام شده است وضعیت بهداشت در بوفه مدارس کشور مطلوب تر از سال گذشته گزارش شده است.
مهدیه توکلی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز گفت: تعداد زایمان های طبیعی سال 93 در دزفول نسبت به سال 92 ، با افزایش 15 درصدی همراه بوده است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: